• Anonym (NN)

Det skummar när jag kissar. Kan vara tecken på sjukdom.

Jag har fått reda på att skum i kisset kan bero på att kroppen inte lyckas rensa ut äggviteämnen ur kroppen. Det kan i sin tur kan bero på en allvarlig underliggande sjukdom, t.ex. diabetes eller njursvikt. Ofta är detta enda symptomet i ett tidigt stadium.

Jag får ganska kraftigt skum när jag kissar direkt i vattnet i toaletten men när jag senast kissade på porslinet blir det inte något skum.

Du som brukar få mycket skum när du kissar direkt i vattnet, hur blir det när du kissar på porslinet i toaletten?

Frågan kan framstå som löjlig men det gäller sådant som kan vara allvarligt. Det kan även hjälpa någon att upptäcka t.ex. en njursjukdom och söka hjälp i tidigt stadium.

• Svar på tråden Det skummar när jag kissar. Kan vara tecken på sjukdom.
  • Anonym (c)

Står du upp och kissar? Jag tänker spontant att det kan skumma lite när kisset träffar vattnet med en hård stråle från en högre höjd och "rör upp" ytskiktet. Testa att kissa i en behållare och se om det är skummigt då också?

• Anonym (NN)
    Anonym (c) skrev 2021-07-13 00:55:04 följande:

Står du upp och kissar? Jag tänker spontant att det kan skumma lite när kisset träffar vattnet med en hård stråle från en högre höjd och "rör upp" ytskiktet. Testa att kissa i en behållare och se om det är skummigt då också?

Ja, jag står. Jag har minne av att det skummade även när jag var yngre och kissade rakt ner i vattnet. Det gör mig konfunderad över om det är onormalt eller inte. Tack för tipset.
  • Anonym (NN)

Det skulle även vara intressant att veta om det är någon som inte får skum när han står och kissar ner i vattnet. Gärna i kombination med ålder.

• Anonym (NN)

Väcker liv i strängen igen. Finns det någon som har någon erfarenhet av det som nämts?

• Anonym (Vårdpersonal)

Jobbar inom vården och har aldrig hört att vi ska titta på skummet i urinen för att se om patienten är sjuk. Känner du dig sjuk eller misstänker någon sjukdom? Om inte, titta inte på skummet i urinen igen :)

• Anonym (NN)
    Anonym (Vårdpersonal) skrev 2021-07-13 21:35:36 följande:

Jobbar inom vården och har aldrig hört att vi ska titta på skummet i urinen för att se om patienten är sjuk. Känner du dig sjuk eller misstänker någon sjukdom? Om inte, titta inte på skummet i urinen igen :)

Skummet kan vara en indikation på att njurarna inte klarar att ta hand om allt protein - har jag läst. Men jag hoppas du har rätt. :)
  • Anonym (Vårdpersonal)
    Anonym (NN) skrev 2021-07-13 22:06:22 följande:

Skummet kan vara en indikation på att njurarna inte klarar att ta hand om allt protein - har jag läst. Men jag hoppas du har rätt. :)

Har du tagit några blodprover eller urinsticka? Vad får dig att tro du är sjuk?
  • Anonym (NN)

Jag tog lite prover och värdet för njurarna var sämre än tidigare. Läkaren ansåg det var marginellt och bedömde inte att någon sjukdom låg bakom men jag fick en känsla av att inte kunna lita på honom till 100 %. När jag besökt flera olika sidor på Internet är just skum i urinen en ?Early Warning? om att allt inte står rätt till med njurarna. Sedan har det förvisso inte skummat lika mycket varje gång, förvisso, men det har kanske att göra med om jag har ätit protein innan (?). Skummet visar att njurarna inte orkar ta hand om allt protein och låter därför delar av det gå ut i urinen, som visar sig som skum. Det är ngt äggviteämne som inte ska finnas där normalt. Oftast är det den enda signalen eftersom man känner sig frisk i övrigt. Protein ska inte lämna blodet vad jag har hört. Det är först när det är långt framskridet som man känner av njurarna och då kan det vara försent att bromsa. På sikt kan det leda till dialys eller transplantation.

Sedan minns jag även att det har skummat i vattnet sedan jag var liten, när jag prickade med strålen. Jag vet inte var gränsen går för ?farligt? och ofarligt skum.

Svar på tråden Det skummar när jag kissar. Kan vara tecken på sjukdom.