• Issax93

    Jobbig situation, hjälp!

    Hej!

    Jag lever i en bonusfamilj och gjort sen två år tillbaka. Jag har en son sen tidigare som idag är 5år. Nu har vi ett gemensamt barn på dryga halvåret. Vi har det större delen av tiden bra. Jag kan dock känna att jag drar det tyngsta lasset överlag med hushållet, barnen osv. Men nu till min fundering som jag känner att jag skulle vilja diskutera med andra, någon utomstående och som inte känner oss.

    Min sambo har haft väldigt svårt att ta till sig min son. Min son var 2,5år när vi flyttade ihop och han har alltid tyckt mycket om min sambo. Han gör det fortfarande och deras relation är väldigt fin. Från min sons sida. Men jag vet att den egentligen inte är det. Min sambo skulle nog helst se att han inte fanns. Hårt sagt och gör ont att skriva men så är det nog. Det kommer ständigt nya kommentarer och diskussioner kring min son. Senaste ikväll sa min sambo att jag och min son inte fick läsa ur en sagobok för barn då den var till vår gemensamma son. Den ska ju han ha så den ska inte vi sitta och läsa ur. Jag sa åt honom att skärpa sig och ta tillbaka det han sagt då han kan ju inte mena allvar med det han sagt. Men han var grav allvarlig och det slutade med han som i vanlig ordning ignorerade mina känslor och gick o lade sig. Han bryr sig inte hur det fick mig att känna. Nu sitter jag här återigen helt stum. Det är tyvärr inte första gången sånna här kommentarer kommer från min sambo.

    Lite tidigare saker som hänt.

    Min sons rum används som en avlastningsplats t ex så har min sambo parkerat sin elscooter där. Den tar upp en tredjedel av rummet och jag hatar att den står där. Men i hallen har vi barnvagnen så finns inte plats att ställa den någon annanstans. Men jag har påpekat att jag inte vill ha den parkerad i sonens rum men den står kvar där 1månad senare. För en vecka sen fick jag till mig att det inte är min sons rum. Ni vet när man säger att ?den kan vi lägga i Ivars rum? så säger min sambo att ?ja fast det är inte Ivars rum, det är ett rum, allas rum?

    Alla sonens saker ska städas undan. Om min sambo ska lägga in kläder som jag vikt kastar han bara in sonens kläder huller om buller i hans byrå.

    Sen som jag skrev är mycket bra också. Han leker med sonen, de myser ihop, han gör matat honom osv.

    Men jag har typ en klump i magen dagen innan sonen ska komma hit. O jag vill inte ha det! Jag älskar och saknar min stora kille. Han är mitt allt!

    Har sagt detta till min sambo men han säger att det är ju mitt problem att jag känner så för han tycker inte att jag har anledning att känna så.

    Lång o kanske rörigt inlägg men vill ha någon att prata med detta om.

    Överreagerar jag? Är det så här det är i en bonusfamilj? Förväntar jag mig för mycket?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Jobbig situation, hjälp!
  • Anonym (A)

    Är definitivt inte så i en fungerande bonusfamilj. Har ett gemensamt barn med min sambo samt en dotter på 3 sedan innan som inte har, har någonsin haft eller någonsin kommer ha kontakt med sin biologiska pappa. Han har tagit sig an henne som sin egna, skulle aldrig acceptera att han behandlade henne som din sambo behandlar din son. I en familj är man en familj, man delar på allt, både fysiska ting och känslor.

  • Issax93

    Jag accepterar det inte men vad jag än säger så når jag inte fram till min sambo. Han säger bara att min son har sin pappa och han kommer aldrig känna som för sin son. O det kan jag acceptera men jag vill ju att vi är en familj. Vet inte hur jag ska nå fram till honom..

  • Anonym
    Issax93 skrev 2021-07-03 23:57:01 följande:

    Jag accepterar det inte men vad jag än säger så når jag inte fram till min sambo. Han säger bara att min son har sin pappa och han kommer aldrig känna som för sin son. O det kan jag acceptera men jag vill ju att vi är en familj. Vet inte hur jag ska nå fram till honom..


    Jo, du accepterar det.
    Annars hade du flyttat ut elscotern
  • Anonym (43)

    Jag har levt med bonusbarn med tillsammans med mina egna. Och såhär tycker jag verkligen inte att det ska gå till, detta ska du absolut inte acceptera, din magkänsla säger dig ju att det inte känns bra heller.

    Kan han han inte behandla din son med samma värde som eget barn har du inget tillsammans med han att göra och dettta kommer ditt barn snart känna när han blir större.

    Nej sätt ner foten ordentligt för din sons skull och låt hans rum vara ett barnrum.

    Förstår han inte att han behandlar sonen fel så har du inget med han att göra tycker jag.

  • Anonym (Maja)

    Grejen med boken var ju superkonstig också kommemtaren om rummet. Jag antar att det ofta är många sådana saker som gör attdu känner att sonen blir behandlad som han inte till fullo är en del av familjen?

    Det tycker jag att du måste lyfta med din man. Det handlar ju inte om att ha ska känna exakt lika för honom som för sitt eget barn, men han måste ju acceptera din son som en självklar del av ert gemensamma hushåll. Han bor lika mycket där som någon annan pch är en lika viktog person i det hemmet som någon annan.

    Sen tycker jag faktiskt att du får sätta ned foten rent praktiskt. Istället för att tjata om scootern flyttar du den helt enkelt till ert sovrum eller till annan plats där den inte är i vägen för pojkens lek (jag antar att detär orsaken att scootern inte kan stå där, att det blir opraktiskt och kanake farligt för barnet?).

  • sextiotalist
    Issax93 skrev 2021-07-03 23:57:01 följande:

    Jag accepterar det inte men vad jag än säger så når jag inte fram till min sambo. Han säger bara att min son har sin pappa och han kommer aldrig känna som för sin son. O det kan jag acceptera men jag vill ju att vi är en familj. Vet inte hur jag ska nå fram till honom..


    Han behöver inte vara en pappa till honom, han behöver inte ta till sig honom med hela sitt hjärta.

    Men han måste respektera honom, se honom som en fullvärdig medlem i hushållet.

    Det han gör är oförsvarligt och väldigt barnsligt.

    Det han gör är mobbing och det är du, som förälder, som ska stå upp för din son.

    Klarar du inte det inom ert hem, så får du skapa ett eget hem, utan mobbaren.

    Sambon har två barn sedan tidigare så jag vet hur det är att leva med egna och andras barn.

    Det är superviktigt att barnet och den nya också har en fungerande relation ( behöver absolut inte vara typ förälder/barn ) som är sund och respektfull
  • Issax93

    Tack för alla svar!

    Jag har nu under förmiddagen städar sonens rum och ut åkte scootern. Sen vår sambon säga vad han vill men tillbaka in dit ska den inte.

    Innan jag somna igår skrev jag till sambon (som sover i annat rum pga bebis) att jag blev ledsen o chockad över vad han sagt ang boken o sen drog jag upp mycket annan t ex hushållsarbetet. Vaknad till ett svar ?vad håller du på med? inget annat. Sen när jag steg upp var tvätten fixad. Mina kläder låg i en hög utanför sovrumsdörren. Inte vikta ingenting. Bara låg där i en hög. Nu tog han bebis och åkte till dina föräldrar. Jag hade verkligen ingen lust att följa med. Det var inget som vi hade bestämt och jag behövde duscha och ville städa här hemma. Så nu är jag ensam här hemma och funderar på hur jag ska agera nu. Funderar på att ta stora sonen o åka till mina föräldrar. Kan sambon ha fullt ansvar över bebis o se hur det är. Men samtidigt vill jag ju inte lämna bebis. Men att prata om det leder ingenstans för jag får inga svar.

    Han är iskall..

  • Anonym (llll)
    Issax93 skrev 2021-07-03 23:57:01 följande:

    Jag accepterar det inte men vad jag än säger så når jag inte fram till min sambo. Han säger bara att min son har sin pappa och han kommer aldrig känna som för sin son. O det kan jag acceptera men jag vill ju att vi är en familj. Vet inte hur jag ska nå fram till honom..


    Förlåt men nu kommer du nog tycka jag är elak, men hur kunde du skaffa barn med denne man? Du måste vetat innan att han inte tycker så mycket om ditt äldsta barn?  Sånt märks ju. 
    Man har alltid ansvar för existerande barn innan man går in i en ny relation. Jag gissar att du tänkt och hoppats att saker skulle bli bättre med tiden men uppenbarligen har det snarare blivit värre när mannen nu blev pappa på riktigt? Nån slags konstigt revirtänkande kring tex detta med boken. Riktigt sjukt faktiskt. 

    Ditt äldsta barn kan inte ha det så här! Fatta hur jobbigt han måste ha det varje dag. Tassa på tå, inte irritera den här mannen som inte vill att han ska finnas.

    Det finns en hel del trådar där mödrar i samma sits som din man, har skrivit på forumet. De gillar inte att pappan har barn sedan innan och när det egna barnet kom blev allt så mycket tydligare för dem. Det här är ett "fult" problem som man kan ha svårt att prata om. Viss personer kanske också är helt oförberedda på att de skulle känna så här när det egna barnet kommit. 

    Jag tänker att eftersom du är mamma till barnet i fråga är det din uppgift att se till att ditt barn mår bra och har en fungerande miljö. Just nu är det inte så. 
    Ni kan gå i parterapi tex, för att få mannen att förstå att hans beteende inte är ok mot ett litet barn.
    Eller så går ni skilda vägar, bor inte ihop eftersom det inte blir bra för det äldre barnet, om inte mannen klarar av att förändra sig. Då blir det yngsta barnet varannan veckas-barn så småningom, men det kanske är det som får bli lösningen, om inte mannen förstår problemet. 
  • Braxan

    Vad är det som får din sambo att känna på det här sättet att han måste ?ge sig på? din son

    På ett sätt kan jag förstå honom. Det med scootern, att den förvaras i hans rum kanske är praktiskt-när han inte är där. Jag använder min sambos sons rum till att hänga tvätt i när han inte är där, men å andra sidan så bryr han sig inte om det är där för han är typ aldrig på sitt rum förutom när han sover.

    Att han drog till sina föräldrar efter att du förklarat vad du tycker är jobbigt är ett barnsligt beteende, hoppas han förstår det.

    Jag personligen tycker det är fruktansvärt jobbigt när min sambons son är hos oss och kanske din sambo också har samma känsla, men det är viktigt att ta reda på varför. Det är säkert jobbigt för honom också att känna att han måste ?försvara? ert gemensamma barn. Jag spekulerar bara; får bägge barnen samma uppmärksamhet eller känner sambon att du lägger mer tid på din son än er gemensamma när bägge är hos er? Det är naturligt när ni inte ses lika ofta. Kanske är det viktigt för sambon att ert barn får ha saker som bara er hans- på samma sätt måste det då vara för andra barnet. Det låter kanske dumt, som det med boken, varför ska inte bägge få läsa?! Jag tror iaf att det är viktigt att du förklarar för sambon att du älskar bägge dina barn lika mycket och att du behöver hans hjälp och stöd som partner i förhållandet.

    Kanske det kan hjälpa om den store visar omsorg och glädje över att leka med den lille? Sån gillar väl föräldrar?! ????

  • Anonym (Omvända roller)

    Tror tyvärr ert förhållande är helt dödsdömt, en del verkar inte klara av att där finns andra barn i hemmet än det egna, biologiska. Vilket orsakar stor skada hos det barn som blir utstött, om man alltså tvingas växa upp så. Du måste rädda din son ifrån att växa upp under den typen av förhållande.

    Syskonens relation sinsemellan kan bli knepigt av den sortens särbehandling inom det egna hemmets fyra väggar med. Ytterligare en aspekt att tänka på.

    Men kanske skulle du kunna ha turen att ge din man en tankeställare genom att vända på rollerna. Fråga hur han hade känt det om någon gjort sådär mot hans egen son. Skulle absolut inte accepteras (säger han nått annat vill jag påstå att han ljuger för att rädda ansiktet), och även göra ont i hans hjärta. Då säger du. Bra, för det är exakt sådär jag känner varenda gång när du utsätter en av mina SÖNER för just exakt det där.

  • Anonym
    Issax93 skrev 2021-07-04 11:45:49 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag har nu under förmiddagen städar sonens rum och ut åkte scootern. Sen vår sambon säga vad han vill men tillbaka in dit ska den inte.

    Innan jag somna igår skrev jag till sambon (som sover i annat rum pga bebis) att jag blev ledsen o chockad över vad han sagt ang boken o sen drog jag upp mycket annan t ex hushållsarbetet. Vaknad till ett svar ?vad håller du på med? inget annat. Sen när jag steg upp var tvätten fixad. Mina kläder låg i en hög utanför sovrumsdörren. Inte vikta ingenting. Bara låg där i en hög. Nu tog han bebis och åkte till dina föräldrar. Jag hade verkligen ingen lust att följa med. Det var inget som vi hade bestämt och jag behövde duscha och ville städa här hemma. Så nu är jag ensam här hemma och funderar på hur jag ska agera nu. Funderar på att ta stora sonen o åka till mina föräldrar. Kan sambon ha fullt ansvar över bebis o se hur det är. Men samtidigt vill jag ju inte lämna bebis. Men att prata om det leder ingenstans för jag får inga svar.

    Han är iskall..


    Hur har det gått ts?
Svar på tråden Jobbig situation, hjälp!