• Hyllemor

    Söker tips på hur man på ett roligt vis kan lära barn skriva med små bokstäver

    Min son börjar ettan till hösten. Han har läst och skrivit sedan han var 4,5 år gammal, men han skriver enbart med versaler. I skolan skriver de endast på iPad, vilket han har blivit väldigt snabb på. Lärarna i F-klass sade att de inte börjar träna på att skriva med penna på hans skola förrän i 3:an.

    Jag är väl inte direkt orolig just nu över att han enbart skriver med versaler, men jag tror faktiskt att det är nödvändigt för honom att träna på att skriva gemener innan han går i 3:an, framför allt eftersom han helst undviker att rita och inte tränar olika former på det viset. Hemma skriver han mycket gärna och ofta, men det är som sagt hela tiden med versaler.


    Jag önskar tips på hur man så småningom kan leka in gemenerna utan att det blir en press för honom hemma eller om ni har bra tips på argument så att han faktiskt känner sig nödgad att lära sig det. Han vet ju hur de ser ut, eftersom han kan läsa, men jag har aldrig sett honom skriva en enda gemen. Jag frågade honom idag, när han satt och skrev, om han kunde skriva med små bokstäver. Han svarade att han inte kunde det och jag frågade om jag fick lära honom. Det tyckte han var högst onödigt. 


    Och ja, kanske är det högst onödigt just nu, men jag tror inte att det är onödigt inom ett år.

  • Svar på tråden Söker tips på hur man på ett roligt vis kan lära barn skriva med små bokstäver
  • Anonym (Eget lärande.)

    Vi köpte riktiga skolböcker och införde ett system där varje avklarad sida genererade en guldstjärna. Vid tio guldstjärnor fick dottern välja något roligt att göra eller köpa någonting symboliskt.

    Men såhär i efterhand (dottern börjar femman nu i höst) så skulle jag helt ärligt inte lagt så mycket fokus på att lära henne läsa/skriva/räkna.

    Det är en bra grej, missförstå mig inte angående det. Men - min dotters första fyra år i skolan har avklarats utan någon som helst utmaning i framförallt matte och även till stor del svenska.

    Trots att hon fått svårare uppgifter genom åren är de fortfarande inte tillräckligt svåra för att hon ska känna att hon blir utmanad.

    Detta har lett till att hon tycker att just dessa skoltimmar är riktigt tråkiga, hon får nu agera "hjälplärare" till hennes klasskamrater för att fylla ut lektionstimmarna. Alla extraövningar som finns är avklarade, hon började med sexans matematik i fyran och hon behöver egentligen inte anstränga sig alls i skolan - vad kommer hända då hon faktiskt möter motstånd, ger hon upp för att hon är van vid att glida runt på en räkmacka? (min egen reflektion över min dotter)

    Nu kan det vara så att hon har en fallenhet för just matematik och svenska läsa/skriva. Men jag tror att vi gjorde henne en björntjänst som började så tidigt.

  • Anonym (Lll)
    Anonym (Eget lärande.) skrev 2021-07-08 08:03:55 följande:

    Vi köpte riktiga skolböcker och införde ett system där varje avklarad sida genererade en guldstjärna. Vid tio guldstjärnor fick dottern välja något roligt att göra eller köpa någonting symboliskt.

    Men såhär i efterhand (dottern börjar femman nu i höst) så skulle jag helt ärligt inte lagt så mycket fokus på att lära henne läsa/skriva/räkna.

    Det är en bra grej, missförstå mig inte angående det. Men - min dotters första fyra år i skolan har avklarats utan någon som helst utmaning i framförallt matte och även till stor del svenska.

    Trots att hon fått svårare uppgifter genom åren är de fortfarande inte tillräckligt svåra för att hon ska känna att hon blir utmanad.

    Detta har lett till att hon tycker att just dessa skoltimmar är riktigt tråkiga, hon får nu agera "hjälplärare" till hennes klasskamrater för att fylla ut lektionstimmarna. Alla extraövningar som finns är avklarade, hon började med sexans matematik i fyran och hon behöver egentligen inte anstränga sig alls i skolan - vad kommer hända då hon faktiskt möter motstånd, ger hon upp för att hon är van vid att glida runt på en räkmacka? (min egen reflektion över min dotter)

    Nu kan det vara så att hon har en fallenhet för just matematik och svenska läsa/skriva. Men jag tror att vi gjorde henne en björntjänst som började så tidigt.


    Jag började också träna mitt barn ett par år före skolstarten, men helt utan press och lite sporadiskt då och då när lusten fanns. Enkla böcker och lära-läsa appar. 

    Sen började skolan och där förväntades de lära sig supersnabbt. Då försvann lustan att lära sig och självförtroende föll.


    Nu ska hon börja trean och har börjat kunna ljuda sig igenom lättare text. Hon skriver.re text. Även börjat skriva, fast det kräver lite fantasi för att kunna 

Svar på tråden Söker tips på hur man på ett roligt vis kan lära barn skriva med små bokstäver