• 1jasminar

    Nervös inför äggplock

    Hej alla!

    Äntligen dagen är här snart för äggplock på måndag och jag är väldigt nervös över det måste jag säga. Frågade min läkare om det kommer göra ont då jag har väldigt låg smärttröskel, hon sa att hon inte kan ljuga, det kommer göra ont , dessutom har jag många ägg att ta ut sa hon så jag antar att det blir extra jobbigt för mig ???? hur har det varit för er?

  • Svar på tråden Nervös inför äggplock
  • Hyllemor

    Heter det verkligen "äggplock?" Jag trodde seröst att du skulle ut på någon form av självplock av hönsägg. Jag bor i en storstad och vet inte ens om det finns äggplock av hönsägg, men jag har läst att det finns självplock av bär.

    Rubrikerna är ganska viktiga om man vill ha svar.

  • Cassiopeia

    Hej! Man får lugnande om man ber om det :) fick en liten kopp med tabletter! Det kändes ömt och gjorde lite ont efteråt, kommer ihåg att jag var glad att jag tagit ledigt dagen efter. Nästkommande dag kändes allt som vanligt typ. Har t.o.m. glömt om det gjorde ont under proceduren så det kan inte varit någon värst smärta, men jag var nervös innan så som du är! Men de är duktiga som jobbar med det så du behöver inte oroa dig :)

  • Cassiopeia
    Hyllemor skrev 2021-07-11 02:01:47 följande:

    Heter det verkligen "äggplock?" Jag trodde seröst att du skulle ut på någon form av självplock av hönsägg. Jag bor i en storstad och vet inte ens om det finns äggplock av hönsägg, men jag har läst att det finns självplock av bär.

    Rubrikerna är ganska viktiga om man vill ha svar.


    Det heter äggplock och är postat i rätt kategori (provrörsbefruktning/IVF). Vi som varit med om det förstår precis vad som menas.
  • Oove

    Har gjort äggplock tidigare, gick jättebra! Fick både lugnande och smärtstillande innan/under tiden och tyckte hela proceduren gick jättefort (plockade ut 15 ägg). Var lite lullig :) Sen är jag en sån som tyckte det var spännande och intressant att kolla på skärmen och se vad som hände där inne så då blev jag också distraherad. På kvällen/dagen efter var jag rätt så öm i magen men det hjälpte helt okej med receptfria tabletter.

  • Jez20

    Hej! Innan jag gjorde äggplocket hade jag bara läst kommentarer som ovan! Men önskar jag hade läst någon med annan upplevelse. Det är så himla individuellt. För mig personligen gjorde det fruktansvärt ont. Jag var sängliggandes i minst 5 dagar efteråt. Läkarna är jätte duktiga och där är en sköterska som kommer ge dig morfin beroende på hur mycket det gör ont! Tror jag jag var lite för blyg för att säga till men hade hon ökat dosen hade det kanske inte gjort så ont. För mig var det definitivt inget "obehag" utan ren smärta! Skulle ju definitivt göra om det om jag måste men..

    Skriver inte detta för att skrämma upp någon men tror det är viktigt att inte bara höra solskenshistorier. Som sagt, hade önskat att jag hade läst en annan syn på det så jag kunde förberett mig!

    Med det sagt så går det hela väldigt snabbt och de vet vad de gör!! Du är stark och du kommer klara det galant precis som alla andra starka kvinnor!!! Lycka till!

  • Empan89

    Hej!

    Jag har gjort två äggplock och varit så nervös varje gång men det har gått över förväntan varje gång. Det värsta har varit ovissheten av att inte veta vad man ger sig in på. Smärtan är mer som en molande mensvärk liksom. Något som hjälpte mig var att jag sa att jag vill gärna prata om lite annat under plocket med er så att jag fokuserar på annat. Vi pratade om sommarplaner, träning och bröllop! Gjorde det lite extra ont andades jag djupt och sköterskan var så grym och andades med mig. Det gjorde att jag fokuserade på annat, det kan jag verkligen rekommendera. Helt plötsligt var det över! Saft, kaffe och mackor efter var så trevligt!

    Efteråt har jag haft värk när tabletterna släppt, speciellt efter sista då vi tog ut fler ägg så jag skulle vara ledig dagen efter så att du kan ta det lite lugnt.

    Stort lycka till på måndag!

  • Vicktoria88

    Jag var också super nervös innan då jag också hade läst trådar om hur ont det skulle göra. Jag fick lugnande innan och blev direkt avslappnad vilket tog bort den värsta nervositeten. Vid ingreppet fick jag en dos smärtstillande, kände ingen smärta alls vid plocket, visst kände jag att det pågick något men jag kan absolut inte säga att det gjorde ont. De sista 2-3 äggen kändes något mer men jag hade fått mer smärtstillande om jag ville, jag kunde dock härda ut. Jag fick ut 29 ägg så vet inte om mängden direkt påverkar. Önskar att jag hade läst någon tråd där det inte gjorde ont innan, oroade mig för mkt i onödan :) Lycka till!

  • 1jasminar
    Cassiopeia skrev 2021-07-12 23:49:39 följande:

    Hur gick det för dig? :)


    Hej, det gick superbra faktiskt nästan över förväntan och var inte alls så läskig, hade mer ont innan än vad jag hade efter på grund av all stimulering. Har nu fått dessutom en blastocyst tillbaka i måndags så håller på och ruvar just nu och hoppas att den vill stanna där den är ????
  • Sannnnapanna

    Jag tänker att jag delar min upplevelse för någon som läser tråden nu i efterhand😊
    Jag blev aningen överstimulerad vilket gjorde att redan på ultraljudet dag 5 tror jag det var så sa man att det kommer bli totalfrys. Jag blev väldigt känslig i äggstockarna vilket gjorde att även en kort lugn promenad gav mig mensvärk känsla vilket jag tog en Alvedon för ibland.  På äggplocket var jag därför redan lite orolig för att så små dunsar som promenaden gav gjorde att värken hela tiden tilltog så hade jag en känsla att ja skulle uppleva ingreppet som smärtsamt. Därför var jag tydlig att jag hade ont redan när jag kom dit för att få allt dem kunde ge.  Fick en vanlig Alvedon och en Alvedon med morfin i samt en lugnande tablett jag hade bett om på senaste ultraljudskollen innan uttaget iom att jag har tendens att bli så nervös. 
    Infarten sattes och en timme efter vi hade anlänt så var det dags för oss.  
    Dem gav en dos morfinliknande preparat och började därefter ge mig lokalbedövningen i slidan med sprutorna.Det stack till lite som hos tandläkaren,hanterbart. Väldigt kort därpå satte den igång med ingreppet. Dem är tvugna och trycka ultraljudsstavent ganska hårt uppåt för att hamna rätt och det är inte jätte skönt men och väldigt hanterbart. Sedan stack dem med instrumenetet för utsugning genom slidväggen
    Jag tyckte de gjorde väldigt ont mem när den va igenomnså upplevde jag inte sugandet som smärtsamt vad jag uppfattade de som. Det var att dem hela tiden behövde vinkla upp/ner/till sidan fär att ta nästa blåsa som kändes som dem hade en stavmixer och röjde runt. Jag hade vid dessa tillfällen ljudigt ut aj och man såg nog tydligt att jag hade väldigt ont så jag fick en till dos mofin. Men grejen med morfinet är att man känner sig lite snurrig men jag vet inte om jag upplevde den som smärtstillande som jag hade förväntat mig. Sen va det dagas för andra sidan och det gjorde väääldigt ont. En sida kan va lättare än andra och den sista sidan va uppenbarligen svårare för då började jag verkligen böla av smärtan. Den erbjöd luftgas när det var tre blåsor kvar att tömma men då kände jag att det var för sent och jag ville inte bli helt snurrig i slutet. 
    Sen va de klart på ungefär en kvart och smärtan lättade mycket så fort nålen va ute men stark smärta kvar.låg ungefär en timme kvar tills jag kunde kissa lite. Direkt vi kom tilbaka till rummet fick jag lite frukost och reultatet direkt efter det. Hon kom in med papper där det stod att dem hade fått ut 16 ägg och det kändes som ett plåster på såren men jag va otroligt känslig efter detta för jag kände mig traumatiserad trots mental förberedelse av smärtan. Tror de också va anspänningen på 1,5 år på väntan på denna dagen också som hade med min känslighet att göra. 
    Jag låg hela dagen hemma då första 6 timmarna efter va jobbigast att röra sig men efter det började det kännas enklare. Idag är dagen efter och är jag stilla känner jag inte någon smärta mem lite uppsvullen fortfarande i magen. Det känns när jag rör mig även idag så jag kommer vara hemma resten av veckan men räknar med att må bra på måndag igen och redo och jobba.
     Vill ge mig själv någon dag och landa då det inte blev som jag hade hoppats. Men min egen teori är att är man överstimulerad och har ont innan så är risken större att ingreppet gör ondare. 
    Jag skriver inte för att skrämmas utan för att man kan mentalt förbereda sig men att det blir bra sen. Unna dig själv någon god mat efter eller en glass för fasen tjejer vad vi är grymma som gör allt detta för att förhoppningsvis få en liten plutt en vacker dag. 
    Lycka till💕

  • Noelani

    Hej! 
    Jag har gjort äggplock idag och bara med lokalbedövning. Var lika nervös som dig innan men det gick hur bra som helst. Det kändes absolut men inte ont utan mer som en liten ilning eller lätt tryck i en halv sekund. Skulle de göra ont så kommer du få mer smärtlindring så oroa dig inte ❤️

Svar på tråden Nervös inför äggplock