• Anonym (VA?)

Förhårdnad i handflatan av en ring?

Har använt en ny ring i två månader som är ganska bred och upptäckte igår att jag har fått en liten förhårdnad på handflatan av den. Den har blivit precis där huden veckar sig mellan handflata och finger. Det har aldrig hänt när jag har haft tunnare ringar där i åratal.

Varför blir det så? Har du haft likadant? Ringen är rätt storlek så det beror inte på det men är det pga att den är så bred eller vad då?

• Svar på tråden Förhårdnad i handflatan av en ring?
  • Anonym (Killgissar)

Händer förändrar form med tiden, kan vara så enkelt.

• Anonym (VA?)
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-07-12 22:44:34 följande:
    Händer förändrar form med tiden, kan vara så enkelt.
    Jag förstår hur du tänker men nu snackar vi om två månader bara.
  • linani

Du får förhårdnaden för att ringen nöter mot huden, konstigare än så är det inte. Eftersom den är tjockare än dina vanliga ringar ligger den väl mot handflatan på ett annat sätt.

Det är som att få förhårdnader av att lyfta tungt på gymmet, kroppsarbete, spela ett instrument, vad som helst. Ju mjukare händer du har desto känsligare lär de vara för nötningen.

• Anonym (VA?)
    linani skrev 2021-07-13 19:50:08 följande:
    Du får förhårdnaden för att ringen nöter mot huden, konstigare än så är det inte. Eftersom den är tjockare än dina vanliga ringar ligger den väl mot handflatan på ett annat sätt.
    Det är som att få förhårdnader av att lyfta tungt på gymmet, kroppsarbete, spela ett instrument, vad som helst. Ju mjukare händer du har desto känsligare lär de vara för nötningen.
    Så jag är inte crazy utan det måste vara den breda ringen som har gjort det med tanke på att jag inte har fått så av andra tunna ringar som jag alltid har haft på fingret förut? Har väldigt mjuka händer.

Tror du att förhårdnaden försvinner även om jag har en tunn ring igen eller bör jag inte ha någon ring alls där tills det är borta?
  • linani

Jag är inget orakel som kan säga exakt vad som hänt, och ibland kan man få knutor i händerna av tex överansträngning, men i ditt fall låter ringen som 90% sannolik orsak.

Om det är en stor förhårdnad kan du fila lätt på den, låt den annars vara och smörj in händerna ordentligt med hudkräm så kommer den försvinna. Kan vara en bra idé att pausa med ring även i liten storlek tills den försvunnit.

• Anonym (Killgissar)
    Anonym (VA?) skrev 2021-07-13 19:38:04 följande:
    Var det bara två månader sedan du hade ring sist....?
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (VA?) skrev 2021-07-13 19:38:04 följande:
    Jag tror inte du förstår hur jag tänker. Jag menar att din hand kan ha förändrats sedan förra gången du hade ring. DÅ fick du inte förhårdnader men om din hud beter sig annorlunda nu, ligger annorlunda om du förstår, så kanske ringen skaver emot på ett annat sätt. Man kan få förhårdnader på mkt kortare tid än bara två månader så du vet.
  • Anonym (VA?)
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-07-13 22:21:02 följande:
    Jag tror inte du förstår hur jag tänker. Jag menar att din hand kan ha förändrats sedan förra gången du hade ring. DÅ fick du inte förhårdnader men om din hud beter sig annorlunda nu, ligger annorlunda om du förstår, så kanske ringen skaver emot på ett annat sätt. Man kan få förhårdnader på mkt kortare tid än bara två månader så du vet.
    Jag har alltid haft ringar på det fingret. Den enda skillnaden är att jag för två månader sen böt till en ny ring som är bred och då kom förhårdnaden. Så det måste bero på just den ringen då det inte blir så av andra ringar jag har på samma finger.
    linani skrev 2021-07-13 20:05:34 följande:
    Jag är inget orakel som kan säga exakt vad som hänt, och ibland kan man få knutor i händerna av tex överansträngning, men i ditt fall låter ringen som 90% sannolik orsak.

Om det är en stor förhårdnad kan du fila lätt på den, låt den annars vara och smörj in händerna ordentligt med hudkräm så kommer den försvinna. Kan vara en bra idé att pausa med ring även i liten storlek tills den försvunnit.
    Synd att du inte är ett orakel då jag skulle ha ett par frågor till. Drömmer Jag kör på handkräm och ingen ring på det fingret ett tag framöver.

• Anonym (Killgissar)
    Anonym (VA?) skrev 2021-07-14 22:40:15 följande:
    Jag har alltid haft ringar på det fingret. Den enda skillnaden är att jag för två månader sen böt till en ny ring som är bred och då kom förhårdnaden. Så det måste bero på just den ringen då det inte blir så av andra ringar jag har på samma finger.
    linani skrev 2021-07-13 20:05:34 följande:

Ja då är det ringens bredd det beror på, helt klart. Du skulle kanske byta till en smalare då, inte kul att gå omkring med en förhårdnad, om den ens skulle gå bort. Du kan testa att hänga ringen i en kedja runt halsen så länge, se om det blir skillnad.
Svar på tråden Förhårdnad i handflatan av en ring?