• Anonym (Orolig syster)

    Vad gör jag om en person är försvunnen?

    Hej!
    Jag vet att i vissa andra länder kan man ringa polisen för att göra en "Wellness-check" men hur är det i Sverige?

    Jag har en syster som bor i en annan stad. Jag har försökt ringa henne flera gånger, men inte fått något svar. Jag har skrivit till henne på messenger men senast hon ens läste något meddelande var 29/6.

    Nu är oron väldigt stor.

    Det är inte helt olikt henne att inte svara, jag brukar få svar på något i alla fall efter några dagar när jag skriver kontinuerligt. Men nu har det gått för lång tid känner jag.
    Jag tänkte att hon kanske inte har internet just nu, så hon kanske inte kan läsa/svara. Ibland har de lite problem med ekonomin och jag tror inte de har wifi hemma så de behöver fylla på telefonerna med surf, de kanske inte haft råd. Men jag har ju ringt henne också och inte fått svar. Flera gånger under den senaste veckan har jag ringt. Signalerna går fram och jag sitter och väntar och väntar. Men efter ett tag står det "Call failed."

    Jag har skrivit till hennes sambo också men han har inte heller svarat. Tyvärr hittar jag inte hans nummer för att ringa.

    Tyvärr är det väldigt svårt för mig att åka iväg och bara knacka på liksom, för jag har små barn, och det är en lång resa. Men jag överväger starkt att göra det i alla fall.

    Min syster har länge haft problem med psykisk ohälsa, och det är därför hon inte alltid orkar svara när jag skriver/ringer. Hon kanske har en jobbig period nu och det är därför. Men det har nästan gått 2 veckor nu och jag är så orolig!

    Var vänder jag mig??

  • Svar på tråden Vad gör jag om en person är försvunnen?
  • Anonym (Borta bra men hemma bäst)

    Jag tycker du ska ringa 11414, polisen, och fråga. Jag tror att du kan få bättre svar där än här. Ibland kan polisen åka och kolla i hemmet.

  • Anonym (Polis eller vän)

    Vet du vilka hon umgås med och kan du ta kontakt med dem via sociala medier?

    Annars är det 114114 som gäller.

  • Anonym (Q)

    Du kan ringa polisen och de kan avgöra om de behöver kolla upp.

    Om det känns för drastiskt, tänk igenom om du har några andra kontakter i den staden som skulle kunna titta förbi. Något annat du kan testa är att beställa en blombukett eller en pizza till henne med bud som levererar.

    Hoppas att allt är bra med din syster.

  • Anonym (Polisen)

    Det går alldeles utmärkt att ringa polisen även i Sverige. Du ringer 11414 och förklarar din oro och omständigheterna så noga som möjligt. Och så får en patrull i uppdrag att (i mån av tid - beroende på hur akut det bedöms)åka förbi bostaden och kolla läget. Ibland testar förstås polisen att ringa själv först med. Men får inte de heller svar blir drt en än starkare anledning för dem att åka förbi

    Så ring på en gång så du får lugn

  • Anonym (Kvinna)

    Polis såklart.

    Jag hade inte ens väntat såhär länge

  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-07-10 11:43:08 följande:

    Polis såklart.

    Jag hade inte ens väntat såhär länge


    Precis.

    TS, om du seriöst trodde att nåt hänt din syster så skulle du ha hört av dig till polisen direkt. Om något hemskt har hänt henne (och kanske sambon med) så är det tyvärr för sent nu.

    Eller är ni osams så hon inte vill ha kontakt med dig?
  • Anonym (Ghost)

    Förresten, där hon och sambon bor, har de INGA kompisar alls...? Nån du kan kontakta som åker förbi. En granne i värsta fall. Går lätt att söka upp online faktiskt.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-07-10 11:48:01 följande:
    Precis.

    TS, om du seriöst trodde att nåt hänt din syster så skulle du ha hört av dig till polisen direkt. Om något hemskt har hänt henne (och kanske sambon med) så är det tyvärr för sent nu.

    Eller är ni osams så hon inte vill ha kontakt med dig?
    Men eller hur.

    Oavsett så hade jag ringt polis.

  • Anonym (Kimchi)

    Hur går det? Har ni hittat henne? Himla tråkigt historia det här. Må du hitta henne i livet och att hon får hjälp.

  • Anonym (Lotta)

    Om samtalen går fram efter ca 2 veckor och inte direkt stängs av, så borde hon ju iaf ha laddat mobilen dagligen. Kanske hon bara inte vill svara, eller som du skrev, mår dåligt och inte orkar.. Värt ändå att undersöka!

Svar på tråden Vad gör jag om en person är försvunnen?