• Bellevita

    När pappan flyttar måste barnen få komma till pappan?

    Hej

    Nu säger pappan att han ska flytta utomlands, jag har redan sagt att han inte får ta med våra barn utomlands alls!

    Men hans boende kommer vara där och han vill ha de på loven?

    Men jag kommer inte skriva på något pass för risken finns att barnen stannar i landet han är i och aldrig kommer hem .

    Vad har jag för skyldigheter, jag vet att jag har skyldighet att låta han träffa barnen. Men kan det vara att han måste åka tillbaka till Sverige och träffa dem här?

  • Svar på tråden När pappan flyttar måste barnen få komma till pappan?
  • Magical

    Ni kan behöva diskutera detta i tex familjerätten och skriva ihop ett juridiskt hållbart avtal. Vägrar endera parten detta så kan man gå till tingsrätten. 

    Det kan bli olika: Han kan vara den som ska resa hit för att umgås med barnen, men det kan också vara så att man bedömer att barn kan resa (beroende på ålder, covid mm) och hur långt det är, vilket landet det gäller. 

  • Magical

    Gäller det ett land som Sverige inte har några bra avtal med, vad gäller barn som åker dit och inte kommer hem, så är det otroligt viktigt att du tar detta med en advokat. 

  • Mortiscia80

    Barnen ska inte kunna tvingas att vara där, även om det bara gäller loven. Då ska det dessutom inte vara alla lov, där ska ni fortfarande dela. Beroende på ålder kan det vara lämpligare att han kommer till Sverige då, om han kan för jobbet.

    Han ska inte kunna ordna pass utan din underskrift så ditt nej ska gälla. Du har iaf ingen skyldighet att låta barnen resa utomlands, umgänge handlar om att träffas och inte om var man är.

Svar på tråden När pappan flyttar måste barnen få komma till pappan?