• Anonym (Tokig!)

Migrän, vilken medicin lindrar??

Är inne på andra dagen med migrän nu och hemsk huvudvärk. Testat Ipren men det hjälper inte ett dugg!

Finns det något smärtstillande som kan tänkas hjälpa i detta läge?? :(

• Svar på tråden Migrän, vilken medicin lindrar??
  • Anonym (Aj)

Receptfritt: Sumatriptan, tabletter

Zomig, nässpray

Dyrt, men värt varenda krona.

• Anonym (J)

Håller med om Zomig nasal. Älskar den! Huvudvärken är borta på 15 min. Kostar ca 200 kr för 2 doser, men det räcker oftast med en dos.

• Anonym (F)

Be läkaren skriva ut Voltaren, det har hjälpt mig i 20 års tid. Kan påverka hjärtat har de kommit fram till, därför är det numera receptbelagt.

• Anonym (oooo)

Zomig funkade inget bra på mig, men du kan så klart testa. Det är smidigt att den är som nässpray.

För mig som levt med migrän sen jag var tonåring och nu är 50 + och testat snart sagt allt som kommit ut på marknaden, var helt klart det bästa på recept Maxalt rapitab. Tablett som inte ska sväljas utan enbart läggas på tungan och när man trycker den mot gommen löses den upp och sticker så att säga rakt upp i huvudet. 

Nu när jag är lite äldre och klimakteriet lindrat migränen en aning behöver jag inte på recept längre. Jag tar oriptan sedan ett antal år tillbaka och det räcker bra för mig nuförtiden. Det finns inte på alla apotek men jag brukar köpa från Apotea. 

För mig har det aldrig räckt med vanliga värktabletter som voltaren, Ipren osv. 
    Hoppas du hittar något som fungerar för dig. 

• Fiona M

För mig som kräks av migrän är det bra med alternativ till tabletter och zolmitriptan funkar för mig som verksamt ämne, så jag skulle föreslå att du testar zomig nasal.

Har du konstaterad migrän så be läkare om recept, mycket billigare i längden.

• Anonym (Tokig!)

Länge sedan jag hade migrän nu. Flera år sedan så har inte jätte problem med det, men när det väl smäller till gör det grymt ont och jag får auraproblem innan.

jag tog mig till Apoteket och dom rekommenderade Naproxen tabletter, men känner noll skillnad :(

• Anonym (Mocca)

Märkligt att Apotekspersonalen rekommenderade dig Naproxen under ett pågående anfall. 

Jag skulle rekommendera Zomig nasal, då den har indikation att man kan ta den både vid första känning av migrän samt under ett pågående anfall. Annars Sumatriptan eller möjligtvis treo då den innehåller koffein som verkar kärlsammandragande. 

Såklart beror det också på om du äter andra typer av läkemedel som kan krocka med några av ovanstående preparat eller har andra sjukdomar.

Håller migränen i sig i flera dygn skulle jag råda dig att söka vård.

Svar på tråden Migrän, vilken medicin lindrar??