• Anonym (Tonårsmamma)

    Vad borde jag göra?

    Min tonåring (ännu minderårig) har skaffat falskt id. Hen använder det för att köpa alkohol, tobak och att komma in på barer.

    Jag har vetat om detta i någon månad men inte sagt det åt någon. Nu hörde jag att mitt barn hjälper en jämnårig kompis att också skaffa falskleg till denne. Kompisen har haft väldigt strikta regler och föräldrar och inte fått lika mycket frihet (livserfarenhet) jämfört med mitt barn. Så det kändes ganska olustigt när jag fick höra detta.

    Jag kände att jag måste säga ifrån. Så jag sa till min egen tonåring (enskilt) att jag känner att jag inte kan hålla tyst om detta. Möttes av många sura miner och orden "jag litade på dig".... Vilket fick mig att säga att jag KANSKE måste säga detta åt någon... Vet inte riktigt vad jag borde göra och hur jag ska tänka? Googlade lite och känner mig lite trängd.

    Vad skulle ni göra i min situation?

  • Svar på tråden Vad borde jag göra?
  • Singelpappan81

    Hej !

    Jag hade tagit falsk legitimation då för att de är inte okej att lära sitt barn dessa saker med dessutom utpressning! Du är mamma och de är du som bestämmer ! Inte dottern ! Även om de händer något! Du för som du vill men jag hade markerat att detta är inte ok

  • kusbölehelvete

    Du skulle så fort du fick veta om det falska id-kortet tagit det av din tonåring

    Se även till att få det falska legget som är fixat till kompisen och får du det ej då pratar du med föräldrarna

    Både olämpligt och olagligt(såvitt jag vet)

    Hur gamla är dom?

  • Anonym (Hej)

    Som mamma hade jag agerat direkt. Tagit det falska ID och klippt det mitt i tu. Givit tonåringen en konsekvens för sitt oansvariga beteende, och också talat med kompisens föräldrar.

    Som förälder ska vi inte vara kompis med våra barn,.Vi behöver agera. Behöver man stöd kan man kontakta socialtjänsten för tips och råd.

  • Blueskillen

    Inga tveksamheter, jag hade tagit det ifrån henne direkt. Jag hade inte brytt mig om att vad hon sagt eller tyckt.

    Om mitt barn hade gjort något olagligt hade jag starkt övervägt att anmäla det till polisen. Viktigt att visa för dem vad lagen säger. Hårt kanske men det är jag som fostrar mitt barn till en bra och laglydig medborgare. Accepterar vi kriminalitet hos våra barn men inte hos vuxna?

    Markera.

  • Anonym (Ma)

    Hade jag upptäckt ett falskleg hos mitt barn hade jag tagit det och förstört det omedelbart.

    Att ditt barn känner folk som tillverkar dem är också oroväckande. Hen har uppenbarligen fel umgänge och utgör själv ett dåligt sällskap åt sin kompis.

    Att ha falskt leg är olagligt. Förstör det nu. Barnet får stanna inne tills legget är överlämnat till dig.

  • Blueskillen

    Hade jag fått reda på att mitt tonårsbarn hade ett falskleg fixat av en kompis vars förälder viste och inte larmat hade jag blivit skogstokig.

    Du skriver att din dotter säger trodde jag kunde lita på dig. Så du menar att du har pratat med henne om detta och låtit det fortsätt? Det känns som att det är dottern som bestämmer hemma hos er.

  • Anonym (K)

    Jag hade ringt polisen och låtit dem prata med honom. Det här är för stort för lite smäll på fingrarna. Ta sonen till polisstationen, visa upp leget och så får han fanimig tala om var han får dem ifrån!!

    Fundera ett tag på vad följderna blir av ett falsk-leg. Vad det kan leda till för andra ungdomar, för att inte tala om din son som begår ett brott. Och tänk steget längre, vem han får dem av! Den personen gör sig skyldig till ännu större brott. Fundera på hur många ungdomar som kan hamna i olämpliga miljöer och situationer pga ett falsk-leg!

  • Blueskillen

    Hade jag fått reda på att mitt tonårsbarn hade ett falskleg fixat av en kompis vars förälder viste och inte larmat hade jag blivit skogstokig.

    Du skriver att din dotter säger trodde jag kunde lita på dig. Så du menar att du har pratat med henne om detta och låtit det fortsätt? Det känns som att det är dottern som bestämmer hemma hos er.


    Anonym (K) skrev 2021-07-14 06:42:46 följande:

    Ah, det stod hen. Nåja, han, hon, hen kvittar.


    Aha, och jag läste hon.
  • Anonym (ööö)

    Du som förälder till omyndig får ju ta skulden när detta kommer fram till polisen. Vill du verkligen vara medskyldig till brott
    Din ungdom kommer garanterat hållas under uppsikt av tex socialtjänsten när detta kommer fram.
    Varje gång din ungdom använt sitt leg olagligt har denne begått brott - men så länge det enbart var ditt barn tyckte du tydligen det var ok? Hur tänker du egentligen TS? 

  • Lione81
    Blueskillen skrev 2021-07-14 05:15:07 följande:

    Hade jag fått reda på att mitt tonårsbarn hade ett falskleg fixat av en kompis vars förälder viste och inte larmat hade jag blivit skogstokig.

    Du skriver att din dotter säger trodde jag kunde lita på dig. Så du menar att du har pratat med henne om detta och låtit det fortsätt? Det känns som att det är dottern som bestämmer hemma hos er.


    TS nämner inget om sin ?dotter?!
  • Lione81

    Hej TS

    Att du vetat om det falska leg. i någon/ra månader oroar mig.

    1) Köpa ut alkohol/tobak

    2) Din tonåring kan köpa ut åt andra. Händer något i den situationen så kan det bli ödesdigra konsekvenser.

    3) Att du låter din tonåring gå runt på barer om helgerna och drick starksprit/öl osv.

    Hur kan du tycka det är OK?!?

    4) Det är ett brott att ange sig för att vara någon annan.

    Du som förälder ska ju föregå med gott exempel.

    Hade dragit in studiebidraget och gett mitt barn konsekvenser.

    Hade aldrig accepterat det du låter ditt barn göra.

  • Lione81
    Blueskillen skrev 2021-07-14 07:05:21 följande:

    Hade jag fått reda på att mitt tonårsbarn hade ett falskleg fixat av en kompis vars förälder viste och inte larmat hade jag blivit skogstokig.

    Du skriver att din dotter säger trodde jag kunde lita på dig. Så du menar att du har pratat med henne om detta och låtit det fortsätt? Det känns som att det är dottern som bestämmer hemma hos er.

    Aha, och jag läste hon.


    Du upptäckte det : )

    Hade inte läst alla kommentarer, ursäkta
  • Anonym (Suck)

    Min f.d bonus åkte fast med falskleg, blev anmäld och dömd. Jag och pappan var med på rättegången. Det är ett BROTT, skärp dig ts.

  • Anonym (Fläck)

    Du låter väldigt mesig som förälder.

    Konflikträdd och osäker.

    Mina barn skulle aldrig våga. Varken röka eller skaffa falskleg.

    Vem är det som bestämmer i ett hushåll egentligen?

  • Anonym (Fläck)

    Förresten: livserfarenhet? Är det det du kallar slappt föräldraskap?

    Att begå brott vid så ung ålder som förfalskning.

Svar på tråden Vad borde jag göra?