• Rebecca2001

    Sociala medier uppfostrar barn idag

    Jag har en liten teori:
    1) Dagens föräldrar jobbar för mycket och har inte tid att ta hand om sina barn.
    2) Föräldrarna får starka skuldkänslor för detta, och ger barnen pengar och prylar för att döva sitt eget samvete.
    3) Föräldrarna är även rädda för att barnen inte ska tycka om dem, så istället för att sätta gränser inleder man en kompisrelation med sina barn.
    4) Barn spenderar mycket mer tid på sociala medier än med sina föräldrar, så det är där de uppfostras.

    Idag kan jag se väldigt unga tjejer (typ 12-13) som mer eller mindre viker ut sig på sociala medier för att det är det som ger flest likes och visningar. Det är det som leder till popularitet. Och då tänker jag så här: var i helvete är deras föräldrar? Skiter de bara i allting, eller vad händer?

  • Svar på tråden Sociala medier uppfostrar barn idag
  • Anonym (Mam)
    Rebecca2001 skrev 2021-07-10 08:55:14 följande:

    Jag har en liten teori:

    1) Dagens föräldrar jobbar för mycket och har inte tid att ta hand om sina barn.

    2) Föräldrarna får starka skuldkänslor för detta, och ger barnen pengar och prylar för att döva sitt eget samvete.

    3) Föräldrarna är även rädda för att barnen inte ska tycka om dem, så istället för att sätta gränser inleder man en kompisrelation med sina barn.

    4) Barn spenderar mycket mer tid på sociala medier än med sina föräldrar, så det är där de uppfostras.

    Idag kan jag se väldigt unga tjejer (typ 12-13) som mer eller mindre viker ut sig på sociala medier för att det är det som ger flest likes och visningar. Det är det som leder till popularitet. Och då tänker jag så här: var i helvete är deras föräldrar? Skiter de bara i allting, eller vad händer?


    Har många gånger funderat på samma. Särskilt detta med sociala medier. Mina barns kompisar är mellan 8-11 år och de har sociala medier, TikTok och allt vad de heter. Jag har sagt nej till mina barn men kompisarna håller på och pratar om likes och visningar och allt vad det är. Varför får de lov att ha dessa? Förstår inte. En gång hade en flicka sett en hemsk video på när någon misshandlade en hund berättade hon. Varför skyddar man inte sina barn från detta elände?

    Detta med kompisrelation med sina barn är något jag tänkt på med. Vissa barn verkar oerhört bortklemade idag. Barnen får åka på nöjespark, bio, bowling osv var och varannan dag typ samtidigt som de går på 3-4 olika aktiviteter varje vecka. Kompisar får de leka med hela tiden. Är detta verkligen gynnsamt för barnen att få allt de pekar på och lite till?
  • Anonym (Usch.)

    Hoppas inte att det stämmer. Nu skall jag inte hävda att jag är annorlunda för jag är lika illa själv, men min sociala media består till över 75% av kvinnor (däribland jag själv) som postar bilder på sina rövar i olika outfits, oftast leggings på gymmet. Så budskapet av detta ur kontext är att visa röven är det viktigaste man kan göra.

  • Rebecca2001
    Anonym (Usch.) skrev 2021-07-10 09:43:46 följande:

    Hoppas inte att det stämmer. Nu skall jag inte hävda att jag är annorlunda för jag är lika illa själv, men min sociala media består till över 75% av kvinnor (däribland jag själv) som postar bilder på sina rövar i olika outfits, oftast leggings på gymmet. Så budskapet av detta ur kontext är att visa röven är det viktigaste man kan göra.


    Allt handlar om att få likes och uppmärksamhet.
  • Anonym (Usch.)
    Rebecca2001 skrev 2021-07-10 09:46:06 följande:
    Allt handlar om att få likes och uppmärksamhet.
    För sin röv dessutom :D

    Lilla Anna vad vill du bli när du blir stor?"

    "Kanske jobba på ICA äldrevården eller något...skitsamma.  Men jag vill bli en sån som visar röven på instagram på fritiden!"
  • Anonym (H)

    Resonemanget jag sett från dessa föräldrar är detta:

    - ?Det är väl inte så farligt?.

    - ?Man skulle inte förbjuda en vuxen att göra så så varför förbjuda barn?.

    - ?Alla kompisarna får så då låter vi vårt barn få också?.

    - ?Vi är rädda att barnet hamnar utanför eller blir mobbad om han/hon inte får?.

    - ?De måste ju få hålla kontakt med sina vänner?.

    - ?Det är så folk, även barn, ungås med varandra idag! Häng med lite va?.

    - ?De har lärt sig så mycket av detta så det är nyttigt och lärorikt för dem?.

    - ?De lär känna nya kompisar över hela Sverige/världen och det är ju bra?.

  • Anonvm

    Jag delar din analys.

    Lägg där till de "filterbubblor" som samtliga "sociala medier" använder så kan du även förklara den enorma splittring vi idag som samhälle ser början på.
    Att spendera en så stor del av sitt liv i en miljö där du ständigt blir matad med "individanpassat" innehåll har så långtgående konsekvenser att inte ens dagens stora tänkare helt kan greppa hur omfattande problem det kommer leda till.

  • Rebecca2001
    Anonym (Usch.) skrev 2021-07-10 09:58:34 följande:
    För sin röv dessutom :D

    Lilla Anna vad vill du bli när du blir stor?"

    "Kanske jobba på ICA äldrevården eller något...skitsamma.  Men jag vill bli en sån som visar röven på instagram på fritiden!"
    Vem vill inte ha uppmärksamhet för sin rumpa? ;) Men när det kryper ned i åldrarna tycker jag det blir fel.
  • Anonym (Usch.)
    Rebecca2001 skrev 2021-07-10 10:16:43 följande:
    Vem vill inte ha uppmärksamhet för sin rumpa? ;) Men när det kryper ned i åldrarna tycker jag det blir fel.
    Jag med. Så det är viss självkritik, men det är så mitt instagramflöde ser ut. Kvinnor som visar rumpan till 75% och övrigt är blandat och män som visar musklerna utan tröja. kanske inte det bästa budskapet till barn.
  • Rebecca2001
    Anonym (Usch.) skrev 2021-07-10 10:26:12 följande:
    Jag med. Så det är viss självkritik, men det är så mitt instagramflöde ser ut. Kvinnor som visar rumpan till 75% och övrigt är blandat och män som visar musklerna utan tröja. kanske inte det bästa budskapet till barn.
    Kanske beror på att barn inte ska se sådant. Som sagt, inget fel med att visa rumpan!
Svar på tråden Sociala medier uppfostrar barn idag