• Anonym (Gladochledsen)

    Håller graviditeten hemlig för pappan, tills jag har bestämt vad jag vill..

    Jag är alltså gravid.. Tidigt, kanske vecka 3 eller 4a.

    Jag lever ihop med pappan, vi är lyckliga, men det är inte läge att få en bebis, vi har en redan på 1,5 år.

    Samtidigt som jag kan se dem växa upp ihop, ge den lilla vi har ett syskon.

    Få uppleva en graviditet igen, få ha en liten till att älska, se dem tillsammans.

    Men det kanske också blir för tufft, två blöjbarn, två som ska sövas, en som vill leka och en liten som kanske har kolik, ingen vet vsf som väntar.

    Jag vet att min sambo kommer hs svårt att ta ett beslut i detta, samtidigt som jag känner att hab kommer säga att vi ska ta bort det av praktiska själv, också rimliga.

    Men att det ändå kommer kännas som ett svek mot en liten på ett sätt.

    Därför känner jag att jag måste ge det några dagar i min hemlighet för att jag ska vara säker på vaf jag vill och känner för att vi ska kunna bli säkra tillsammans.

    Hjälp mej tänka.. Jag är 36 år, kanske sista chansen att kunna bli gravid. Kanske dumt att förlora 9 månader av vår lillas tid till en graviditet med trötthet och illamående.

    Kanske kommer jag ångra mej för alltid om jag inte låter det här lilla fröet bli den person i vår familj som det kan bli..

    Hur ska jag tänka?!

  • Svar på tråden Håller graviditeten hemlig för pappan, tills jag har bestämt vad jag vill..
  • Anonym (E)

    Fattar inte alls ditt tankesätt om att det skulle bli så svårt att abort vore ett rimligt alternativ. Inte alls. Och då har jag barn med betydligt mindre ålderskillnad än vad ni skulle ha mellan era två och är ensamstående. Vill du ha fler barn så behåller du, vill du inte utan vill stoppa vid ett barn så har du ju svaret där. Att sitta och älta saker som hur många blöjor det kommer bli känns mest märkligt och fel fokus. Det är en väldigt kort tid i livet. Ert barn kommer dessutom närma sig 2,5 när nästa kommer. Är det värt att avstå fler barn och syskon till den ni har för oro över att läggdags kanske kommer kräva mer ett tag, fler blöjor gå åt en tid och en graviditet kommer genomgås när ni redan har ett barn (något alla med fler än 1 barn som inte är tvillingar etc gör)? Ja antagligen om du inte vill ha fler barn. Det verkar ju inte som det utan mest som du letar ursäkter att ta bort det, eller så är du bara en väldigt pessimistisk människa av naturen.

  • Anonym (AS)

    Jag har en son på drygt 15 månader och bf med lillebror för två dagar sedan. Det var verkligen inte planerat eller speciellt välkommet heller i början men med tanke på att jag också är 36, lever i ett fint förhållande och vill ha fler barn i framtiden var det aldrig en tanke för mig att göra abort. Jag är medveten om att det kommer bli jobbigt med två så små som våra men har aldrig fokuserat på det? varför oroa sig i onödan liksom? Dessutom kommer ju er stora vara betydligt äldre, kanske kan hen redan vara blöjfri, kommer ju kunna kommunicera och förstå bättre vad som sker. Och du är ju inte ensam. 2,5 år mellan barnen är ju inte extremt på något sätt, snarare mkt vanligt.

    Måla inte fan på väggen :). Känn efter. Vill du behålla så gör det. Vill du inte behålla så gör inte det. Men att rada upp för- och nackdelar för endera kommer aldrig hjälpa dig att ta rätt beslut än mindre att fråga utomstående om råd.

  • Anonym (Js)

    Nej jag förstår dig inte heller. Tror du kommer ångra dig.

    Och vadå två blöjbarn? Vi potträning vår dotter när hon var mellan 1,5-2 år och det tog 3 dagar. Finns ingen anledning att dra ut på det längre.

    Nattningarna tog ju tag i under samma period och gick från att hon endast kunde somna på vår arm och vaknade varje 45e minut till att vi lägger henne i sängen, säger godnatt och stänger dörren. Tog 3 veckor.

    Du kommer behöva gå igenom dessa processer förr eller senare. Varför senarelägga dem? Och varför i hela friden senarelägga dem om det dessutom innebär att du behöver göra abort på ett barn du egentligen vill ha?

    Och självklart måste du involvera pappan. Ska du gå hela livet med denna börda? Ska du riskera chansen till fler barn för honom utan att ens diskutera saken med honom?

  • Anonym (Kram)

    Hej! Är ensamstående och gravid med mitt 2a barn, pappan vill inte ta sitt ansvar så jag får gå igenom detta ensam. Du har din man, prata med han ta inget beslut utan hans ovetande, det kommer skada er båda!

  • Anonym (Kram)
    Anonym (E) skrev 2021-07-06 23:15:38 följande:

    Fattar inte alls ditt tankesätt om att det skulle bli så svårt att abort vore ett rimligt alternativ. Inte alls. Och då har jag barn med betydligt mindre ålderskillnad än vad ni skulle ha mellan era två och är ensamstående. Vill du ha fler barn så behåller du, vill du inte utan vill stoppa vid ett barn så har du ju svaret där. Att sitta och älta saker som hur många blöjor det kommer bli känns mest märkligt och fel fokus. Det är en väldigt kort tid i livet. Ert barn kommer dessutom närma sig 2,5 när nästa kommer. Är det värt att avstå fler barn och syskon till den ni har för oro över att läggdags kanske kommer kräva mer ett tag, fler blöjor gå åt en tid och en graviditet kommer genomgås när ni redan har ett barn (något alla med fler än 1 barn som inte är tvillingar etc gör)? Ja antagligen om du inte vill ha fler barn. Det verkar ju inte som det utan mest som du letar ursäkter att ta bort det, eller så är du bara en väldigt pessimistisk människa av naturen.


    Hej! Vill bara skicka en stor klapp på axeln! Grym är du som tar hand om dina barn ensam! Får jag fråga om man kommer in i rutiner snabbt när bebisen är född? Kommer bli mycket kaffe och många sömnlösa nätter helt klart, men man fixar det !? //också ensamstående med mitt 2a barn väntandes ensam :(
  • Anonym (ååå)

    Lite spontant när jag läste din text: jag blev förvånad över din ålder då jag trodde du var mycket yngre med ditt resonemang. 

    Om äldsta är 1,5 nu så är ju barnet över 2 år när nästa skulle kommer, det är väl inte speciellt tätt emellan? Inte ens säkert att det är blöjor på det äldsta barnet längre, som du verkade bekymrad över. Jag hade två barn med 13 månader emellan, då var det 2 blöjbarn men det var inget bekymmer alls. Man var så inne i den svängen då så jag tycker inte att just det skulle vara något du behöver oroa dig över. 

    Klart du kan fundera någon dag, inget fel i det men sedan ska väl du och pappan ta beslut gemensamt om ni vill skaffa syskon eller inte. 

    Jag får känslan att du egentligen inte vill ha fler barn över huvud taget? 

  • Anonym (G)

    Jag förstår inte heller din resonemäng om du vill ha barn.

    Så liten är inte åldersskillnaden.

    Vill du inte alls ha barnet är det såklart en annan sak men just det praktiska verkar inte som jätteproblem.

  • Anonym (Ok att hålla hemligt.)

    Jag säger inte att det är rätt, men du är 36 och har du otur så är det som du säger, sista chansen. (Jag vet jag vet, många får barn över 40 men det finns absolut inga garantier för att det skall bli så, 36 är i sammanhanget snudd på gammalt). Så det är helt ok att hålla det hemligt tills läget känns bra att berätta.

    Hade nog sagt annorlunda om du var 26, men det är som det är.

  • Anonym (2 barn)

    Det är tätt med två år mellan barnen, även om det också är vanligt (det är vanligt mycket beroende på hur föräldraförsäkringen ser ut). Det är inte för inte som flera par går isär under småbarnsåren.

    Det sliter på kroppen att vara gravid och det kan bli extra tungt om kroppen ännu inte hunnit återhämta sig från förra graviditeten.

    MEN, det rör sig om andra barnet, och kanske till och med det sista? Det funkar för de allra flesta att få barn tätt så länge de inte är många.

    Du är ingen ungdom längre. Om ni väntar med syskon kan det visa sig vara för sent.

  • nnnnnnnn

    Nu har ni 9 månader på er att spara pengar och kanske inte ta ut de sista FP-dagarna på äldsta barnet?

    Så kan ni båda vara hemma länge när barnet kommer, satsa på 6-12 månader som båda är hemma heltid. Då är det inget problem att ha 2 blöjbarn eller att den ena behöver sova när den andre behöver aktiveras.

    Sen har ni småbarnsåren avklarade ganska snabbt och enkelt.

    Så vill du/ni ha syskon så kör på, har ni bestämt er för 1 barn av olika anledningar och det här kommer kullkasta alla planer så ordnar du det snabbt som tusan.

Svar på tråden Håller graviditeten hemlig för pappan, tills jag har bestämt vad jag vill..