• kelly89

Gravid trots abort, hjälp!!!

Jag gick igenom en abort för en vecka sedan i vecka 6+2. Har haft sjuka gravidsymptom under hela min graviditet, vilket inte har försvunnit än. Tog ett gravtest igår som visade starkt positivt. Ringde därför idag och bokade en akuttid, bara för att säkerställa att aborten gick som den skulle. Fick reda på att jag hade två foster i magen. Dem kunde inte se det vid ultraljudet vid aborten utan bara fastställa vilken vecka jag var i. Är helt skakig. Fattar ingenting. Jag ångrade aborten från första början så känner att jag mer än allt hade velat behålla barnet. Det levde och såg inte ut att ha några som helst komplikationer. Är det någon som har gått igenom samma sak och kan hjälpa mig med det här?

• Svar på tråden Gravid trots abort, hjälp!!!
  • Anonym (K)

Så du väntar tvillingar alltså? Lever båda fostren? Varför ens gå igenom en abort när du inte ville...? Hur tänker du att du ska göra nu, behålla eller avsluta? Förstår att du har mycket att gå igenom nu.

• kelly89

Jag var väldigt pressad till att göra abort av olika anledningar. Dels min ålder (21) samt att jag inte har någon som helst relation till pappan, handlade bara om ett engångsligg. Så kände att det var det rätta för båda oss även fast jag innerst inne inte vill göra abort, men jag kunde inte behålla barnet. Jag har ett foster i magen nu som lever, ska på återbesök nästa vecka på tisdag och står mellan kvalet och valet att boka in ytterligare en abort.

• Anonym (K)
    kelly89 skrev 2021-07-08 22:50:26 följande:

Jag var väldigt pressad till att göra abort av olika anledningar. Dels min ålder (21) samt att jag inte har någon som helst relation till pappan, handlade bara om ett engångsligg. Så kände att det var det rätta för båda oss även fast jag innerst inne inte vill göra abort, men jag kunde inte behålla barnet. Jag har ett foster i magen nu som lever, ska på återbesök nästa vecka på tisdag och står mellan kvalet och valet att boka in ytterligare en abort.

Om det var en dålig idé att behålla första gången så är det en dålig idé fortfarande. Jag håller med om de praktiska omständigheterna. Du har gott om tid att träffa någon annan kille senare och skaffa barn med, när du har lite mer ordnat omkring dig. Tyvärr är nog abort fortfarande det bästa.
  • E M A
    kelly89 skrev 2021-07-08 22:40:58 följande:

Jag gick igenom en abort för en vecka sedan i vecka 6+2. Har haft sjuka gravidsymptom under hela min graviditet, vilket inte har försvunnit än. Tog ett gravtest igår som visade starkt positivt. Ringde därför idag och bokade en akuttid, bara för att säkerställa att aborten gick som den skulle. Fick reda på att jag hade två foster i magen. Dem kunde inte se det vid ultraljudet vid aborten utan bara fastställa vilken vecka jag var i. Är helt skakig. Fattar ingenting. Jag ångrade aborten från första början så känner att jag mer än allt hade velat behålla barnet. Det levde och såg inte ut att ha några som helst komplikationer. Är det någon som har gått igenom samma sak och kan hjälpa mig med det här?

Oj, vilken sits för dig! Fast om du efteråt kände att du mer än allt ville behålla barnet och ett nu otroligt nog lever?? Känns ju som ett otroligt tecken i mina öron. Som en andra chans. Tycker du ska följa ditt hjärta.

Du kommer fixa det och säkerligen träffa en bra man som tar ditt barn till sig. Det är bara du som kan ta beslutet så klart, men det är inget som är omöjligt. Lycka till oavsett hur du gör!
  • kelly89
    E M A skrev 2021-07-08 23:22:59 följande:

Oj, vilken sits för dig! Fast om du efteråt kände att du mer än allt ville behålla barnet och ett nu otroligt nog lever?? Känns ju som ett otroligt tecken i mina öron. Som en andra chans. Tycker du ska följa ditt hjärta.

Du kommer fixa det och säkerligen träffa en bra man som tar ditt barn till sig. Det är bara du som kan ta beslutet så klart, men det är inget som är omöjligt. Lycka till oavsett hur du gör!

Tack! Jag känner att jag ändå hade klarat av det trots min ålder, fick någon slags upprättelse att detta är värt att gå igenom. Men är rädd att barnet ska få några skador ju mer tiden går. Barnmorskan kunde inte se något på ultraljudet iallafall, hjärtat klappade som det skulle och allt såg bra ut. Det känns så overkligt bara.
  • E M A
    kelly89 skrev 2021-07-09 00:11:04 följande:

Tack! Jag känner att jag ändå hade klarat av det trots min ålder, fick någon slags upprättelse att detta är värt att gå igenom. Men är rädd att barnet ska få några skador ju mer tiden går. Barnmorskan kunde inte se något på ultraljudet iallafall, hjärtat klappade som det skulle och allt såg bra ut. Det känns så overkligt bara.

Jag förstår att det känns overkligt.

Du hade säkerligen klarat av det. Vill man så kan man. Finns flera i din ålder som är tillräckligt mogna. Sedan är det ingen dans på rosor såklart. Du kommer säkert få kämpa, men du kommer också få en kärlek som inte går att förklara innan. Man måste uppleva det själv.

Jag förstår din oro för om barnet är skadat på något sätt. Tyvärr är det väl så att det inte går att se riktigt ännu heller. Du kan bara följa ditt hjärta och det beslut du tar kommer vara det rätta för just dig. Många lycka till.
  • Anonym (Sandra)
    E M A skrev 2021-07-08 23:22:59 följande:

Men gud nej nej nej nej!!! Först och främst låter ju detta helt sjukt! Jag hade fullföljt aborten. Skall du tänka på det varje gång du kollar på ditt barn att shit hen skulle haft en tvilling. Och ingen pappa till barnet. Vi kvinnor måste ta ett ansvar precis som männen. Inget barn vill växa upp utan en förälder. Du är ung frisk och tydligen väldigt fertil eftersom ni blev gravida av ETT ligg. Ta bort som du hade bestämt dig för att göra. I framtiden hittar du någon som faktiskt vill vara pappa!
  • Anonym (Sandra)

Med det sagt så är det upp till dig att ta beslutet! Inte några okända människor i ett forum! Lycka till

• Anonym (Wow)

Alltså wow!!

Det är som att du ska ta vara på denna gåva!<3 förstår helt din oro,stress,panik, det är oftast det som gör att man väljer abort, men sen, det är som att ta bort en del av sig själv och aldrig kommer tillbaka. Men för andra är det en självklarhet och inga skuldkänslor som kommer efter abort,

Dem som skriver abort är just dem, eller så har dem inte ens genomgått en abort. Du lever ditt liv, är det dags att bli mamma så bli det du fixar det!

//Från en som också valde att behålla sitt barn, ensamstående och ångrar istället varför jag inte blev mamma tidigare <3 Är 30+ idag

• kelly89
    Anonym (Sandra) skrev 2021-07-09 07:22:17 följande:

Men gud nej nej nej nej!!! Först och främst låter ju detta helt sjukt! Jag hade fullföljt aborten. Skall du tänka på det varje gång du kollar på ditt barn att shit hen skulle haft en tvilling. Och ingen pappa till barnet. Vi kvinnor måste ta ett ansvar precis som männen. Inget barn vill växa upp utan en förälder. Du är ung frisk och tydligen väldigt fertil eftersom ni blev gravida av ETT ligg. Ta bort som du hade bestämt dig för att göra. I framtiden hittar du någon som faktiskt vill vara pappa!

Jag håller med om att detta är helt sjukt. Är fortfarande i chocktillstånd och har inte tagit in det än. Jag håller också delvis med i det du säger, vilket var anledningen till varför jag valde att göra abort från första början trots att det var något som tog emot. Men nu sitter jag här med ett foster i magen som mirakulöst lever. Har bokat en tid nästa vecka för abort, antar att det är den vägen jag kommer gå om inte känslan väcker ännu mer att jag faktiskt vill behålla
  • Anonym (M)

Ett fint tecken ju att ena fostret är kvar, behåll barnet, du kommer inte ångra dej för oavsett vad så ångrar man aldrig ett barn. Lycka till, följ hjärtat

• maengs

(Det skulle va ett hjärta, inte två frågetecken i texten.)

• Anonym (Domedagen)

Om du väljer att behålla, har du funderat på om barnet är helt/komplett efter abortpillrena du stoppade i dig?

Tänk om det föds med någon slags hjärnskada eller tagit stryk på annat sätt?
    Inte helt självklart att du föder ett friskt barn.

• Anonym (e)

För det första - säker att barnet är friskt?

För det andra - hur ser ditt sociala skyddsnät ut? Om vi bortser från din ålder, har du friska föräldrar och syskon som kan hjälpa dig? Har du jobb? Bor du i samma stad som din familj? Ifall du har ett skyddsnät har du fortfarande möjlighet att t.ex. plugga och få ett bra jobb, även om det kommer bli tufft. Det går att plugga med barn, man kan få extratillägg på lånet.

Men har du inget skyddsnät och inget utbildning alls blir det desto svårare.

• kelly89

Jag har självklart funderat på om barnet är friskt eller inte. Barnmorskan sa att hon inte kunde se något. Men vet inte hur man kan kolla upp det på något annat sätt? Har iallafall bokat en tid för abort nästa vecka på tisdag.

Hursomhelst så har jag fast jobb med säker inkomst, bor i samma kommun som mina föräldrar/släktingar/vänner och jag vet att dem hade stöttat mig om jag hade tagit beslutet att behålla. Däremot är jag inte lika säker på pappan till barnet, vi har ingen relation till varandra och känner inte varandra så speciellt bra. Men jag tror ändå att han hade tagit sitt ansvar också.

• maengs

Det finns personer som ångrat en påbörjad abort och ändå fött friska barn. Jag tror det finns goda chanser att fostret är friskt om det fortfarande lever nu. Sen tänker jag att det finns många som uppfostrar barn själva. Vissa inseminerar för att de vill ha barn. Andra blir ensamstående efter skilsmässa osv. Tyvärr kan ju inga av oss garantera våra barn perfekta liv så jag tycker inte att du ska känna att du måste göra abort bara för att du inte har en man i ditt liv just nu.

• E M A

Hej!

Hur har det gått för dig?

Hoppas du kunde ta det bästa beslutet för dig.

• Anonym (ME)

Har du redan gjort aborten och behöver nån att prata med så kan du istället vända dig till efterenabort.se

Kram

Svar på tråden Gravid trots abort, hjälp!!!