• mcs1988

    Vårdnadstvist

    Jag skulle behöva rådfråga för om jag ska våga ta steget till att söka enskild vårdnad eller inte. Jag vet ju att det är väldigt svårt att få det i regel men någon som haft vårdnadstvist med liknande utgångspunkt som vill berätta hur det gått?

    - Barnet är ett år och träffat andra föräldern enstaka gånger men de har ingen relation.

    - Den andra föräldern har åkt fast två gånger senaste året för bland annat narkotikabrott. (Då har det även kommit in socanmälningar på barnet)

    - föräldern har vårdfört sig på sin partner framför sina äldre barn så de lever under skydd sen 1.5 månad tillbaka

    - Jag har svårt att få kontakt med föräldern. Ignorerar när jag försöker både ringa och smsa ang barnet.

    - Föräldern har sagt uttryckligen många gånger att den inte är kapabel till att ha barnet.

    Detta är saker som kan bevisas.

    Men är så orolig att det blir gemensam vårdnad vid en vårdnadstvist ändå...

    Någon som har tips/tankar eller erfarenheter så tar jag gärna emot det.

  • Svar på tråden Vårdnadstvist
  • Anonym (men åh)

    Grattis till valet av en perfekt man att skaffa barn med.

  • mcs1988
    Anonym (men åh) skrev 2021-07-09 19:16:26 följande:

    Grattis till valet av en perfekt man att skaffa barn med.


    Ja den kommentaren hjälpte ju verkligen... idiot
  • Poltura
    Anonym (men åh) skrev 2021-07-09 19:16:26 följande:

    Grattis till valet av en perfekt man att skaffa barn med.


    Kanske lite onödigt. Tror TS är väl medveten om att det kanske inte var det smartaste valet av snubbe.
    TS, jag tror däremot att du har mycket goda chanser att få ensam vårdnad. Detta betyder däremot inte att andra vårdnadshavaren inte rätt rättigheter och skyldigheter gentemot barnet. Andra vårdnadshavaren kan om han vill också kräva umgänge. 
  • Anonym (Famrätt)

    Tveksam. Krävs att barnets liv på någotvis försvåras för att han är vårdnadshavare. Att han ställer till det genom att vägra skriva på nödvändiga handlingar etc.

    Nu verkar han ju mest obrydd och frånvarande. Det räcker inte. Inte heller att han varit dum mot någon annan.

    Kanske går han frivilligt med på att ge dig ensam vårdnad?

  • Anonym (sentinlägg)

    Mitt tips: Skriv ner hur det inte är för barnets bästa att ni har gemensam vårdnad med bevisning, sedan ta med det underlaget och rådfråga med kommunen innan du gör ansökan. 

    Lycka till!

  • DominantPoly

    Grattis! Jag är emot separering eller enskild vårdnad i de flesta fallen men jag tycker inte något barn ska växa upp med en missbrukande förälder.

  • mcs1988
    DominantPoly skrev 2022-04-10 08:21:56 följande:

    Grattis! Jag är emot separering eller enskild vårdnad i de flesta fallen men jag tycker inte något barn ska växa upp med en missbrukande förälder.


    Det är jag med. Därför skrev jag på gemensam vårdnad efter mycket påtryckningar från pappan. 
    3 dagar efter det fastställts kom första orosanmälan. Sen har det bara eskalerat i 1.5 år. Därför orkade jag kämpa igenom detta och vet att det är för sonens bästa. 
    Han kommer alltid vara hans pappa ändå men det är under tryggare former och stöttning. 
Svar på tråden Vårdnadstvist