• Anonym (Rogert)

Måste ha ny bil - mitt bästa alternativ?

Jag har en gammal bil som verkligen sjunger på sista versen. Jag vet faktiskt inte från en dag till en annan om den kommer fortsätta funka. Är ensamstående med två barn och klarar mig inte utan bil. Jag har inte så att jag kan köpa en vettig bil just nu. Hade tänkt spara ihop men kommer troligen inte hinna med det innan denna rasar. Har 14 000 sparade just nu. Visst kan jag köpa en halvbra bil för dem men då känns det som att jag kommer få en som kommer behöva bytas ut snart ändå och så är jag tillbaka på ruta ett.

Vad blir mitt besätta alternativ? Vet att låna till en bil är en dum affär ekonomiskt men just nu känns det inte som att jag har nåt alternativ. Jag har ganska bra marginaler (4000-5000) över varje månad när ALLT är betalt (räkningar, mat nöje etc).

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Måste ha ny bil - mitt bästa alternativ?
  • Anonym (lär dig)

Lär dig klara dig utan bil. Jag gör det och jag bor i obygden med en buss som går två gånger om dagen. 

Eller lånar till en. Fundera på vad som blir billigast, ett billån från tillverkaren, ett billån från banken eller ett blancolån från banken. Eller om du äger boendet och inte är fullbelånad, utöka bolånet.

• Anonym (C)

Just i ett fall som ditt kan ett billån vara motiverat, tänker jag. Förutsatt att du verkligen är beroende av bilen, inte bara är van vid att ha den, och att din inkomst räcker till för att betala lånet. Även om bilen i sig sjunker i värde så ger den dig ett bruksvärde som det kan vara värt att betala för.

• Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Rogert) skrev 2021-07-03 21:55:12 följande:

Har 14 000 sparade just nu.

Jag har ganska bra marginaler (4000-5000) över varje månad när ALLT är betalt (räkningar, mat nöje etc).

Du har alltså bara sparat i 3 månader?

Bilhandlare erbjuder ofta relativt vettiga finansieringslöningar, ränta runt 2-3%? Absolut inte lika bra som att låna upp på boendet, men ändå helt ok eftersom det inte rör sig om så stor summa.

Räknat på en höft så kan du klampa in hos valfri bilhandlare o spana in valfritt åk för 100.000, avbetalning 36mån ger en månadskostnad runt 3000:- ?

Har du möjlighet att laga småfel själv, eller känner någon som kan hjälpa dig så kan spana in en bil för halva summan o få halva månadskostnaden, men lite större risk för oförutsedda utgifter.
  • Anonym (C 2)
    Anonym (lär dig) skrev 2021-07-03 23:01:21 följande:
    Lär dig klara dig utan bil. Jag gör det och jag bor i obygden med en buss som går två gånger om dagen. 
    Bor man som jag gör, i obygden med bussförbindelse 2ggr/dag OCH har ett jobb som inte funkar att fixa hemma är ditt förslag ingen bra ide eftersom det betyder att man allra mest troligt måste säga upp sig.

När bussar går så här sällan väljer de alltid den tid det åker mest folk och det är när pensionärerna ska till affären och sedan hem. Dvs det passar aldrig ihop med ett arbete.

Men ge lite konkreta förslag på hur TS och ska "lära sig leva" med nästan ingen bussförbindelse (jag har 6 km till busshållplatsen), ensamstående och med två barn. Hur ska vi fixa inköpen? Inkomsterna?
  • Anonym (C 2)

Håller med de andra, ett billån verkar det vettigaste alternativet.

För annars har du ju bara råd med ett nytt vrak. Det är lite som rysk roulette, ibland har man tur men oftast blir det mycket dyrt i längden.

• Anonym (lär dig)
    Anonym (C 2) skrev 2021-07-04 17:10:51 följande:
    Bor man som jag gör, i obygden med bussförbindelse 2ggr/dag OCH har ett jobb som inte funkar att fixa hemma är ditt förslag ingen bra ide eftersom det betyder att man allra mest troligt måste säga upp sig.

När bussar går så här sällan väljer de alltid den tid det åker mest folk och det är när pensionärerna ska till affären och sedan hem. Dvs det passar aldrig ihop med ett arbete.

Men ge lite konkreta förslag på hur TS och ska "lära sig leva" med nästan ingen bussförbindelse (jag har 6 km till busshållplatsen), ensamstående och med två barn. Hur ska vi fixa inköpen? Inkomsterna?
    Eh, hej, samma sits utan bil. Bot i obyggden, bussen går morgon och eftermiddag, jobbar i stan, två barn i förskoleåldern, ensamstående, utan körkort.

Måste eller vill man klara sig så klarar man sig. 
  • Anonym (lär dig)
    Anonym (C 2) skrev 2021-07-04 17:10:51 följande:

Sedan var det ju bara ett förslag. TS skriver inte hur han faktiskt bor, bara att han inte anser sig klara sig utan bilen. Jag vet människor som anser at de inte kan vara utan bil, fast de har 100 meter till affären, 75 meter till barnens skola och 250 meter till jobbet.
  • Anonym (CM)
    Anonym (lär dig) skrev 2021-07-04 17:35:38 följande:
    Eh, hej, samma sits utan bil. Bot i obyggden, bussen går morgon och eftermiddag, jobbar i stan, två barn i förskoleåldern, ensamstående, utan körkort.

Fast i TS fall vet vi inte åldern på barnen. Så ja, visst klarar man sig men de kanske inte kan träffa vare sig kompisar eller hålla på med sina aktiviteter om bil saknas. Eller så tycker man att man klarar sig genom att se till att andra skjutsar en.

Men frågan var ju hur TS borde tänka kring val av bil.

Jag skulle vilja säga att det beror på hur mycket meckande TS kan göra själv.

Jag har kunnat ha rätt billiga bilar eftersom min sambo är bra på att mecka. Nu har jag visserligen haft en enorm tur med mina bilar och de har behövt väldigt få reparationer. Det är mest slitdelar som bytts (t.ex. broms) där sambon beställer reservdelar från Tyskland oftast. Jag har kört lågmilare och av märkena Ford Focus, Citroen och Renault.

Det är ju oftast dyrare att köpa från en firma men då får man med mer garantier plus att du kanske kan få en fördelaktigt lån via dem. Men med ett sånt litet sparande så skulle jag ändå försöka hitta en rätt billig bil och hoppas på det bästa. Men det är ju en chansning som kan gå illa.
  • Anonym (C 2)
    Anonym (lär dig) skrev 2021-07-04 17:35:38 följande:

Men hej?
    Jag bad om konkreta förslag, inte att du skulle upprepa samma verklighetsfrämmande rappkalja.
    Kan du ge förslag nu när jag förklarat att upprepa aldrig är ett svar?
  • Citronsaft

Förstår inte problemet. Bil är en lyxvara och vill man ha en sådan utan att behöva leka någon överlevnadsmänniska så bara gå och köp en. Du behöver knappast rulla ut en sprillans ny.

• AmericanMommy

Det är väl inget fel att ha billån? Finns ju billån med väldigt låg ränta. Ser inget fel med det. Lite dubbelmoraliskt att folk klankar ner på billån men sedan inte betalar av sina huslån, same shit.

• Anonym (Sådär)
    Anonym (Rogert) skrev 2021-07-03 21:55:12 följande:

Jag har en gammal bil som verkligen sjunger på sista versen. Jag vet faktiskt inte från en dag till en annan om den kommer fortsätta funka. Är ensamstående med två barn och klarar mig inte utan bil. Jag har inte så att jag kan köpa en vettig bil just nu. Hade tänkt spara ihop men kommer troligen inte hinna med det innan denna rasar. Har 14 000 sparade just nu. Visst kan jag köpa en halvbra bil för dem men då känns det som att jag kommer få en som kommer behöva bytas ut snart ändå och så är jag tillbaka på ruta ett.

Vad blir mitt besätta alternativ? Vet att låna till en bil är en dum affär ekonomiskt men just nu känns det inte som att jag har nåt alternativ. Jag har ganska bra marginaler (4000-5000) över varje månad när ALLT är betalt (räkningar, mat nöje etc).

Vad hade ni gjort?

Känns konstigt att du inte funderat på detta tidigare, att du så småningom måste byta bil, det planerar man väl redan när man köper den första bilen. Känns även konstigt att du bara har 14 000 sparat när du har minst 4 000 över varje månad.
  • Anonym (mr dj)

Skippa köpa bil på lån om ekonomin är dålig.
    Köp dig en äldre bil istället. Du kan ju få mycket som är vettigt för tämligen lite pengar. Vad skulle det kosta att reparera upp bilen du har idag? Kanske är mer lönsamt?

• Jonnynilsson

Kanske privatleasa en bil? Det finns asbilliga bilar typ Dacia för 1500:- i månaden. Och då ingår det mesta. Det blir problemfritt ägande i tre år.

• Anonym (Rogert)
    Anonym (Sådär) skrev 2021-07-05 11:56:07 följande:

Känns konstigt att du inte funderat på detta tidigare, att du så småningom måste byta bil, det planerar man väl redan när man köper den första bilen. Känns även konstigt att du bara har 14 000 sparat när du har minst 4 000 över varje månad.

Glömde bort att detta är FL och att man måste vara övertydlig här. Jag är ganska nyligen separerad, vi hade en ganska trasslig ekonomi och jag har nyligen börjat komma på fötter. Så, nu vet du bakgrunden.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Rogert) skrev 2021-07-05 18:10:13 följande:
    Glömde bort att detta är FL och att man måste vara övertydlig här. Jag är ganska nyligen separerad, vi hade en ganska trasslig ekonomi och jag har nyligen börjat komma på fötter. Så, nu vet du bakgrunden.
    Ja det skadar inte att vara övertydlig :) Annars går FL-fantasierna igång och man hamnar långt från trådstarten i diskussionerna.

Men ärligt, kolla på privatleasing. Det är bekymmersfritt och väljer du en icke premiumbil så kommer du undan med 2 000 i månaden vilket är vad ett lån skulle kosta dig. Men i leasingen ingår en hel del bland annat reparationer med mera.
Svar på tråden Måste ha ny bil - mitt bästa alternativ?