• Tiffany

    gallsaltsmalabsorption

    Finns det någon här som har kunskap om detta?

    Jag har länge haft diarreer och fått bland annat diagnos IBS men alltid känt att det varit något annat..senaste året har jag haft flertal diarreer på toa, närmare gult vatten emellanåt som rinner ur en

    Fick testa questran loc senast som hjälpte, min fråga är hjälper den medicinen mot IBS även om den är tänkt för gallsaltsdiarre?

    Jag sa till läkaren att medicinen hjälpte men de tyclte inte att vidare utredning krävdes. Behöver man inte undersöka varför man osåfall har detta besvär? Känner mig vilsen, vet knappt någonting om detta, o fattar inte varför. Är opererad som barn för tarmvred, invagination kan det bero på det?

    Har haft smärtor i mellangärde o under hö revben samt rygg som kommer plötsligt under kvällen o hållee i sig i timmar, kan det ha ett samband med detta? Har blivit undersökt med ultraljud buk över gallan men såg bara en förtjockad gallblåsevägg men fick sen brev från huslökare att allt såg bra ut?

    Ursh så mångs frågor o inga svar :( husläkaren skickade remiss till sjukhuset för vidarutredning men blev avvisad. Ska ja leva såhär utan att få några svar?

    Är det någon här som tar samma medicin eller har samma problem

  • Svar på tråden gallsaltsmalabsorption
  • Anonym (Galla)

    Sverige är extremt dåliga på detta med gallblåseproblem. Jag själv har haft problem i tre år, äter ursofalk som är just för gallan, det är vad som hjälpt bäst, ändå vill de diagnosticera det som ibs. Jag får också som du ont under höger revben och mot ryggen, men inga stenar eller information har hittats.

    I andra länder finns flera diagnoser än här i Sverige. Man kan ha överaktiv eller underaktiv gallblåsa, strawberry gallbladder, porcelain gallbladder etc Dessa diagnoser finns inte i Sverige. Man blir istället diagnosticerad med ibs oavsett om mediciner för problem med galla (du questran jag ursofalk) hjälper, och om man har det typiska smärta under höger revben. Inga stenar, ingen akut inflammation = ibs.

    Gul avföring som du har tyder på att det är just gallan som är problemet. I andra länder vet de detta och utreder vidare. Men inte i Sverige :( min avföring var VIT men de tyckte ändå inte att det skulle utredas vidare.

    Det finns en grupp på Facebook (internationell) som har varit till hjälp för mig, om inte annat för att få stöd från andra med liknande problem. Gallbladder & gallstone support group. Jag har fått bättre svar där än från de många läkare jag stångats med.

  • Tiffany

    Vad skönt att höra att det finns andra med liknande problem och denna oförståelse från vården. Tack för tipset. Jag ska söka på den gruppen ..tusen tack

  • Anonym (gallsten)
    Anonym (Galla) skrev 2021-07-05 18:36:57 följande:

    Sverige är extremt dåliga på detta med gallblåseproblem. Jag själv har haft problem i tre år, äter ursofalk som är just för gallan, det är vad som hjälpt bäst, ändå vill de diagnosticera det som ibs. Jag får också som du ont under höger revben och mot ryggen, men inga stenar eller information har hittats.

    I andra länder finns flera diagnoser än här i Sverige. Man kan ha överaktiv eller underaktiv gallblåsa, strawberry gallbladder, porcelain gallbladder etc Dessa diagnoser finns inte i Sverige. Man blir istället diagnosticerad med ibs oavsett om mediciner för problem med galla (du questran jag ursofalk) hjälper, och om man har det typiska smärta under höger revben. Inga stenar, ingen akut inflammation = ibs.

    Gul avföring som du har tyder på att det är just gallan som är problemet. I andra länder vet de detta och utreder vidare. Men inte i Sverige :( min avföring var VIT men de tyckte ändå inte att det skulle utredas vidare.

    Det finns en grupp på Facebook (internationell) som har varit till hjälp för mig, om inte annat för att få stöd från andra med liknande problem. Gallbladder & gallstone support group. Jag har fått bättre svar där än från de många läkare jag stångats med.


    Hur fick du Ursofalk? Jag har försökt få det i månader eftersom att jag inte kan opereras för mina stenar men ingen läkare verkar ens veta vad det är för något.
  • Anonym (Galla)
    Anonym (gallsten) skrev 2021-07-08 02:51:28 följande:

    Hur fick du Ursofalk? Jag har försökt få det i månader eftersom att jag inte kan opereras för mina stenar men ingen läkare verkar ens veta vad det är för något.


    Jag fick det genom gastromottagning.

    Konstigt att de inte vet vad det är för något. Jättebra medicin. Lyckas du inte med dina ordinarie läkare kanske du kan prova nån nätdoktor, de brukar vara enklare att ha att göra med.
  • Anonym (Galla)
    Tiffany skrev 2021-07-05 19:42:20 följande:

    Vad skönt att höra att det finns andra med liknande problem och denna oförståelse från vården. Tack för tipset. Jag ska söka på den gruppen ..tusen tack


    Inga problem:)

    Kan tillägga också att förtjockad gallblåsevägg oftast inte är något normalt. Det kan tyda på pågående inflammation eller ärrbildning från tidigare inflammation. Brukar du ha feber i samband med smärtattackerna?

    Ultraljud är en billig men inte särskilt bra metod för att upptäcka stenar och/eller inflammation. Magnetröntgen ska vara den bästa. Försök få en sån.
  • Tiffany

    Nä känns inte som att någon läkare bryr sig om mig o mina problem. Jag får fortfarande attacker ibland, försöker undvika fett o speciella rätter men dem kommer då o då endå.. jag har ingen feber även ol det känts som det ibland, blir frusen liksom ..får extrem värk under hö revben, mellangärde o rygg..

    Väntar bara på nösta attack o kommer den ska ja ringa vårdcebtralen igen.. det konstiga var att läkaren på sjikhuset nämnde förtjockad gallblpsevägg medans brevet feån vårdcentralen skrev att allt såg bra ut? Så man undrar om läkaren från sjukhuset ens nömnde det om gallblåseväggen? Förvirrad

  • Tiffany

    Kan ju tillägga att blodprover jag tog en gång hos hc efter jag haft en attack natten innan såg bra ut..inga avvikande värden där o tänker att om jag hade en inflammation kanske värderna skulle synas pp blodprover? Hoppas..dock har jag inte tagit prover igen på länge.

Svar på tråden gallsaltsmalabsorption