• Belzinas

    Bristande språkkunskaper hos förskolepersonal

    Hej! Opopulär åsikt som jag har märkt är ganska vanligt. Hur ser ni på förskolepersonal som har bristande kunskaper i svenska språket? Jag har arbetat på förskola länge och har under åren märkt hur vanligt det är med pedagoger som inte behärskar svenska. Alltså på en sån nivå att varken föräldrar, barn eller övriga pedagoger har förstått vad personen säger. Självklart har det varit väldigt varierat, men ett tag hade jag även en kollega som kunde språket så pass dåligt att hon blev lovad när hon blev anställd att slippa skriva veckobrev och hålla utvecklingssamtal. Det kändes inte helt okej. Nu när jag har barn själv så har jag börjat tänka på detta ännu mer. Mitt barn är ju på förskolan för att utvecklas och lära sig, men hur ska det gå när han inte kan kommunicera med pedagogerna? Hur ska han förstå och göra sig förstådd? Detta känns verkligen jobbigt nu när vi ska börja ställa honom i kö till förskola! Har stött på folk som tycker jag är ett svin som har dessa åsikter, så snälla försök förstå vad jag menar. Kram

  • Svar på tråden Bristande språkkunskaper hos förskolepersonal
  • Drottningen1970

    Om de anställer nån på en fast tjänst som har så dåliga språkkunskaper så är det nog för att alternativet skulle vara att inte anställa nån.

    Om det är en personal av kanske 6 andra så tror jag knappast det påverkar utvecklingen.

    En del av utvecklingen är också att möta olika situationer och människor, och det brukar barn vara väldigt öppna för.

  • Whensummercomes

    Du har helt rätt. I järvaorådet i stockholm når 70% av de sexåriga barnen inte upp till språkkraven. Detta är bara sorgligt, förskolan ska lägga grunden för barnens språkutveckling och då krävs det att de lär sig av pedagogerna. Det är tyvärr vanligt att det är flera i personalen i dessa områden som inte pratar flytande svenska. Järvaområdet (tänk rinkeby, kista akalla) har redan mycket problem och dåliga skolresultat. Då tycker jag att de som anställer personal bör prioritera att personqlen talar bra svenska framför att de är utbildade.

  • Whensummercomes
    Drottningen1970 skrev 2021-07-13 07:45:20 följande:

    Om de anställer nån på en fast tjänst som har så dåliga språkkunskaper så är det nog för att alternativet skulle vara att inte anställa nån.

    Om det är en personal av kanske 6 andra så tror jag knappast det påverkar utvecklingen.

    En del av utvecklingen är också att möta olika situationer och människor, och det brukar barn vara väldigt öppna för.


    Tyvärr stämmer inte det. Många anställer folk pga att de har barnskötarutbilning men lägger mindre fokus på att de talar svenska.
  • Belzinas
    Whensummercomes skrev 2021-07-21 15:41:11 följande:

    Tyvärr stämmer inte det. Många anställer folk pga att de har barnskötarutbilning men lägger mindre fokus på att de talar svenska.


    Man kan ju undra HUR de tar sig igenom barnskötarutbildningen utan att kunna språket
  • Litorina

    Vi har haft vikarier som knappt pratar svenska och det tycker jag är ok. Men att fast personal pratar bra svenska är jätteviktigt, främst för de barn som pratar andra språk än svenska hemma.

  • moaguuun
    Belzinas skrev 2021-07-21 17:18:55 följande:
    Man kan ju undra HUR de tar sig igenom barnskötarutbildningen utan att kunna språket
    Kan kanske ha gått utbildningen utomlands på sitt språk . som läkarna, man förstår ofta inte vad de säger heller.
Svar på tråden Bristande språkkunskaper hos förskolepersonal