• MidnightCami

    Sommaraktiviteter för ettåring?

    Det är första sommaren med dottern, förra året var hon en nykläckt pluttis och vi höll oss mest inomhus.

    Jag känner att jag verkligen vill göra hennes sommar så härlig som möjligt och har tänkt ut lite aktiviteter, men sen funderar jag på vad en ettåring får ut av vissa aktiviteter?

    Kan det bli för mycket att flänga omkring till olika ställen varje dag?

    Hon älskar att bada, lekparker får hon inte ut jättemycket av förutom att kolla på andra barn, det tycker hon är kul, hon går inte utan stöd ännu.

    Det enda vi har planerat är att vi ska hyra en stuga i en vecka, annars blir vi hemma i lägenheten i Stockholm.

    Hur ska man tänka med utflykter för barn i den här åldern? Jag vet inte om det blir för mycket för henne att åka till skärgårdsöar, gå till Skansen, Junibacken med mera.

    Hon kan ju liksom roas en halv dag med att plocka ur en låda med kläder.

    Dela gärna med er av era erfarenheter med semester med barn i ettårsåldern, vad man kan hitta på, vad man ska tänka på med mera, behöver lite input gällande hur mycket aktiviteter jag ska planera in och vilka aktiviteter framförallt.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Sommaraktiviteter för ettåring?
  • Anonym (Sara)

    Hon är ett år. Hon blir nöjd bara ni är en meter utanför lägenheten. Hon är så klart även nöjd hemma i lägenheten också.

  • Jag är bara jag

    En 1-åring behöver inte aktiveras på det sättet alls. Och definitivt inte varje dag. Låt henne sitta i lekparken och titta på andra barn, gå en skogspromenad, "tjollra på" hemma. Glad  Visserligen kan det finnas nåt kul djur på Skansen, men Junibacken tror jag inte hon fattar nåt av. 

  • MidnightCami
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-07 16:22:59 följande:

    Hon är ett år. Hon blir nöjd bara ni är en meter utanför lägenheten. Hon är så klart även nöjd hemma i lägenheten också.


    Okej, då kanske jag ska chilla lite med aktiviteter och satsa på enkla saker som att bara tulta omkring i gräset i någon park och så, tack för input!
  • Anonym (Mamma)

    En ettåring är extremt lättroad. Bad är bra om hon gillar det, köp en billig barnpool hos Biltema och ta med till stugan. Sätt henne på en gräsmatta och låt henne utforska naturen, insekter och annat. Det kommer att räcka hela sommaren.

    Det man kan tänka kring barn i den åldern är att de behöver verkligen noll extra stimulans. Glöm allt det där med skärgård, Skansen och Junibacken, hon kommer knappt fatta nåt av det ändå, och absolut inte komma ihåg nåt av det.

  • MidnightCami
    Jag är bara jag skrev 2021-07-07 16:23:59 följande:

    En 1-åring behöver inte aktiveras på det sättet alls. Och definitivt inte varje dag. Låt henne sitta i lekparken och titta på andra barn, gå en skogspromenad, "tjollra på" hemma.   Visserligen kan det finnas nåt kul djur på Skansen, men Junibacken tror jag inte hon fattar nåt av. 


    Det är lite det jag har misstänkt, det är mitt första barn och man vill ju så gärna att dom ska få det bästa :) men då kanske hon bara blir utmattad och stressad av att flänga runt för mycket
  • velig13

    Min som är lite yngre gillar att stöka ner. så äta jord, slänga saker räcker långt.

    Skämt åsido, deras värld är rätt liten.åk gärna till skansen eller liknande. själv tänker vi åka till furuvik, men det är inte bara för hennes skull så att säga

  • Jag är bara jag
    MidnightCami skrev 2021-07-07 16:28:19 följande:
    Det är lite det jag har misstänkt, det är mitt första barn och man vill ju så gärna att dom ska få det bästa :) men då kanske hon bara blir utmattad och stressad av att flänga runt för mycket
    Så länge de får vara med nån eller båda av föräldrarna är de nöjda. Tids nog hinner man de andra aktiviteterna. Om man nu inte kan ta med dom på saker man gör för sin egen skull och de är nöjda ändå. Vår yngsta är 3 nu och först nu börjar han uppskatta lite annat än sandlådan och lek med brorsan. Skrattande  
  • Anonym (nöjd 45 åring.)

    Ettåringar kan vara underbara att semestra med.
    Mina gillade, leka med vatten, åka spårvagn, barnens zoo, gå på restaurang om det inte tog allt för lång tid.
    Gör det ni gillar, om det nu inte är att sitta med mobil och dator hela dagarna såklart.

  • Anonym (Jenny)

    Hon behöver inga speciella barnaktiviteter! Så länge det inte är olämpligt - dvs inga höga ljud, finns möjlighet till blöjbyte, mat, sömn, komma ur vagnen och röra på sig ibland, osv så kan ni göra vad som helst.

    Ni kommer att hänga på ALV, Skansen osv i många år, så passa på att göra saker _ni_ gillar i sommar! Kanske konstmuseum, långvandring, stadsrundturer, skärgårdsutflykt, marknader, auktioner eller så?

Svar på tråden Sommaraktiviteter för ettåring?