• Bamsetosse

    Flvp till Fjärrvärme?

    Hej!

    Jag har nyligen flyttat in i en villa (i Norrbotten) som har en Nibe F750 Frånluftsvärmepump som värmekälla. Pumpen har precis blivit 10 år gammal. Jag går just nu i tankar om vi proaktivt ska konvertera till Fjärrvärme innan FLVP börjar haverera, och därmed undvika att bli tvungna att köpa en ny FLVP runt 80.000kr (exklusive installationskostnader).

    Jag har begärt en offert från vårt lokala energibolag, och priset lyder följande:

    - Anslutningsavgift: 94.125 kr

    - Fjärrvärmecentral: 32.700 kr

    - FTX ventilation: 10.000kr - 15.000kr (Inte spikat än var priset landar)

    - Totalpris: ~140.000kr

    Vad som talar för Fjärrvärme (enligt mig):

    - Hög komfort, familjen har alltid tillgänglig varmvatten. Behöver inte känna oss begränsade. Varmvattnet har vid några tillfällen tagit slut efter två duschar direkt efter varandra (runt 10-15 min per dusch). Vi har två små döttrar som säkerligen kommer förbruka en del varmvatten då de växer upp (känner en viss oro runt detta).

    - Knappt någon driftskostnad för Fjärrvärme, inget krångel. FLVP behöver driftas och underhållas.

    - FLVP låter illa då kompressorn kör igång (har fått gummifötterna bytta, blev inte nöjd ändå).

    - Vi har inte plats för en extra varmvattenberedare i huset.

    Vad som talar för ny Frånluftsvärmepump (enligt mig):

    - Rakt byte, enkelt.

    - Behöver inget nytt ventilationssystem. Vi har idag bara mekanisk frånluft och väggventiler. (Funderar på att installera ett tilluftsaggregat för att slippa väggventilerna. Om vi kör Fjärrvärme så kommer det "på köpet" då vi kommer köra på ett FTX system).

    - Ej bunden till fjärrvärmeleverantör och dess stigande priser.

    Övrigt:

    - Vi har en uppskattad årsförbrukning på ~25.000 kWh/år.

    - Huset är från 2011, Smålandsvilla, 1½ plan på 156kvm.

    - Vi planerar att bo kvar i villan många år framöver.

    Jag är inte helt säker på vad som är mest ekonomiskt försvarbart, men jag föredrar komfort över ekonomi som situationen ser ut just nu, till en viss acceptabel nivå såklart.

    Hur skulle ni resonera om ni var i en liknande situation?

    Tack på förhand! :)

  • Svar på tråden Flvp till Fjärrvärme?
  • Anonvm

    Ta in offert på bergvärme, tror det kommer vara i samma prisklass som fjärrvärmeinstallationen.

    Bergvärme kombinerat med FTX ger otroligt låg driftskostnad, och hög komfort.

    Stora nackdelen som ofta gör att totalkalkylen inte går ihop med fjärrvärmen är den höga fasta månadskostnaden för att vara inkopplad.

    Värmepumpen drivs med el som du redan har anslutning och abonnemang på, vilket gör att det enbart blir kostnaden per kwh i uppvärmningskostnad.

  • Bamsetosse
    Anonvm skrev 2021-07-04 22:44:42 följande:

    Ta in offert på bergvärme, tror det kommer vara i samma prisklass som fjärrvärmeinstallationen.

    Bergvärme kombinerat med FTX ger otroligt låg driftskostnad, och hög komfort.

    Stora nackdelen som ofta gör att totalkalkylen inte går ihop med fjärrvärmen är den höga fasta månadskostnaden för att vara inkopplad.

    Värmepumpen drivs med el som du redan har anslutning och abonnemang på, vilket gör att det enbart blir kostnaden per kwh i uppvärmningskostnad.


    Vet du hur det ser ut med drift och underhåll för bergvärmepumpar? Livslängder? Kostnad för utbyten osv?

    Finns det alltid tillgängligt varmvatten med bergvärmepumpar? (Är inte så insatt i bergvärmesystem)

    Du som verkar ha mer koll på detta än mig, vilket hade du valt som värmekälla?
  • Anonvm

    Bergvärme brukar generellt gå relativt bekymmerslöst.
    De stora tillverkarna ger 18-20 år "garanti" via vanlig garanti första åren kombinerat med en mycket billig försäkring resterande tiden.
    Vanliga problem brukar vara små enkla saker som blandningsventiler, när pumpen passerat 10-12år kan det behövas byte av kompressor.

    Fördelen med fjärrvärmen är att din egen utrustning är "robust" och mycket driftsäker, de få saker som kan krångla är enkla och billiga att åtgärda.
    En värmepump (oavsett om det är lfvp eller bergvärme) är fylld med enormt mycket mer avancerad teknik som kan krångla. Det är fullt med elektroniska småprylar, givare och kretskort som gå sönder. Det är helt enkelt en mer "fragil" konstruktion. Dessutom innehåller kompressorn rörliga delar som utsätts för mekaniskt slitage när den används, vilket gör att ett byte blir oundvikligt till slut.

    Men generellt är även bergvärme för husägaren en mycket bekväm och bekymmersfri uppvärmning, Det är inget man bryr sig om till vardags, det är bara ett "skåp" som står där o brummar lite då o då i tvättstugan.....

    En annan fördel med bergvärmen är möjligheten att nyttja "frikyla" de varma sommarmånaderna.

    Men tillgången till varmvatten blir begränsad av storleken på vattentanken i pumpen, den tömms på samma sätt som vattentanken i din nuvarande flvp.
    Men nog brukar det allt räcka till 4-5pers som duschar "normalt" utan problem.
    Men i just detta blir fjärrvärmen ett bättre alternativ, där har du mycket riktigt helt obrgränsat med varmvatten.

    Jag kan tyvärr inte råda dig till vad som blir bäst i just ditt fall.
    Men jag kan säga att bergvärme i kombination med FTX kommer ge den överlägset bästa energieffektiviteten, och därmed den lägsta driftskostnaden.
    Men det är även nödvändigt att ta med en "avskrivning" av själva pumpen i kalkylen för att den ska bli helt rättvisande. Det blir dock en ganska blygsam kostnad per månad eftersom man dra ut denna över så lång tid som "garantitiden" på 20år.

Svar på tråden Flvp till Fjärrvärme?