• Anonym (TS)

Tidigt gravid och ovaccinerad. Vad ska man svara när folk undrar varför man inte har bokat ti

Hej! Jag är tidigt gravid och ovaccinerad, de har precis öppnat upp för min åldersgrupp. Alla tjatar på mig att jag borde vaccinera mig. Jag är dock inte redo att gå ut med en graviditet än efter ett missfall sist så vad kan jag använda för ursäkt till att jag inte har bokat en tid? Mina vänner vägrar träffas innan jag har vaccinerat mig så de tjatar verkligen konstant. Tack på förhand!

• Svar på tråden Tidigt gravid och ovaccinerad. Vad ska man svara när folk undrar varför man inte har bokat ti
  • Anonym (Vårdarbetare)

Jag var gravid i januari när vi inom vården blev erbjudna vaccin, och sa bara till kollegorna att jag ville vänta lite och till närstående sa jag att vaccintiderna krockade med mina arbetstider eller att jag ville vänta lite. Då var det ju sagt att gravida inte skulle vaccinera sig. Jag försökte undvika ämnet lite och tog inte upp det i onödan.

Det var ingen som ifrågasatte, alla gör sitt eget beslut och tycker folk borde tänka efter innan de frågar folk höger och vänster om de inte ska vaccinera sig med tanke på att folk kanske inte vill berätta att de är gravida innan vecka 13 (som man bör vara om man ska vaccinera sig som gravid nu).

När du väl berättar om graviditeten så kommer ju folk förstå varför du inte ville ta vaccinet just DÅ, men nu är det bara att slå på dövöra och svara lite svävande.

• Anonym (Vårdarbetare)

I övrigt så ska du nog undvika dina kompisar så du själv inte blir smittad. Det är också smart så slipper du ljuga ansikte mot ansikte haha

• Anonym (Js)

Varför vill du inte vaccinera dig? Gravida är lika rekommenderade som andra att vaccineras sedan en tid tillbaka. Själv är jag gravid och bokade tid så fort jag bara kunde. Vill verkligen inte råka ut för viruset, de konsekvenserna kan vara oerhört påfrestande för gravida och barnet.

En vän till mig åkte på covid i början av graviditeten. Hennes barn utvecklas inte som det ska. Oklart om det finns samband men sjukvården tror det. Hon önskar att hon hade fått lov att vaccinera sig i början, men då var det inte rekommenderat.

• Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2021-07-03 19:53:18 följande:

Hej! Jag är tidigt gravid och ovaccinerad, de har precis öppnat upp för min åldersgrupp. Alla tjatar på mig att jag borde vaccinera mig. Jag är dock inte redo att gå ut med en graviditet än efter ett missfall sist så vad kan jag använda för ursäkt till att jag inte har bokat en tid? Mina vänner vägrar träffas innan jag har vaccinerat mig så de tjatar verkligen konstant. Tack på förhand!

Jag fattar inte ? det är väl vid det här laget sagt att det inte påverkar en graviditet negativt? Eller har jag helt missuppfattat?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Js) skrev 2021-07-03 20:35:08 följande:

Varför vill du inte vaccinera dig? Gravida är lika rekommenderade som andra att vaccineras sedan en tid tillbaka. Själv är jag gravid och bokade tid så fort jag bara kunde. Vill verkligen inte råka ut för viruset, de konsekvenserna kan vara oerhört påfrestande för gravida och barnet.

En vän till mig åkte på covid i början av graviditeten. Hennes barn utvecklas inte som det ska. Oklart om det finns samband men sjukvården tror det. Hon önskar att hon hade fått lov att vaccinera sig i början, men då var det inte rekommenderat.

Precis - det var detta jag trodde också
  • Sockerikaffet
    Anonym (Js) skrev 2021-07-03 20:35:08 följande:

Vaccinet rekommenderas efter v 12 så det är nog ett tag kvar innan ts kan vaccinera sig. Frågan handlar väl om vad hon ska ha för ursäkt till att vänta 1-2 månader med att boka tid.
  • Anonym (Hmm)

Säg bara att du haft otur när du har försökt boka tider, att det först fanns långt fram i tiden, sen var du tvungen att avboka pga orsak X och nu väntar du på ny tid om några veckor. 

• Anonym (Hm)
    Sockerikaffet skrev 2021-07-03 20:41:14 följande:
    Vaccinet rekommenderas efter v 12 så det är nog ett tag kvar innan ts kan vaccinera sig. Frågan handlar väl om vad hon ska ha för ursäkt till att vänta 1-2 månader med att boka tid.
    Ja alltså jag menade inte att klanka ned på ts, jag var uppriktigt undrande. Jag visste inte att det var så att det fanns en rekommenderad gräns, utan det var därför jag frågade. Jobbig sits för ts!
  • Anonym (Snårigt)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-07-03 20:55:32 följande:
    Säg bara att du haft otur när du har försökt boka tider, att det först fanns långt fram i tiden, sen var du tvungen att avboka pga orsak X och nu väntar du på ny tid om några veckor. 

Den här förklaringen hade i alla fall jag lätt gått på. När jag skulle boka var det en hel djungel av olika vaccinatörer jag skulle slå mig fram igenom. Sajter hit och appar dit och ingenstans fanns det några lediga tider.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vårdarbetare) skrev 2021-07-03 20:13:29 följande:

I övrigt så ska du nog undvika dina kompisar så du själv inte blir smittad. Det är också smart så slipper du ljuga ansikte mot ansikte haha

Tack för ditt svar, det kan nog funka att säga det med tiderna. Jobbar skift så kan vara svårt att ihop det utan att störa sömnen.

Jag tänkte nog inte träffa dem men de har börjat sina vaccinationer så de ville boka in träff. Där av att det kommer upp hela tiden.
Svar på tråden Tidigt gravid och ovaccinerad. Vad ska man svara när folk undrar varför man inte har bokat ti