• Man i norr

Hur kåt är du på en skala?

Som rubriken lyder: Hur kåt är du?
    Det debatteras ju ganska friskt i dessa forum och begrepp som lust, drift och grunddrift blandas ofta ihop. Tänkte att det vore intressant att diskutera begreppet grunddrift/ grundkåthet, d.v.s. hur ofta man behöver sex för att må bra och då inte kopplat till hur ofta man har sex när man är nykär och dylikt.
    Inte minst vore det ju bra vid parmatchning och på kontaktsidor om man visste att man är på ungefär samma nivå, för att en långvarig relation ska förbli lycklig.

Jag är ungefär ungefär en 3:a på skalan.
    Min idé är att man räknar så här:

A) Antal gånger man onanerar/ vecka när man är singel. Multiplicerat med:
    B) Antal gånger man vill ha sex/ vecka i ett långvarigt för hållande. Dividerat med:
    C) Antal dagar man klarar sig utan sex innan man måste ha sex i någon form. 

Alltså: A X B / C. 

I mitt fall blev det: 5 X 3 / 5 = 3

P.S. Jag vet att för vissa varierar det.
    Jag vet att vissa inte behöver sex varje vecka.. . , men då får man sätta in t.ex. 0,5 ggr om man vill ha varannan vecka, 0,25 om man vill 1g/ mån osv.
    Jag vet också att vissa kommer att få värdet =0 eller nära noll för att man t.ex. aldrig onanerar, men då har man enligt mig inte en grundkåthet, utan "bara" en lust, ungefär som man kan ha en väldig lust till en glass när det är varmt. D.S.
  • Svar på tråden Hur kåt är du på en skala?
  • Anonym (Allt eller inget)

Omöjlig ekvation att räkna ut då min kåthet varierar enormt och har med så många olika faktorer att göra.

Hormoner styr mycket(är kvinna) och graden av attraktion om jag dejtar och är i ett förhållande. Min naturliga s k egenkåthet brukar ligga på 1-2 ggr/vecka då den kan blossa upp och kräva utlopp. Onanerar väl ganska regelbundet så att säga om inte hinder dyker upp. Är jag förälskad och inleder en relation kan jag ha ett omättligt begär första året/åren och vilja ha sex flera ggr om dagen, men har också varit i relationer där det gått flera år emellan för att attraktionen dött. Kan leva enkelt utan sex då min sexualitet är mer psykologisk och jag ständigt har den närvarande i min fantasi och min vardag på ett mentalt plan. Min sexualitet har mindre fysiska behov än tankarna om sex som alltid är närvarande.

• Anonym (Nope)

Vänder mig också mot ekvationen, min sexualitet styrs av helt andra faktorer, hur jag mår, attraktion, om jag känner mig trygg och respekterad, om jag har en partner eller inte etc, etc.

Med TS kriterier kan jag variera från omättlig till asexuell

Dessutom ?måste? ingen ha sex, man överlever utan sex.

• Småvarmt

Om man som jag varit utan sex länge så blir det nästan det enda man tänker på. Jag är gift med en handikappad kvinna så jag hjälper mig själv nästan dagligen.

• Freddie K

Jag är alltid kåt. Onanerar ofta tre gånger om dagen.Skäms

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (handendär)

Jag har inte varit singel på 14 år, hur tusan ska jag komma ihåg hur ofta jag onanerade då? Fast eftersom jag var 16 för 14 år sedan så lär det ha varit ett antal gånger per dag. Hur ofta jag vill ha sex i mitt förhållande är så kraftigt varierande att även det är omöjligt att svara på. Och samma med hur länge jag kan vara utan sex, det varierar så kraftigt, bland annat också på hur mycket sex jag har haft.

Jag dömmer härmed din ekvation som helt hopplöst oempirisk.

• Anonym (Kvinna)

10. När jag var singel onanerade eller hade jag sex så att jag fick komma ca 4 dagar i veckan totalt, i ett förhållande vill jag ha sex ca 5 dagar i veckan och vill gärna inte att det går mer än 2 dagar mellan sista gången. Jag tycker inte att jag har så himla hög sexdrift, men kanske är en blandning av att det är skön avslappning och närhet till sin partner. Min partner och jag har ett väldigt aktivt och bra sexliv.

• Anonym (qwerty)

Den där formeln går ju dock inte använda som ett sätt att se om man passar ihop.

Den ena kanske aldrig onanerar men vill ha sex med andra ofta, och får då en nolla. Den andre kanske vill ha sex lika ofta men pillar på sig själv varje dag.

Nog bättre man bara pratar om vad man har för förväntningar av varandra.

• Mimosa86

Omöjligt att svara på då kåtheten styrs av min cykel. 2 veckor i månaden är jag kåt, en vecka otroligt okåt, en vecka kan det pirra men inte mer.

Sen påverkar ju dagsformen. Är man stressad, trött eller ledsen så försvinner kåtheten.

• Anonym (Spontan)

Istället för att hitta på egna begrepp och formler, är det inte bättre att hålla sig till sexologiskt vedertagna begrepp som det faktiskt ligger vetenskaplig forskning bakom?

Blir ju helt tokigt att jämföra någon med spontan lust och någon med responsiv lust ("responslust") som av sig själv aldrig blir kåt och onanerar men som med rätt faktorer kan eggas igång flera ggr/dag.

Sexologiskt talas också om att det i långa relationer i princip alltid utvecklas en dynamik där den ena vill mer och den andra mindre. Detta oavsett om de före relationen haft samma siffra enligt din hittepåformel.

Lyssna tex på Lustpodden för forskningsbaserad information i lättsmält format.

• lindeerik

Enligt uträkningen vet jag inte, men skulle jag gissa så är det 8 av 10. Jag runkar minst en gång per dag, även de gånger jag får ha sex med min fru. Jag skulle gärna vilja ha sex flera ggr per dag.

• Man i norr

Tack för respons och konstruktiv kritik!

Borde bl.a. haft uträkningarna på månadsbasis eftersom kvinnors lust tydligen ofta varierar med menscykeln.

Vidhåller dock att begreppet ?grunddrift? är intressant eftersom det säger något om hur en relation kan komma att fungera långsiktigt, då förälskelsefasen gått förbi och kanske småbarn och annat tär på relationen. Att då den ena partnern har en hög grunddrift och fortfarande behöver orgasm ofta för att må bra och den andre kanske kan vara utan jämt, gör att det är upplagt för problem och ett i övrigt bra förhållande riskerar att krascha.

Svar på tråden Hur kåt är du på en skala?