• alisan

    Fågelbajs (äckelvarning)

    Hej!

    Idag när jag och mina barn satt ute i skuggan på altanen så får jag syn på torkat fågelbajs på golvet. Skulle sträcka mig efter våtservetter för att snabbt få bort det och när jag vänder mig om ser jag att min 8månaders krypit fram (helt plötsligt blev han supersnabb???????) och pillat i sig lite i munnen.. känner mig nu som VÄRLDENS sämsta mamma. Jag lyckas få ut litegranna men vet ju inte om han hann svälja lite innan...

    är det någon som har varit med om samma och hur mådde ert barn efter det isåfall?

  • Svar på tråden Fågelbajs (äckelvarning)
  • Anonym ((Otur?))

    Vi drabbades förmodligen av värsta tänkbara, vill inte skrämma upp dig i onödan utan mest som info ifall barnet blir sjukt.

    Mitt barn på 1,5 år åt en färsk fågelbajs och hade dagen efter hög feber. Det blev snabbt värre, feber precis under 42 och diarré, ambulans och sjukhusinläggning med dropp pga vätskebrist. Visade sig vara campylobacter! Barnet piggnade på sig snabbt, efter en natt på sjukhus med dropp var hon sig själv igen, även om diarréerna höll i sig i tio dagar. Tog tid att få svar då de på sjukhuset testade för en hel del annat baserat på barnets sjukdomshistoria.

    Jag blev smittad, överförs genom fekalsmitta så inget som smittar person till person utan måste ha varit då jag bytt blöja. Jag var dålig i två veckor, hade ont i magen och hade diarréer, dock var de första dagarna värst (feber och låg däckad).

    Med det sagt, så har båda mina barn slickat på fågelbajs tidigare, ätit jord och sand, dricker vatten när vi badar i sjön/havet, gamla tuggummin de hittat på lekplatsen osv osv. Första gången hittills någon av dem blivit sjuk!

    Men om ditt barn skulle få feber, uppsök vården och uppge att barnet ätit fågelbajs så de snabbt tar avföringsprov.

    Hoppas dock att ni klarar er!

Svar på tråden Fågelbajs (äckelvarning)