• Klumpigajag

    Posta kläder

    Hej allihopa.

    Jag har sålt ett par kläder på Facebook idag, tänkte posta dom imorgon. Men problemet är att jag inte har gjort det förut. Kan jag bara lägga kläderna i en typ hm eller plastpåse och skriva namn och adress och ge det till postombud? Ska jag lägga frimärke? Tack i för hand

  • Svar på tråden Posta kläder
  • Mortiscia80

    Plastpåse är ett måste så de inte fuktskadas om det skulle hända något. Helst något mer skyddande så klart, påsar kan ändå gå sönder ganska lätt. Och självklart måste du betala porto när du skickar något. Du kan antingen använda frimärken eller så kan du köpa porto online, sedan skriver du ut en adresslapp med streckkod på som du klistrar fast på utsidan. Väldigt smidigt.

  • 100wfs

    Jag brukar vika eller rulla kläderna ordentligt, ner i en plastkasse. Försöker lägga ner dom så att det blir ett "platt paket". Tejpar lite lätt. Sen en till plastkasse på det som jag viker till lite snyggare, tejpar ordentligt med bred packtejp. Sen skriver jag adressen + avsändare på två separata papperslappar i lite stadigare papper och tejpar fast dom på paketet. Skickar jag med frimärken så klistrar jag på dom nära adresslappen. Kör jag t.ex "skicka lätt" från postnord så skriver jag ut adresslappen och tejpar fast. Det går att få utskrivet hos postombudet också, om man anger mottagarens adress (och mobilnummer/mail för avisering) och sin egen. 

  • S23

    Vad har du och köparen bestämt?

    Hur mycket betalar köparen för frakten?

    Om du skall skicka med frimärken så var noga med att informera köparen om att du inte ansvarar för postens slarv. Filma också paketet när du lägger det i postlådan.

    Kolla postens ?skicka direkt?. Detta är spårbart, frakten bokas online och du får en qr-kod som du bara kan visa för ombudet så skriver de ut etikett.

    Gällande att packa så brukar jag köra fryspåse och sedan tjockare påse utanpå. Tejpa noga. Tänk på att paketet kan misshandlas rätt rejält på sin resa

Svar på tråden Posta kläder