• Anonym (Osäker)

Hur mkt kläder ska man förbereda?

Hur mycket kläder av olika storlekar och sorter bör man ha när bebis kommer? Väntar barn i oktober så det är ju halvkyligt men inte jättekallt första tiden.

Men vad är en rimlig mängd kläder? Skulle behöva en lathund för detta... ????

• Svar på tråden Hur mkt kläder ska man förbereda?
  • Fjäril kär

Svårt att svara på såhär på rak arm för det beror ju på hur mycket du vill tvätta och om du får en kräkbebis. Och hur stort barn du får.. Bebisar växer så otroligt fort första tiden så på bara nån vecka kan storlek ändras pga ökad vikt och längd. Så jag skulle inte köpa så mycket alls från början utan helt enkelt se vilket behov som finns. Det är ju dessutom ganska kul att köpa kläder när man ser vilken typ av barn man fått när man kan jämföra färger, tjocklek, längd och vad de passar i etc

• Anonym (Jag)

En liten grunduppsättning byxor + body. Beroende på hur stort ditt barn uppskattas vara lite i storlek 50, men det mesta storlek 56. Jag hade stl 50 kanske 2 veckor på mina barn, de var rätt stora. Kofta eller tunn overall, tunn mössa, lite strumpor och nåt tjockare par sockar. Sen fyller man på med vad som behövs. Vissa får ju en massa kläder av släkt och vänner också.

Jag köpte det mesta second hand. Andra barnet var både kräk- och bajsbebis så där fick vi köpa flera extra bodys och byta med. Färgkombinationen spelade ingen roll om man säger så!  

• Anonym (Anonym)

Säger som övriga, svårt att veta beroende på vilken bebis man får. Vi köpte mest kläder i strl 56 när jag väntade första barnet. Hon var ganska liten dock så hon drunknade i dessa och hade 50 i 1 månad och sedan 50-56 ett bra tag. Hade även varje storlek länge. Lillebror va mycket större och kunde i princip gå på 62 direkt och hoppade över storlekar för han växte och gick upp i vikt så fort. Trean va mer som ettan.

Har själv inte något höst barn. Men ett som är född i slutet av feb. Vi hade typ teddyoverall, en ulloverall, tjock och tunn mössa som vi bytte av med beroende kyla. Hade även fleecefilt till vagnen.

Svar på tråden Hur mkt kläder ska man förbereda?