• Anonym (När?)

    När upptäcker Kronofogden inkomst?

    Hej! Någon som vet hur länge det tar innan kronofogden ser på ens konto om man får in lön? Har skulder för över 300.000kr. Hur mycket får man behålla om sambon endast får bidrag för 4 barn mellan 12 och 3 år. Barnen som har olika diagnoser. Hon har varken jobb eller a-kassa.

  • Svar på tråden När upptäcker Kronofogden inkomst?
  • Anonym (Nu)

    Har du ett jobb så läggs ett utmätningsbeslut direkt hos arbetsgivaren så att arbetsgivaren drar av pengar till Kronofogden direkt. Hur mycket du får behålla vet jag inte, men det finns förbehållsbelopp så de drar inte allt.

  • Anonym (Löneadministratör)

    Det jag vet är att vi får ett besked från KF att vi skall dra en viss summa på lönen och betalas in till KF. De jag haft är 2 vuxna och 1 barn/ungdom och då är det
    ca. 22000kr dom ska ha kvar ihop / månad.
    Dvs har partnern 22000 ut i månaden kan hela lönen dras. Tjänar partnern inget så blir det ingen utmätning förrän det finns 22 000 ut /månad.
    Sen kan man själv kontakta KF och begära nedsättning genom att hävda olika orsaker ex hög elräkning, höga medicinkostnader m.m. 
    Själv hade jag nog försökt att betala av skulden så fort som möjligt, för det är ett jädra otyg att ha. 
    Har kunder med utmätning och deras skuld sjunker med 1-3 kr/ månad. Först tar KF, sen ska inkassobolaget ha och sist betalas skulden. Det innebär att en inbetalning på 200kr på en skuld ibland bara betalar av själva skulden med ett par kronor. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (Nu) skrev 2021-07-05 20:10:45 följande:

    Har du ett jobb så läggs ett utmätningsbeslut direkt hos arbetsgivaren så att arbetsgivaren drar av pengar till Kronofogden direkt. Hur mycket du får behålla vet jag inte, men det finns förbehållsbelopp så de drar inte allt.


    Byter du arbetsgivare kan det ta upp till ett år. 
  • Glinda från Oz

    Prata med Kronofogden och de du har skulderna hos istället. Drar de på lönen sitter du och betalar räntor bara, får du till en dialog kan de gå med på att ni själva lägger upp en betalningsplan istället. De flesta företag är främst ute efter att få sina pengar så räntor brukar gå att förhandla ner. En grej kan också vara att försöka få någon att gå i borgen så du kan ta ett lån till en vettig ränta och lösa ut alla skulder. 

  • Anonym (K)

    Det beror på hur många ärenden de har på kö. Hur långt är ett snöre typ.

    Hur mycket du får behålla beror på en rad olika faktorer. Om du är smart så ringer du redan nu och diskuterar det med KFM. Paradoxalt nog så är KFM de som är trevligaste att ha kontakt med som djupt skuldsatt.

  • Anonym (Arbetar på KFM)

    Hej ts.

    Jag arbetar som handläggare på KFM.Om vi har utrett dig tidigare och kommit fram till att du saknar betalningsförmåga, sätts en arbetsuppgift på ny utredning om 24 månader. I normala fall, det finns undantag...

    Hur mycket av lönen som utmäts beror på flera olika faktorer. För att få exakt svar kan du ringa (anonymt om du vill) till vår kundservice på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-16.

  • Anonym (När?)
    Anonym (Arbetar på KFM) skrev 2021-07-07 18:00:16 följande:

    Hej ts.

    Jag arbetar som handläggare på KFM.Om vi har utrett dig tidigare och kommit fram till att du saknar betalningsförmåga, sätts en arbetsuppgift på ny utredning om 24 månader. I normala fall, det finns undantag...

    Hur mycket av lönen som utmäts beror på flera olika faktorer. För att få exakt svar kan du ringa (anonymt om du vill) till vår kundservice på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-16.


    Jag tycker det bara är så fult gjort nör man har 4 barn och sambo. Han ska väl ändå få ut 25000kr/månaden när hans tjej varken har jobb eller inkomst förutom vårdbidrag för hennes ungar som har olika diagnoser. Vet att jag frågade dom om utmätning men det händer inte mig sa pappan för hans arbetsgivare fifflar med lönen
  • Anonym (Arbetar på KFM)
    Vi följer gällande lag och förordningar när det gäller beräkningar av gäldenärens löneutmätning. Du/ni kan alltid överklaga om ni tycker att beslutet är felaktigt. 

    Finns det flera barn i en familj, blir normalbeloppet (det man får behålla) större. Har gäldenären extra utgifter så går det i vissa fall att få ersättning för dessa. Du kan läsa mer om det via länken nedan.


    kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
  • Anonym (Anno nym)
    Anonym (När?) skrev 2021-07-07 18:20:01 följande:
    Jag tycker det bara är så fult gjort nör man har 4 barn och sambo. Han ska väl ändå få ut 25000kr/månaden när hans tjej varken har jobb eller inkomst förutom vårdbidrag för hennes ungar som har olika diagnoser. Vet att jag frågade dom om utmätning men det händer inte mig sa pappan för hans arbetsgivare fifflar med lönen
    Vad är fult gjort menar du?
  • Anonym (Löneadministratör)
    Anonym (Anno nym) skrev 2021-07-08 21:44:54 följande:

    Vad är fult gjort menar du?


    Du är medveten om att det kanske sitter en ensamföretagare som inte fått betalt och därav får försörja sin fru o 4 barn på 10 000kr fär detta stolpskott fuskar.

    Arbetsgivaren har en skyldighet att meddela KF om det blir förändringar i lönen.

    Hoppas faktiskt att AG också åker dit.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Löneadministratör) skrev 2021-07-06 10:52:26 följande:

    Det jag vet är att vi får ett besked från KF att vi skall dra en viss summa på lönen och betalas in till KF. De jag haft är 2 vuxna och 1 barn/ungdom och då är det
    ca. 22000kr dom ska ha kvar ihop / månad.
    Dvs har partnern 22000 ut i månaden kan hela lönen dras. Tjänar partnern inget så blir det ingen utmätning förrän det finns 22 000 ut /månad.
    Sen kan man själv kontakta KF och begära nedsättning genom att hävda olika orsaker ex hög elräkning, höga medicinkostnader m.m. 
    Själv hade jag nog försökt att betala av skulden så fort som möjligt, för det är ett jädra otyg att ha. 
    Har kunder med utmätning och deras skuld sjunker med 1-3 kr/ månad. Först tar KF, sen ska inkassobolaget ha och sist betalas skulden. Det innebär att en inbetalning på 200kr på en skuld ibland bara betalar av själva skulden med ett par kronor. 


    Faktafel
    Det finns två typer av beslut.
    Man tar allt över en viss inkomst
    Man tar upp till ett visst belopp, resten får den anställda behålla

    Du vet inte ett dugg hur skulderna minskar och vem som får vad. Den informationen får du inte av kronofogden.
    Kronofogden får hela beloppet och fördelar det efter återkraven. Hur snabbt skulden sjunker beror på räntan, kronofogden behåller inget
    Om det är den ena som har skulden, så dras detta endast för den personen, är det en gemensam skuld, så fördelas det.

    Vi hade utmätning på 25 000 varje månad, skulden sjönk med närmare 20 000 varje månad, resten var avgifter och räntor för skulden, inget till kronofogden. I dag är vi helt skuldfria och har inga anmärkningar kvar. Det höga beloppet berodde på våra inkomster.
  • Anonym (Löneadministratör)
    Anonym (Been there) skrev 2021-07-09 08:17:08 följande:

    Faktafel

    Det finns två typer av beslut.

    Man tar allt över en viss inkomst

    Man tar upp till ett visst belopp, resten får den anställda behålla

    Du vet inte ett dugg hur skulderna minskar och vem som får vad. Den informationen får du inte av kronofogden.

    Kronofogden får hela beloppet och fördelar det efter återkraven. Hur snabbt skulden sjunker beror på räntan, kronofogden behåller inget

    Om det är den ena som har skulden, så dras detta endast för den personen, är det en gemensam skuld, så fördelas det.

    Vi hade utmätning på 25 000 varje månad, skulden sjönk med närmare 20 000 varje månad, resten var avgifter och räntor för skulden, inget till kronofogden. I dag är vi helt skuldfria och har inga anmärkningar kvar. Det höga beloppet berodde på våra inkomster.


    De löner jag jobbar med så har dom förbehållsbeloppet.

    Jobbar även med kundfakturor och då kN jag gå in via inkassobolaget och se verkställighet samt att jag när kundinbetalningarna kommer får 2/3/4 kr varje månad för skulden dom har till oss.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Löneadministratör) skrev 2021-07-09 08:27:08 följande:
    De löner jag jobbar med så har dom förbehållsbeloppet.

    Jobbar även med kundfakturor och då kN jag gå in via inkassobolaget och se verkställighet samt att jag när kundinbetalningarna kommer får 2/3/4 kr varje månad för skulden dom har till oss.
    Det beror med nog mer på att de har så mycket skulder och att utrymmet är litet. Jag har en kompis som har haft hyreshus, de har en fd hyregäst som har en skuld till dom, som regleras från Kronofogden, periodvis har de fått flera hundra varje månad och vissa perioder enstaka kronor.
  • Anonym (Anno nym)
    Anonym (Löneadministratör) skrev 2021-07-09 08:00:12 följande:
    Du är medveten om att det kanske sitter en ensamföretagare som inte fått betalt och därav får försörja sin fru o 4 barn på 10 000kr fär detta stolpskott fuskar.

    Arbetsgivaren har en skyldighet att meddela KF om det blir förändringar i lönen.

    Hoppas faktiskt att AG också åker dit.
    Är du trådskaparen vars inlägg jag citerade?
Svar på tråden När upptäcker Kronofogden inkomst?