• Kingfisher Fire

    Tips till föräldrar med lite känsliga (ej högsensitiva) barn

    Hej, jag skapar den här tråden för att kunna diskutera med föräldrar med barn som är lagda åt det lite mer känsliga hållet (och inte är högänsliga i första hand; jag kan tänka mig att det finns många andra forum för det).. Vad man som förälder kan säga i olika situationer och hantera olika frågor. Det kan handla om barn som ofta är mer fundersamma än genomsnittet, har stark känsla för rättvisa. Kanske har viss behov av tystnad ibland. Men inte är högsensitiva. Efter att ha läst en bok om hösensitiva barn förstod jag att min dotter INTE är det, men ändå "lite känslig ibland" ,välfungerande.  Det vore roligt att höra vad andra föräldrar har för erfarenheter och små utmaningar.

  • Svar på tråden Tips till föräldrar med lite känsliga (ej högsensitiva) barn
  • Anonym (Maja)

    Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan, men efyersom du inte fått några andra svar testar jag. Generellt tänker jag att (utifrån min syn på föräldraskap) att det är viktigt att anpassa sin "fostran" och aitt förhållningssätt efter barnets faktsika behov - och då förstås vara lyhörd för dem. Om barnet tex har ebhov av tystnad och att gå undan ibland så skapar man utrymme för det i hemmet och i familjeaktiviteter. När barnet är lite störrw kan man också prata med barnet om hur hen själv kan skapa dessa förutsättningar på ett fungerande sätt i vardagen. Och att man försöker anpassa så oavsett om behovet är tystnad eller mycket rörelse.

  • Anonym (Sara)

    Har du några exempel på situationer? Syskonbråk?

    Några tankar i alla fall utifrån din korta trådstart. Fundersamma barn. Barn är naturligt nyfikna och vetgiriga, ta dig tid till att prata och förklara när barnet ställer frågor.

    Rättvisa. Behandla syskonen lika så långt möjligt, om det inte går beroende på situation så förklara varför. Om barnet reagerar på orättvisor i samhället, förklara så långt möjligt utifrån barnets ålder.

    Behov av tystnad. Försök ordna så att barnet har eget rum, om det inte går så försök ordna en skyddad vrå där barnet kan gå undan från syskon och får vara ifred. Kanske i erat sovrum?

  • Kingfisher Fire
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-07 07:39:28 följande:

    Har du några exempel på situationer? Syskonbråk?

    Några tankar i alla fall utifrån din korta trådstart. Fundersamma barn. Barn är naturligt nyfikna och vetgiriga, ta dig tid till att prata och förklara när barnet ställer frågor.

    Rättvisa. Behandla syskonen lika så långt möjligt, om det inte går beroende på situation så förklara varför. Om barnet reagerar på orättvisor i samhället, förklara så långt möjligt utifrån barnets ålder.

    Behov av tystnad. Försök ordna så att barnet har eget rum, om det inte går så försök ordna en skyddad vrå där barnet kan gå undan från syskon och får vara ifred. Kanske i erat sovrum?


  • Kingfisher Fire
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-06 20:16:43 följande:

    Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan, men efyersom du inte fått några andra svar testar jag. Generellt tänker jag att (utifrån min syn på föräldraskap) att det är viktigt att anpassa sin "fostran" och aitt förhållningssätt efter barnets faktsika behov - och då förstås vara lyhörd för dem. Om barnet tex har ebhov av tystnad och att gå undan ibland så skapar man utrymme för det i hemmet och i familjeaktiviteter. När barnet är lite störrw kan man också prata med barnet om hur hen själv kan skapa dessa förutsättningar på ett fungerande sätt i vardagen. Och att man försöker anpassa så oavsett om behovet är tystnad eller mycket rörelse.

    Ja, det är sant,allt sådant kan hjälpa. Jag tänkte att detta kan vara en öppen tråd för alla som kan känna igen sitt barn och ha funderingar på specifika situationer, som man kanske kan diskutera lite mer ingående.


  • Kingfisher Fire
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-07 07:39:28 följande:

    Har du några exempel på situationer? Syskonbråk?

    Några tankar i alla fall utifrån din korta trådstart. Fundersamma barn. Barn är naturligt nyfikna och vetgiriga, ta dig tid till att prata och förklara när barnet ställer frågor.

    Rättvisa. Behandla syskonen lika så långt möjligt, om det inte går beroende på situation så förklara varför. Om barnet reagerar på orättvisor i samhället, förklara så långt möjligt utifrån barnets ålder.

    Behov av tystnad. Försök ordna så att barnet har eget rum, om det inte går så försök ordna en skyddad vrå där barnet kan gå undan från syskon och får vara ifred. Kanske i erat sovrum?


    Gör ett nytt försök att citera och svara... Det du nämner är sådant som kan vara grunden och hjälpa. Om jag skulle ge ett exempel, som kanske inte är helt typiskt,men ändå, så är det motviljan mot att förstå "hur andra kan var så dumma (obetänsamma och barnsliga". Syskonbråk som du nömner, kan förstås också vara en stor källa till frustration.
Svar på tråden Tips till föräldrar med lite känsliga (ej högsensitiva) barn