• Cissi2801

    Handla hem pö om pö

    Hej alla glada preggosar!! ????

    Har precis gått in i vecka 15 och börjar bli sugen på att börja boa hemma.. så min fråga är när kan man börja boa för bebis?? Tacksam för svar?

  • Svar på tråden Handla hem pö om pö
  • Kexsmula

    Jag har för mig att jag var gravid i vecka 12 när vi köpte vår första barnvagn. Jag säger köp det du vill exakt när du vill, det gjorde jag med bägge mina barn.

  • Hyllemor

     Vi köpte en kombivagn med mjuklift. Den mjukliften sov han i under dagtid (utan lock och med en fårskinnsfäll i inomhus för att han inte skulle bli så svettig av fleecetyget. Fårskinn är magiskt - svalt på sommaren och varmt på vintern!) tills han växte ur den helt. Han tyckte så mycket om mjukliften att han till och med sov i den när han var så stor att benen hängde utanför.


    Det var det absolut bästa köp jag gjorde, trots vi inte alls hade tänkt att köpa en kombivagn från början. Mjukliften tog vi med överallt, även vid de tillfällen då vi inte hade vagnen med. Han sov i mjukliften under ett bord när vi var på bröllop. Han sov i mjukliften i vardagsrummet dagtid och på balkongen kvällstid när vi ville sitta ute och var oroliga för att inte höra när han vaknade. Vi bytte blöja i mjukliften (med skötbädd på) i bagaget på bilen när vi var på utflykt. Mjukliften var den absolut största tryggheten när vi bilade 40 mil till min familj och han var ledsen och orolig över allt nytt han fick uppleva när han var 8 månader gammal. 


    Köp i stort sett inga kläder innan bebisen kommer bara! Jag gjorde just det misstaget och jag hade mängder med kläder som var helt oanvändbara efteråt. Min unge behövde varken den minsta eller den näst minsta storleken. Dessutom var det så varmt att han faktiskt inte hade några kläder alls på sig under de första två månaderna och någon månad senare så hoppade han plötsligt över två storlekar.


    Nappar är också svårt att köpa. Köp flera olika, men bara en av varje märke. Man vet aldrig innan vilken napp bebisen väljer. Min unge ville klarade inte alls av nyfödd-napparna utan ville från början enbart ha rågumminappar. Efter ett tag enbart vissa färger, och sedan enbart med ring - i särskilda färger. Hopplöst var det, när Esska hela tiden bytte färg på napparna. Vi fick hamstra de som han gillade, men det funkar ju inte det heller, eftersom nappar har begränsad hållbarhet. Fördelen var förstås att han slutade med napp på sin tvåårsdag, bland annat på grund av bristen på "rätt" nappar i affären.

  • JosHed

    Jag har köpt någon småsak, men annars vänta till efter RUL. Vet tyvärr alltför väl att saker kan gå fel, men för de flesta går det ju jättebra! Tycker alla gör precis som de vill :) vill du köpa nu så kör! Jag har alltid köpt något litet (typ en tröja eller gosedjur eller så) tidigt så jag har något att hålla fast vid :)

  • Dagsförentredje

    Jag kunde inte låta bli alls under mina tre graviditeter. Köpte kläder och småsaker tidigt. Men väntade med dom dyra/större sakerna till efter RUL, för säkerhetens skull:)

Svar på tråden Handla hem pö om pö