• Anonym (letar)

Finns det något sätt att läsa dagstidnigarnas hemsidor utan att bli fattig som en kyrkråtta?

Efter lång tids depression har jag bestämt mig för att engagera mig lite i samhället igen och börja läsa nyheter, men allt, verkligen allt, är ju bara bakom betalväggar nuförtiden. Till och med kvällsblaskorna har det mesta bakom betalvägg. Finns det något sätt att läsa själva hemsidorna utan att betala ett par hundra per tidninig? Sammanlagt blir det ju potentiellttusen+ kronor. Något samlingsabbonneman eller något? Jag har hittat Readly för papperstidningarna, men jag vill även läsa eventuella kommentarer och så, vilket inte går på Readly.

• Svar på tråden Finns det något sätt att läsa dagstidnigarnas hemsidor utan att bli fattig som en kyrkråtta?
  • Anonym (E)

Så sällan som kommentarerna är något av värdeTungan ute

Här kan man läsa lite via bibliotekets sida men då är det även i pappersform. Det är inte heller värt det att läsa alla tidningar utan man får välja, följa nyhetskonton etc.

• Anonym (E)

"pappersform"

Det är bra att vilja vara allmänbildad men man ska inte överdriva. Mycket nyheter får en lätt att tappa all tro på mänskligheten också.

• Anonym (Ilsk)

99% av alla nyheter är deprimerande eller irriterande. Jag läser rubrikerna och vissa nyheter på SVT text- det räcker långt. På F.B kommer det också nyheter mellan varven.

• Anonym (letar)
    Anonym (A) skrev 2021-07-10 15:58:16 följande:

Du kan regga dig gratis på DN och läsa alla deras artiklar. 

Men det är ju bara tillfälligt som jag förstod.
  • Anonym (letar)
    Anonym (E) skrev 2021-07-10 15:56:01 följande:

Så sällan som kommentarerna är något av värdeTungan ute

Här kan man läsa lite via bibliotekets sida men då är det även i pappersform. Det är inte heller värt det att läsa alla tidningar utan man får välja, följa nyhetskonton etc.

Jag blir så irriterad på när det kommer upp något i nyhetsflödet och tänker "oh, den artikeln vill jag läsa" och så klickar men och så är det en betalvägg i vägen.
  • Anonym (letar)
    Tow2Mater skrev 2021-07-10 16:27:58 följande:

SVT har ju en del nyheter gratis liksom Sveriges Radio:
    www.svt.se/
    sverigesradio.se/nyheter

FinlandssvenskaYle tycker jag ofta rapporterar om utrikessaker sverige inte gor, t ex om covid:
    svenska.yle.fi/utrikes

Ja, svt, sr och yle har jag också hittat. Svt och sr är ibland "se videon/lyssna på klippet" bara och det orkar/vill jag inte.
  • Anonym (F)

Papperstidningar var inte gratis och det är inte materialet på webben heller.

• Anonym (letar)
    Anonym (Ilsk) skrev 2021-07-10 16:59:47 följande:

99% av alla nyheter är deprimerande eller irriterande. Jag läser rubrikerna och vissa nyheter på SVT text- det räcker långt. På F.B kommer det också nyheter mellan varven.

Rubrikerna räcker inte för mig. Jag vet att rubriker och text sällan stämmer överens. Rubrikerna är till för att sälja lösnummer/få klick och är så sensationalistiska som möjligt.
  • Anonym (letar)
    Anonym (F) skrev 2021-07-10 18:12:39 följande:

Papperstidningar var inte gratis och det är inte materialet på webben heller.

Det är inte heller någt jag begärt.
  • Anonym (Ilsk)
    Anonym (letar) skrev 2021-07-10 18:14:19 följande:
    Rubrikerna räcker inte för mig. Jag vet att rubriker och text sällan stämmer överens. Rubrikerna är till för att sälja lösnummer/få klick och är så sensationalistiska som möjligt.
    Jag menar rubrikerna på text-tv. De räcker. Världen är så otroligt deprimerande så mer än så vill jag inte veta.
  • Kusinen

Nu såg jag att du vill läsa, men om lyssna går bra är ju Studio ett i P1 (Sveriges radio) super om man vill hänga någorlunda med i vad som händer nationellt och internationellt. Går ju varje vardag och finns som pod.

• Anonym (radio)

Radio är superbra sätt att hänga med, och gratis! Jag lyssnar väldigt mycket på P1. Studio ett lyssnar jag på varje vardag, man får en bra samlad bild av både inrikes och utrikes-nyheter. Söndagar blir det Godmorgon världen. Är man jätteintresserad av svensk politik så finns Det politiska spelet. 

Svar på tråden Finns det något sätt att läsa dagstidnigarnas hemsidor utan att bli fattig som en kyrkråtta?