• Pellebelle

    Blödning andra trimestern

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) och igår när jag var på toaletten kom det en del blod, ungefär som vid en mens. Snart därefter fick jag en molande mensvärk. Ringde gynakuten och fick komma in på undersökning. Väl där hade blödningen minskat och var nu mest ljusrosa/ljusröd. Gjorde lite undersökningar och de tittade på bebisen med UL och såg att hjärtat slog och allting såg bra ut. Livmodertappen var sluten etc.

    Läkaren sa att det förmodligen var ett sprucket blodkärl och sen fick jag åka hem.

    Idag blöder jag lite lätt, ljusrosa och rött och har fortfarande mensvärk.

    Är livrädd att det ska vara startskottet på något värre :(

    Har någon varit med om liknande? Har ni några råd eller tips?

  • Svar på tråden Blödning andra trimestern
  • Aya2019

    Jag blödde också fast i vecka 7-8 kom som mens. Blödde typ 4 timmar åkte till gyn och allt såg bra ut fick höra hjärtat då. Jag frågade vad det kunde bero på fick svar som du - sprucket blodkärl förmodligen. Sen blödde jag inte. Är i vecka 17 nu :)

    Efter jag var med om det så vilade jag mycket och var hemma från jobbet ifall att det skulle komma mer. Min tips är att ta det lugnt :) finns tyvärr inte mycket att göra

  • Pellebelle

    Ahhh! Men blödde du ?bara? i 4 timmar? För nu vad jag inne på akuten på torsdagskvällen och idag är det lördag och jag blöder fortfarande, dock lite bara. Borde inte blodkärlet läkt på den tiden?

  • Ebo88

    Graviditet 2 och 4 blödde jag från ca v.7-v.12 till och från varje dag. Ibland som mens, andra gånger som rosa flytningar. Kunde göra uppehåll 1-3 dagar men sen kom det tillbaka. Vissa gånger kunde jag få som molande mensvärk.

    Vul visade en blödning i livmodern vid graviditet 2 som förklarade varför jag blödde, men gravidiet 4 så visste dom inte varför.

    Min svärmor hade regelbunden mens när hon var gravid med min sambo ända fram till 5e månaden.

    Enligt de läkare jag har vart i kontakt med är det vanligare än vad man tror att blöda under graviditet, ca 40% av gravida kvinnor gör det.

    Jag tycker personligen att den infon hade vart hjälpsam att få vid exempelvis inskrivning hos bm, för även om det är oerhört jobbigt och påfrestande att blöda, så hade man iaf vetat om att det kan förekomma.

    Hoppas det slutar blöda och att du kan fortsätta njuta av din graviditet

  • Pellebelle

    Tusen tack för ditt svar Ebo88!!!

    Det gör så mycket att man vet att någon varit i ungefär liknande sits för ingen i min närhet kan relatera.

    Ska försöka lugna mig lite och så hoppas jag att det går över om ett par dagar.

  • Ebo88
    Pellebelle skrev 2021-07-10 13:54:05 följande:

    Tusen tack för ditt svar Ebo88!!!

    Det gör så mycket att man vet att någon varit i ungefär liknande sits för ingen i min närhet kan relatera.

    Ska försöka lugna mig lite och så hoppas jag att det går över om ett par dagar.


    Ingen fara, jag hade också uppskattat om jag hade fått liknande svar första gången som jag skrev i forumet gällande blödningar. Tycker att det bör talas om det mer vid inskrivning som sagt.

    Man hade säkert blivit rädd och orolig oavsett, men att ändå veta om det hade kanske skapat någon mindre oro
Svar på tråden Blödning andra trimestern