• vallakra

    Sagan om Isfolket

    Finns här fler än jag som älskar Margit Sandemo i allmänhet och Sagan om Isfolket i synnerhet?

    En kompis och jag diskuterade häromdagen vilka som är våra favoriter bland figurerna och nu är jag nyfiken på vad andra tycker.

    Jag skulle bli glad om ni ville svara på några punkter, alla "kategorier" gäller drabbade, utvalda eller vanliga inom Isfolket.

    1. Vem av "de goda" gillar du mest?

    2. Vem av "de goda" gillar du minst?

    3. Vem av "de onda" gillar du mest?

    4. Vem av "de onda" gillar du minst?

    Samt två sista frågor:

    5. Vem av de ingifta gillar du mest

    6. Vem av de ingifta gillar du minst?

    Motivera gärna dina svar.

  • Svar på tråden Sagan om Isfolket
  • Aniiee

    Jag har aldrig läst Sagan om Isforlket på riktigt. Jag började när jag var någonstans i 10-årsåldern men fann serien ytterst, närmast omdömeslöst, dålig. Ibland tänker jag att jag ska försöka läsa den igen.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Mammassmå

    Jag älskar serien! Läste den första gången i tonåren och har loopat den ett antal år sen jag upptäckte att den fanns på storytel...

    Kan svara på frågorna sen :)

  • Mammassmå

    1. Vem av "de goda" gillar du mest?

    Det har pendlat genom åren, men Villemo ligger högt på listan. Mikaels vilsenhet har alltid känts väldigt nära för mig. Heike är en annan stark favorit och Mattias livshistoria tycker jag lika mycket om varje gång.

    2. Vem av "de goda" gillar du minst?

    Tarald. Tror inte några djupare argument krävs där.

    3. Vem av "de onda" gillar du mest?

    Mar. Det är en intressant och kluven karaktär.

    4. Vem av "de onda" gillar du minst?

    Sölve. Hemska människa.

    5. Vem av de ingifta gillar du mest

    Alexander, Kol och Tomas. Tamlin räknas kanske inte.

    6. Vem av de ingifta gillar du minst?

    Räknas Cornelia? Av de mer "långvariga" blir det nog Lucifer faktiskt.. Jag gillade den karaktären i tonåren, men ju äldre jag blir desto mer stör jag mig på den. Och Tora är inte så trevlig heller.

  • vallakra

    Jag hann inte skriva min egen lista förut men så här ser den ut:


    1. Vem av "de goda" gillar du mest?
    Vendel tycker jag är sympatisk och har en spännande historia. Mikaels historia beskriver psykisk ohälsa på ett fint sätt.


    2. Vem av "de goda" gillar du minst?
    Jag tycker att Saga är ganska tråkig. Även Vetle är urtråkig i mina ögon.

    3. Vem av "de onda" gillar du mest?
    Hanna, utan konkurrens. En dubbelbottnad karaktär som jag gillade redan första gången jag läste böckerna. Jag tycker också om Kolgrim.

    4. Vem av "de onda" gillar du minst?
    Sölve, äckligt obehaglig.

    Samt två sista frågor:

    5. Vem av de ingifta gillar du mest
    Yrja, mycket sympatisk och lojal. Kaleb är en riktigt god människa. Och naturligtvis Tamlin

    6. Vem av de ingifta gillar du minst?
    Lucifer

  • Catriarch
    Aniiee skrev 2021-07-09 16:40:33 följande:

    Jag har aldrig läst Sagan om Isforlket på riktigt. Jag började när jag var någonstans i 10-årsåldern men fann serien ytterst, närmast omdömeslöst, dålig. Ibland tänker jag att jag ska försöka läsa den igen.


    Läste du den som tioåring? Hela grejen osar ju tantsnusk.
  • Aniiee
    Catriarch skrev 2021-07-09 18:21:01 följande:
    Läste du den som tioåring? Hela grejen osar ju tantsnusk.
    Ja, det gjorde jag och ja, visst osar det tantsnusk. Böckerna verkar dock vara som mest populära hos tjejer i sena tonåren och deras mammor. Ungefär samma klientel som läser Twiligt och 50 shades.

    Men jag läste ganska avancerat rätt ung. Plöjde Sagan om Ringen första gången när jag var 7 och har gjort om det varje år sen dess. Ok, det lät lite skrytigt, men det var inte så jag menade.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Catriarch
    Aniiee skrev 2021-07-09 18:39:39 följande:

    Ja, det gjorde jag och ja, visst osar det tantsnusk. Böckerna verkar dock vara som mest populära hos tjejer i sena tonåren och deras mammor. Ungefär samma klientel som läser Twiligt och 50 shades.

    Men jag läste ganska avancerat rätt ung. Plöjde Sagan om Ringen första gången när jag var 7 och har gjort om det varje år sen dess. Ok, det lät lite skrytigt, men det var inte så jag menade.


    Hehe, jag förstår vad du menar. Läste Bilbo i samma ålder. :)

    Det jag blev lite förvånad över är just tantsnuskbiten. Känns spontant lite väl olämpligt för en tioåring? Men nu har jag bara läst första boken och det var längesedan så jag kan ju ha förstorat de bitarna.
  • Mammassmå

    Man är verkligen olika, för mig har de aldrig varit "tantsnusk", det är så otroligt mycket annat i än sex. Visst finns det en hel del sånt också, men inte så mycket att det kan jämföras med 50 shades. Det är många livsöden som skildras. Kärlek, sorg, magi...

  • Aniiee
    Catriarch skrev 2021-07-09 18:50:59 följande:
    Hehe, jag förstår vad du menar. Läste Bilbo i samma ålder. :)

    Det jag blev lite förvånad över är just tantsnuskbiten. Känns spontant lite väl olämpligt för en tioåring? Men nu har jag bara läst första boken och det var längesedan så jag kan ju ha förstorat de bitarna.
    Med skillnaden då att Bilbo är en bok skriven för barn, och Sagan om Ringen är en bok skriven för vuxna...

    Men, ja....Jag läste rätt mycket som inte var lämligt för 10-åringar när jag var 10.
    Mammassmå skrev 2021-07-09 18:56:38 följande:

    Man är verkligen olika, för mig har de aldrig varit "tantsnusk", det är så otroligt mycket annat i än sex. Visst finns det en hel del sånt också, men inte så mycket att det kan jämföras med 50 shades. Det är många livsöden som skildras. Kärlek, sorg, magi...


    Jag sa inte att Isfolket var samma sak som 50 shade, jag sa att det verkar vara ungefär samma klientel som läser böckerna. Men som sagt, jag har funderat på att testa att läsa Isfolket igen för jag är en sån där nyfiken jävel som undrar varför folk gillar saker de gillar.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Catriarch
    Aniiee skrev 2021-07-09 19:00:52 följande:

    Med skillnaden då att Bilbo är en bok skriven för barn, och Sagan om Ringen är en bok skriven för vuxna...

    Men, ja....Jag läste rätt mycket som inte var lämligt för 10-åringar när jag var 10.Jag sa inte att Isfolket var samma sak som 50 shade, jag sa att det verkar vara ungefär samma klientel som läser böckerna. Men som sagt, jag har funderat på att testa att läsa Isfolket igen för jag är en sån där nyfiken jävel som undrar varför folk gillar saker de gillar.


    Autofellation är stark här, ja. :)

    Men åter till topic: Ur ett fantasysammanhang så är det jag har läst att betrakta som ganska värdelöst. Jag fick definitivt känslan av att det riktar sig åt precis det klientel som du beskriver. En väldigt platt story med onödigt erotiska inslag.
  • Aniiee
    Catriarch skrev 2021-07-09 19:10:59 följande:
    Autofellation är stark här, ja. :)

    Men åter till topic: Ur ett fantasysammanhang så är det jag har läst att betrakta som ganska värdelöst. Jag fick definitivt känslan av att det riktar sig åt precis det klientel som du beskriver. En väldigt platt story med onödigt erotiska inslag.
    Yeah, I know =P

    Jag hade väl ungefär samma åsikt om Grottbjörnens folk också. Och, alltså, jag har inget emot sk tantsnusk . Eller, jo, för tantsnusk är vanligtvis dåligt skrivet i min erfarenhet. Men jag har inget emot erotik i böcker. En av mina favorit-fantasyserier är Nightrunner och det är en del erotik i den med, särskillt i sidoboken Glimpses, där jag tror nästan alla av de 5 novellerna har erotiska insalg. Sedan läser jag ju min beskräda del av yaoi.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Shameless

    Jag läste den serien som tonåring och gillade den bortsett från allt tantsnusk, kommer ihåg att jag blev generad när jag läste de delarna. Haha.

  • Catriarch
    Aniiee skrev 2021-07-09 19:19:48 följande:

    Yeah, I know =P

    Jag hade väl ungefär samma åsikt om Grottbjörnens folk också. Och, alltså, jag har inget emot sk tantsnusk . Eller, jo, för tantsnusk är vanligtvis dåligt skrivet i min erfarenhet. Men jag har inget emot erotik i böcker. En av mina favorit-fantasyserier är Nightrunner och det är en del erotik i den med, särskillt i sidoboken Glimpses, där jag tror nästan alla av de 5 novellerna har erotiska insalg. Sedan läser jag ju min beskräda del av yaoi.


    Tänker att det är skillnad på erotiska inslag och tantsnusk. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men erotik är en okej krydda i ett verk medan tantsnusk av någon anledning är skrivet på ett vis som får det att krypa i skinnet på mig och inte på ett bra sätt.
Svar på tråden Sagan om Isfolket