• Thu 8 Jul 2021 19:30
    733 visningar
    4 svar
    4
    733

    Ni som köpt valp och har en äldre hund sedan i nnan. Hur gick det?

    Vi funderar på en valp. Vi har en hund sedan.innan . En labrador på 13. Hon är ganska pigg. Till er som skaffat hund och redan har en äldre hund, hur gick det tycker ni? Tänker att man får ha galler då båda hundarna får vila från varandra. Dela gärna era erfarenheter. Jag undviker gärna kommentarer som "vänta tills den andra hunden gått bort"

  • Svar på tråden Ni som köpt valp och har en äldre hund sedan i nnan. Hur gick det?
  • Thu 8 Jul 2021 19:45
    #1

    En så gammal hunda har jag inte haft och köpt valp. Lite sugen på att göra det nu dock, jag med. 

    Jag tänker att det beror på den gamla hunden och hur hon är med unghundar/valpar i sin omgivning. Träffar ni på några när ni är ute? Om inte, skulle det gå att anordna något möte med någon granne/vän/släkting som har en unghund eller valp? Gärna över en längre stund/ett par timmar, så ni får tillfälle att observera er gamla tjej med en liten både i full lek och när hon är tröttare, hur hon är med att dela med sig av plats, godis, matte, leksaker. Jag skulle försöka få till något just pga att hon är så pass gammal och gamla hundar kan ju vara lite egna av sig.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Thu 8 Jul 2021 19:47
    #2

    Vi köpte valp när vår äldre hund var 6 år. eftersom hon är mycket skeptisk till andra hundar men inte elak tog vi det väldigt försiktigt.Lämnade inte dem ensamma tillsammmans på lång tid. Valpen var i en hage gjord av kompostgaller om vi behövde lämna. Gav mycket uppmärksamhet till den vuxne hunden.efter ett tag låg vuxna hunden kvar i korgen om valpen kom och la sig. Nu när ?valpen? är 2,5 år går den vuxna hunden och lägger sig bredvid ibland och de sover i fotändan i samma säng. Har cavalierer. Min systers pudel som vi passar har introducerats på samma sätt, men där har den vuxne hunden accepterat att hon är på besök, men vår ?valp? älskar sin kompis. Se till att den stora hunden får tillräckligt med lugn och ro.

  • Thu 8 Jul 2021 19:54
    #3

    Hon har inte träffat nån valp bara unghundar. Hon är väldigt snäll med andra hundar. Hon "bryr sig inte" alls om andra hundar. Luktar lite sen gör hon sitt. Har aldrig varit elak eller morrat åt nån annan hund. Nästan så hon är FÖR snäll. Hon skulle behöva säga ifrån ibland.

  • LFF
    Tue 13 Jul 2021 14:35
    #4

    Jag hade inte gjort det. Hade låtit den gamla hunden fått fortsätta vara ensamhund den sista tiden i livet. Njuta av lugnet att inte ha en valp. 

Svar på tråden Ni som köpt valp och har en äldre hund sedan i nnan. Hur gick det?