• Katten346

    Fler som haft problem med Trustpilot?

    Jag vet inte var den här frågan platsar, men undrar om fler har haft problem med att lämna omdömen på sajten Trustpilot?

    För mig är problemet att negativa omdömen tas bort då de påstås innehålla "suspekt aktivitet". Jag börjar se ett mönster och undrar om Trustpilot systematiskt sållar bort negativa omdömen och i så fall varför?

    Senast det hände var när jag lämnade ett mycket negativt omdöme om en nätresebyrå som har massor av negativa omdömen på andra sajter. Vissa användare går till och med så långt som till att tala om bedrägeri och polisanmälan, andra har anmält till KO och ARN. Men mina omdömen - om svårigheter att komma i kontakt med resebyrån, felaktiga kontaktuppgifter på hemsidan, pengar för inställda flyg som aldrig återbetalats - har konsekvent raderats.

    Å andra sidan hittar jag en massa positiva omdömen, alla skrivna av utländska namn som låter påhittade. Dessutom märker jag vissa språkliga fel som återkommer i omdömena, vilket får mig att undra om de helt enkelt är fejkade och skrivna av samma person eller av en dator.

    I så fall är inte Trustpilot en objektiv sajt för att recensera företag, utan går företagens ärenden genom att tillåta fler positiva än negativa omdömen. Varför sägs negativa omdömen innehålla "suspekt aktivitet" men inte positiva? Exakt VAD är det i omdömena som gör att de refuseras? Det ges aldrig någon förklaring till vad den suspekta aktiviteten innebär. 

    Jag kommer inte att använda mig av Trustpilot mer, men eftersom länkar till omdömen på Trustpilot ofta dyker upp på företags hemsidor vore det intressant att veta om sajten är seriös. Med andra ord: om ett företag har 4.8 poäng av 5 möjliga på Trustpilot grundat på ett visst antal omdömen, kan man då lita på att omdömena är skrivna av faktiska kunder eller kan de vara påhittade?

  • Svar på tråden Fler som haft problem med Trustpilot?
  • Undertext

    Vet ett företag som betalade för att få dålig omdömen raderade på Trustpilot för att på så sätt öka sina poäng. Vet dock inte om de kunde betala för att få bra omdömen skriva, är ju möjligt att de bra är sanna men totala poängen går upp för att dåliga raderas.

Svar på tråden Fler som haft problem med Trustpilot?