• Anonym (sissi)

Kommer jag klara provet eller ska jag lägga NER?

Hej på er! Jag är alltså 22 år, jag har hållt på med teoriprov sedan förra året i september, utan resultat, covid har även påverkat tillkomst till tider. jag har egentligen alltid haft intresset för ett visst bilmärke, jag har även en bil sen ett år tillbaka som bara står, mina föräldrar trodde verkligen att jag skulle klara detta, herregud 18 åriga och små barn klarar detta liksom. 

Jag ska vara ärlig, jag har inte haft elevcentralen innan som alla andra typ har och har haft under körkortsplugg. Jag har endast använt mig av mobilapp samt svarat och inte tänkt utan bara ''åh ja vad bra rätt svar'' sen nät jag väl sitter i salen blir jag så nervös att jag svettas. 

Nu är det 18 dagar kvar, jag har semester och pluggar via elevcentralen samt boken, försöker att finna intresset samt sätta mig in i frågorna ordentligt, genom bilder i huvudet och liknande. Elevcentralen ger verkligen mycket info. 

Tror ni jag klarar det om jag pluggar samt läser varje dag nu framåt? eller ska jag lägga ner? samt varför är jag så seg med detta?

min dröm är att nu ta detta och byta jobb, jobba med bilar.. försäljning.. 6:te gången teori prov :(

• Svar på tråden Kommer jag klara provet eller ska jag lägga NER?
  • Anonym (Elf)

Men vaffan skärp dig! Klart du klarar det, och det är endast upp till dig själv. 

• Anonym (sissi)
    Anonym (Elf) skrev 2021-07-12 17:18:43 följande:

Men vaffan skärp dig! Klart du klarar det, och det är endast upp till dig själv. 

Haha förstår din ilska genom denna kommentar här, borde ta till mig den riktigt hårt också jag vet. MEN 18 dagar räcker det? är det tillräckligt.
  • Anonym (Ghost)

Så, du KAN egentligen ingenting, du bara klickar på en app och hoppas på att du chansar rätt. Ja, så kan man ju också göra... Men du kommer vara fullständigt livsfarlig som bilförare. Ta ditt ansvar och plugga på riktigt istället! Inte konstigt att du inte blir godkänd.

Gå till en riktig bilskola och ta deras teorikurs. Det är det bästa för alla. Och skulle det inte kännas bättre att faktiskt veta vad du pysslar med istället för att råka få körkortet i Cornflakes-paketet typ?

• Anonym (xxx)
    Anonym (sissi) skrev 2021-07-12 17:19:45 följande:
    Haha förstår din ilska genom denna kommentar här, borde ta till mig den riktigt hårt också jag vet. MEN 18 dagar räcker det? är det tillräckligt.
    Men om du gjort provet 6 gånger redan, så måste du ju ha pluggat en del. Något måste ha fastnat. Om inget fastnat, så är det kanske kört, då verkar du inte kunna lära dig, eller har viljan att lära dig. 
  • Anonym (Plugga rätt)

Jag var bra nära alla rätt på min teori, hade ett eller två fel?

Hur pluggade jag? Jo på elevcentralen, så gjorde jag ett område i taget i börja . Varje fel jag fick sökte jag upp i boken och läste mig till rätt svar där innan jag gick vidare. Jag hade läst ganska mycket till och från innan, planlöst i boken. Men det är ju en rätt trist bok och upplevde att jag kunde vissa saker redan. På detta sättet läste jag på det som var svårt. Sen gjorde jag många övningsprov med frågor från alla områden, alla fel rättade jag genom att läsa mig fram till rätt svar i boken.

Apparna var mycket lättare frågor i. De frågorna var också längre ifrån teoriprovets frågor?

Felen på teoriprovet var bildfrågor som jag nog fortfarande idag hade upplevt svåra att tolka.

• Fjäril kär

Men alltså..

Att klara teoriprovet handlar om att du måste förstå vad du läst när du sitter bakom ratten.

Det handlar inte om ett kemiprov i 9:an liksom utan om bilkörning.

Teori är dessutom färskvara, det måste nötas dagligen via bilkörning, vistas i trafiken, skyltläsning samt läsning av trafikregler som uppdateras ständigt.

Det är inte korvstoppning och examrnsprov här. Du måste fatta vad det är för regler du faktiskt ska kunna.

FÖRSTÅR du i praktiken vad du ska kunna?

• Anonym (Bilföraren)

Jag tog körkort som ung, hade lätt för teorin.

I lumpen körde vi bil och lastbil, de som inte hade körkort fick möjlighet att ta det under utbildningen.Hjälpte de killar som hade svårt med teorin. Alla lyckades.
    mina tips
    Läs och svara på frågor högt.
    gå eller cykla i trafiken och tänk tex så funkar högerregel.
    ta hjälp av föräldrar eller kompisar.

• Holy93

Förstår att det känns frustrerande. Jag klarade körkortet förra året.

Gör varje kapitel i Elevcentralen, läs igenom när du svarar fel (kolla vad svaret ger för slags lösning). Försök att reflektera lite kring varje felsvar, t.ex. varför det verkar mycket logiskt att det är si och så. Jag gjorde alla kapitel tills jag fick 100% rätt på alla.

Därefter gick jag vidare och gjorde alla "slutprov" i Elevcentralen. Även där läsa igenom allt du svarar fel på, gör om och om igen.

Läste igenom boken två gånger innan det var dags för teoriprovet. Tog även med häftet med skyltar till provet och satt och gick igenom skyltarna medans jag väntade på att det var min tur (kom 30 min tidigare, lugnt och bläddra igenom). Ska tilläggas att jag pluggade minst 1-2 timmar om dagen med frågorna på Elevcentralen ca 1-2 månader innan.

När jag väl satt och skulle göra teoriprovet så är vissa frågor identiska till frågorna i Elevcentralen, du lär få alla dessa rätt om du har gjort dem tillräckligt många gånger. De frågorna som du är osäker på, försök tänk logiskt och säkerhet. Säkerhet är nästan vad allt kring bilkörande kräver. Jag markerade säkert 13 frågor jag var osäker på för att inte få stress, och gick tillbaka till dem när jag hade gått igenom alla frågor. Totalt fick jag två (!?) Fel svar och klarade teorin på första försöket. Du kan! Och misslyckas du, försök igen!

• Glinda från Oz

Du klarar det inte eftersom du inte pluggar utan tror att du magiskt ska kunna ändå. 

18 dagar borde absolut vara tillräckligt men då måste du satsa på det, inte tänka att du ska umgås med vänner först och göra det och det först sen blir det kväll och du har inte gjort någonting. 

Jag pluggade in teorin på en vecka men då satt jag flera timmar per dag, det blev som ett heltidsjobb. Pluggade säkert 40 timmar. 

• neverpreggo

Du säger att du pluggar på ett sätt där du inte lär dig ordentligt och så blir du förvånad när det går åt skogen?

Att vara nervös i en provsituation är ju inget ovanligt.

Svar på tråden Kommer jag klara provet eller ska jag lägga NER?