• Anonym (ts)

Betala för hantverkarens resor?!

Jag har tänkt på en sak. Jag får ju självklart inte betalt för min restid till jobbet utan jag stämplar in när jag kommer dit. Men varje gång jag anlitar en hantverkare eller liknande så finns resekostnad med på fakturan. Varför i helskotta ska jag stå för deras resa till/från jobb? Min chef hade ju skrattat åt mig om jag begärt lön för restid, men hantverkarna verkar vilja mjölka ut varenda sätt att få in lite extra pengar. 

• Svar på tråden Betala för hantverkarens resor?!
  • Anonym (Brun)

Om du kommer med huset till deras verkstad, så slipper du resekostnaden...

• Anonym (Ojdå)

Tänk inte så mycket. Din parallell haltar rätt ordentligt. Om hantverkaren huserar i Sthlms city bör det väl vara dyrare att laga rören ute i skärgården än rören på Norrmalm?

• Anonym (w)

Får du inte lön för resor du gör under din arbetstid är något väldigt fel.

Varför hantverkare tar ut restid förstår du nog om du tänker en gång till. Eller som ovan föreslog, ta med ditt hus till deras utgångspunkt så slipper du betala för restiden.

• Anonym (ehh)
    Anonym (ts) skrev 2021-07-04 12:21:11 följande:

Jag har tänkt på en sak. Jag får ju självklart inte betalt för min restid till jobbet utan jag stämplar in när jag kommer dit. Men varje gång jag anlitar en hantverkare eller liknande så finns resekostnad med på fakturan. Varför i helskotta ska jag stå för deras resa till/från jobb? Min chef hade ju skrattat åt mig om jag begärt lön för restid, men hantverkarna verkar vilja mjölka ut varenda sätt att få in lite extra pengar. 

Du verkar ha svårt att skilja mellan resor 'till' jobbet och resor 'under' jobbet.
  • Anonym (Skatteverket)
    Anonym (ts) skrev 2021-07-04 12:21:11 följande:

• Anonym (Skatteverket)

[quote=81227418][quote-nick]Anonym (Skatteverket) skrev 2021-07-04 12:41:59 följande:[/quote-nick][/quote]

Råkade skicka iväg innan jag började skriva. Det finns en väldigt bra anledning till att det finns med på fakturan och det är för att Skatteverket vill att det ska finnas med.

• OupaOupa

Du betalar inte för hantverkens resa till och från jobbet eftersom hen åker till sitt företags kontor/verkstad, inte hem till dig varje dag, år ut och år in.

• Anonym (Q)

Inte ett dugg konstigare än att djurägare till större djur får betala extra när veterinären(DV) kör ut. Så...inte alls.

• Minimalen

Taxi har framkörningsavgift. Vill du inte betala för deras resor till dig så får du väl anlita grannen.

• Glinda från Oz

Hantverkaren åker först till en lokal/bas där företaget ligger, denna resa får de inte betalt för och du betalar heller ingenting för det. Att åka dit är motsvarigheten till att du åker till jobbet. Du betalar för deras resa från lokalen som de gör på arbetstid.

Svar på tråden Betala för hantverkarens resor?!