• Dethärärmittnamn

    Hur många kcal, VV?

    Hej!

    Jag undrar om någon vet hur många kalorier per dag man äter med Viktväktarna?

    Tänker på att man får äta så mycket grönsaker för 0 points men om man kör en kalorimetod så kan man ju inte alls äta hur mycket morötter som helst, t ex.

    Fundersam.

  • Svar på tråden Hur många kcal, VV?
  • Aniiee

    Viktväktarna fungerar inte så. På sätt och vis är deras poäng kalorirelaterade, men med diverse och många omarbetningar genom åren är det inte direkt logiskt. Jag vill nog rent av säga att viktväktarnas poängsystem snart är helt irrelevant eftersom ja, alltså... Vill du äta en hel kyckling (utan skinn så klart), en laxomelett, utan grädde så klart, en hel tallrik grillade bäckfiskringar och en bönsallad dränkt i salsa, och ta en skål fruktsallad på  en hel grillad ananas, 10 aprikoser, 1 liter hallon och 1 liter björnbör och toppa med en liter fettfri yoghurt så har du fortfarande ALLA poäng för dagen kvar. Sen att du redan har ätit närmare 3000 kcal spelar för viktväktarnas poängsystem absolut ingen roll. 

    Så därefter skulle jag, efter lite efterforskningar om du detta funkar nuförtiden och konstatera tt den lila matplanen passar bäst, kunna äta följande, för att fylla upp mina efterräknade 23 poäng:
    Frukost:
    1 Havre- och blåbärsmuffins (3 lila poäng)
    1 portion bananpannkakor med jordgubbar och honung (3 lila poäng)

    Lunch:
    1 portions avokado- och kyckilngsallad (3 lila poäng)
    1 portion kalkontacoskål med blomkål (0 lila poäng)

    Middag:
    1 portion Asiatisk kycklingwok (6 lila poäng)
    1 portion Fiskpinnar bröad med parmesanost (3 poäng)

    Snack:
    Parmesanpopcorn (2 lila poäng)

    Och FORTFARANDE ha poäng kvar!

    Som sagt... poängsystemet börjar bli riktigt irrelevant här.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Antilop)
    Aniiee skrev 2021-07-07 23:04:36 följande:

    Viktväktarna fungerar inte så. På sätt och vis är deras poäng kalorirelaterade, men med diverse och många omarbetningar genom åren är det inte direkt logiskt. Jag vill nog rent av säga att viktväktarnas poängsystem snart är helt irrelevant eftersom ja, alltså... Vill du äta en hel kyckling (utan skinn så klart), en laxomelett, utan grädde så klart, en hel tallrik grillade bäckfiskringar och en bönsallad dränkt i salsa, och ta en skål fruktsallad på  en hel grillad ananas, 10 aprikoser, 1 liter hallon och 1 liter björnbör och toppa med en liter fettfri yoghurt så har du fortfarande ALLA poäng för dagen kvar. Sen att du redan har ätit närmare 3000 kcal spelar för viktväktarnas poängsystem absolut ingen roll. 

    Så därefter skulle jag, efter lite efterforskningar om du detta funkar nuförtiden och konstatera tt den lila matplanen passar bäst, kunna äta följande, för att fylla upp mina efterräknade 23 poäng:

    Frukost:

    1 Havre- och blåbärsmuffins (3 lila poäng)

    1 portion bananpannkakor med jordgubbar och honung (3 lila poäng)

    Lunch:

    1 portions avokado- och kyckilngsallad (3 lila poäng)

    1 portion kalkontacoskål med blomkål (0 lila poäng)

    Middag:

    1 portion Asiatisk kycklingwok (6 lila poäng)

    1 portion Fiskpinnar bröad med parmesanost (3 poäng)

    Snack:

    Parmesanpopcorn (2 lila poäng)

    Och FORTFARANDE ha poäng kvar!

    Som sagt... poängsystemet börjar bli riktigt irrelevant här.


    Fast de flesta har ju 16 sp på lila, inte 23. Hur kom du fram till att du ska ha 23?
  • Anonym (Antilop)

    Enkelt: antingen räknar man kalorier eller så är man med i WW och räknar smartpoints. Det finns alltså inget svar på din fråga.

    WW är också tydliga med att man inte ska överäta nollpointsmat.

  • Aniiee
    Anonym (Antilop) skrev 2021-07-07 23:11:53 följande:
    Fast de flesta har ju 16 sp på lila, inte 23. Hur kom du fram till att du ska ha 23?
    Det var en kalkulator på en hemsida. Det stod att den var uppdaterad Februari 2021. Men det kan ju ha varit fel ändå.
    Anonym (Antilop) skrev 2021-07-07 23:14:13 följande:

    Enkelt: antingen räknar man kalorier eller så är man med i WW och räknar smartpoints. Det finns alltså inget svar på din fråga.

    WW är också tydliga med att man inte ska överäta nollpointsmat.



    Klart de är, men rent tekniskt så kan man äta hur mycket som helst av den utan att det tar av poängen. Och med tank på vad som är 0 poäng så kan man enkelt få i sig flera dagars mat utan att nalla på poängen.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee
    Anonym (Antilop) skrev 2021-07-07 23:11:53 följande:
    Fast de flesta har ju 16 sp på lila, inte 23. Hur kom du fram till att du ska ha 23?
    Ah, nu vet jag varför. Den registrerade inte att jag klickade på den lila, utan var kvar på den automatiska blå. Mn det förtar inte ett dugg av min poäng, eller min uträkning, förutom att du får stryka.... jag vet inte, fiskpinnanrna? Då blir det bara 15 poäng uppräknade....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Dethärärmittnamn

    Tack för era svar!

    Jag tänker ändå att det inte är så svårt att överäta?

    Minns när jag testade VV och de hade sina trafikljus, typ. Det var inte enklare.

  • Dethärärmittnamn
    Dethärärmittnamn skrev 2021-07-08 06:52:41 följande:

    Tack för era svar!

    Jag tänker ändå att det inte är så svårt att överäta?

    Minns när jag testade VV och de hade sina trafikljus, typ. Det var inte enklare.


    FEL!

    Det var l i t e enklare ska det stå.
  • Anonym (Antilop)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-07-08 06:52:41 följande:

    Tack för era svar!

    Jag tänker ändå att det inte är så svårt att överäta?

    Minns när jag testade VV och de hade sina trafikljus, typ. Det var inte enklare.


    Kör på grönt då? Då är det ju bara en del frukt och grönt som är nollpointsmat. Tror att t ex majs har points. Hur länge har du kört med WW och vad har du fått för resultat?
  • Dethärärmittnamn
    Anonym (Antilop) skrev 2021-07-08 07:00:26 följande:

    Kör på grönt då? Då är det ju bara en del frukt och grönt som är nollpointsmat. Tror att t ex majs har points. Hur länge har du kört med WW och vad har du fått för resultat?


    Använder mig inte av VV utan funderade över hur olika mängd mat man kan äta jämfört med att t ex räkna kalorier.
  • Dethärärmittnamn
    Aniiee skrev 2021-07-07 23:04:36 följande:

    Viktväktarna fungerar inte så. På sätt och vis är deras poäng kalorirelaterade, men med diverse och många omarbetningar genom åren är det inte direkt logiskt. Jag vill nog rent av säga att viktväktarnas poängsystem snart är helt irrelevant eftersom ja, alltså... Vill du äta en hel kyckling (utan skinn så klart), en laxomelett, utan grädde så klart, en hel tallrik grillade bäckfiskringar och en bönsallad dränkt i salsa, och ta en skål fruktsallad på  en hel grillad ananas, 10 aprikoser, 1 liter hallon och 1 liter björnbör och toppa med en liter fettfri yoghurt så har du fortfarande ALLA poäng för dagen kvar. Sen att du redan har ätit närmare 3000 kcal spelar för viktväktarnas poängsystem absolut ingen roll. 

    Så därefter skulle jag, efter lite efterforskningar om du detta funkar nuförtiden och konstatera tt den lila matplanen passar bäst, kunna äta följande, för att fylla upp mina efterräknade 23 poäng:

    Frukost:

    1 Havre- och blåbärsmuffins (3 lila poäng)

    1 portion bananpannkakor med jordgubbar och honung (3 lila poäng)

    Lunch:

    1 portions avokado- och kyckilngsallad (3 lila poäng)

    1 portion kalkontacoskål med blomkål (0 lila poäng)

    Middag:

    1 portion Asiatisk kycklingwok (6 lila poäng)

    1 portion Fiskpinnar bröad med parmesanost (3 poäng)

    Snack:

    Parmesanpopcorn (2 lila poäng)

    Och FORTFARANDE ha poäng kvar!

    Som sagt... poängsystemet börjar bli riktigt irrelevant här.


    Ja, precis.

    Jag tror för egen del att jag skulle äta för mycket och skylla på just det!
  • Mrs Green

    När jag körde gröna programmet på VV (alltså bara grönsaker och frukt som var 0 sp) så skulle jag äta 30 sp per dag. Jag testade några dagar att även registrera allt jag åt i Lifesum och då blev det mellan 1500-2100 kcal/dag. Ganska varierande alltså :)

  • Dethärärmittnamn
    Mrs Green skrev 2021-07-08 09:46:27 följande:

    När jag körde gröna programmet på VV (alltså bara grönsaker och frukt som var 0 sp) så skulle jag äta 30 sp per dag. Jag testade några dagar att även registrera allt jag åt i Lifesum och då blev det mellan 1500-2100 kcal/dag. Ganska varierande alltså :)


    Väldigt varierande! Kanske det som funkar också, att man inte står på samma hela tiden.
  • Anonym (Antilop)
    Dethärärmittnamn skrev 2021-07-08 09:18:30 följande:

    Använder mig inte av VV utan funderade över hur olika mängd mat man kan äta jämfört med att t ex räkna kalorier.


    Aha. Det är ju det man inte kan. Jag har gått ner 40 kg med WW, så det funkar för mig iaf. Men jag är noga med att inte överäta nollpointsmat.
  • Dethärärmittnamn
    Anonym (Antilop) skrev 2021-07-08 11:56:15 följande:

    Aha. Det är ju det man inte kan. Jag har gått ner 40 kg med WW, så det funkar för mig iaf. Men jag är noga med att inte överäta nollpointsmat.


    Fy fasiken så bra jobbat! *Lyfter på hatten
Svar på tråden Hur många kcal, VV?