• Moali

    2.5 åring hysterisk

    Vår dotter blir 3 år i höst. Det har börjat ta flera timmar vid läggning så nu har vi börjat dra ner på vilan på dagen. Förut fick hon sova hur länge hon ville men nu har vi väckt efter 1timme. Och varje gång vi väcker henne blir hon hysterisk och håller på så i upp till 2 timmar, ingenting hjälper och det fungerar inte att avleda, till slut slutar hon skrika av sig självt.

    Någon som varit med om samma? Om vi inte väcker henne kan hon sova 2.5-3 timmar på dagen och somnar inte förrän 23 på kvällen och det fungerar ju inte heller.

  • Svar på tråden 2.5 åring hysterisk
  • Anonym (H)

    Sover hon tillräckligt många timmar per dygn om hon sover som hon vill på dagen? Trots att hon somnar 23 menar jah. Iaf skulle jag låta henne fortsätta sova så.

    I annat fall skulle jag testa att plocka bort sovstunden helt.

    Vårat barn började vid två års ålder vara arg när han vaknade (trots att vi inte väckte) iaf en timme efteråt och somnade tre timmar senare för natten men vaknade samma tid på morgonen. Vilket naturligtvis resulterade i sömnbrist.

    Vi plockade bort dagsömnen helt vilket löste alla problem

  • Anonym (E)

    I den åldern kunde vi inte låta barnet sova för sent på dagen, kanske ni skulle testa att tillåta vila bara på fm, men utan att väcka efter bara en timme.

  • Moali
    Anonym (H) skrev 2021-07-07 17:14:52 följande:

    Sover hon tillräckligt många timmar per dygn om hon sover som hon vill på dagen? Trots att hon somnar 23 menar jah. Iaf skulle jag låta henne fortsätta sova så.

    I annat fall skulle jag testa att plocka bort sovstunden helt.

    Vårat barn började vid två års ålder vara arg när han vaknade (trots att vi inte väckte) iaf en timme efteråt och somnade tre timmar senare för natten men vaknade samma tid på morgonen. Vilket naturligtvis resulterade i sömnbrist.

    Vi plockade bort dagsömnen helt vilket löste alla problem


    Tack för svar! Nej hon vaknar ändå vid 06, så det kanske rör sig om sömnbrist. Vi får prova att ta bort vilan helt kanske, tycker hon känns så liten haha.
  • Anonym (H)
    Moali skrev 2021-07-07 17:56:47 följande:

    Tack för svar! Nej hon vaknar ändå vid 06, så det kanske rör sig om sömnbrist. Vi får prova att ta bort vilan helt kanske, tycker hon känns så liten haha.


    Vår son var som sagt bara 2?

    Testa några dagar utan sömn och se vad som händer helt enkelt.

    Annars försök tidigarelägga sömnen eller kanske väcka redan efter 30 minuter?
  • Anonym (Daddy-0)

    Känner igen det där, som nämnt innan så drog vi ner på vilostunden under dagen, och till sist fick vi stryka den helt, och nu somnar dottern själv, och kommer uppskuttande runt 7 varje morgon.

  • Anonym (sluta)
    Moali skrev 2021-07-07 16:59:13 följande:

    Vår dotter blir 3 år i höst. Det har börjat ta flera timmar vid läggning så nu har vi börjat dra ner på vilan på dagen. Förut fick hon sova hur länge hon ville men nu har vi väckt efter 1timme. Och varje gång vi väcker henne blir hon hysterisk och håller på så i upp till 2 timmar, ingenting hjälper och det fungerar inte att avleda, till slut slutar hon skrika av sig självt.

    Någon som varit med om samma? Om vi inte väcker henne kan hon sova 2.5-3 timmar på dagen och somnar inte förrän 23 på kvällen och det fungerar ju inte heller.


    Hon behöver nog sluta sova på dagen. Vill minnas att mina ungar slutade med dagsovandet ungefär vid den åldern och om de råkade somna en aldrig så kort stund under dagen så var kvällen helt förstörd.

    Det är en period här när barnet både är lite för trött för att orka hela dagen och samtidigt inte kan sova på dagen utan att det påverkar insomnandet på kvällen. Det är en rätt jobbig period, men ganska kort egentligen. Kanske att hon under en period måste lägga sig lite tidigare på kvällen för att orka. 

    Jag skulle börja där i alla fall, begränsa eller helt avsluta dagsömnen och se till att kvällarna börjar fungera igen.
Svar på tråden 2.5 åring hysterisk