• Niah

    Ätit för mycket kosttillskott

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 5 och äter kosttillskottet natalben gravid. Imorse råkade jag äta dubbelt med en kvarts mellanrum, då jag var stressad till jobbet.

    Tror ni att det kan vara farligt för fostret?

  • Svar på tråden Ätit för mycket kosttillskott
  • Anonym (Hkl)

    Vågar inte uttala mig egentligen men svårt att tro det om det bara hänt 1 gång.

  • Anonym (B)

    Vore ju väldigt dåligt om vitaminer till gravid är farligt för fostret bara för det är dubbel dos. Kan ju inte vara så ovanligt att man råkar ta dubbelt. 

  • Anonym (L)

    Det bör inte vara någon fara då folsyra är vattenlösligt då du borde antagligen kissa ut det som kroppen inte kan ta hand om. Men man ska ju inte överdosera med flit men om det händer en gång så har jag svårt att se att det skulle påverka fostret. Du kan alltid ringa BM och kolla vad de säger.

  • Anonym (Nej!)

    Enstaka överdoseringar av vitaminer är absolut ingen fara! Dessutom är det ju inte som att du tagit dosen ggr 10 ens. Tänk på hur olika mycket du får i dig varje dag av olika vitaminer och mineraler beroende på vad du äter till lunch och middag etc. Dvs helt naturligt och ofarligt. Vi äter ju inte exakt samma mat var dag. (Absolut inget du behöver ringa vården om!)

  • Niah

    Tack snälla för era svar. Jag känner mig lugnare nu. När jag tänker efter så förstår jag att det inte borde vara någon fara, men graviditeten har gjort mig helt knäpp!

Svar på tråden Ätit för mycket kosttillskott