• Wed 14 Jul 2021 21:15
    1807 visningar
    11 svar
    11
    1807

    Gravid och springmask.

    Hejsan!

    Det är så att jag har haft springmask till och från sedan jag var ett barn, det har alltid återkommit och jag har tagit medicin för det. Skillnaden nu är att jag är gravid och får inte ta medicin. Jag har pratat med vårdcentralen och 1177 och jag får vänta med medicin tills barnet är fött helt enkelt. Det är ca 3 1/5 månad kvar tills det är beräknat att föda, vilket är skrämmande eftersom det är väldigt obehagligt och något jag tänker på dagligen. Det tar på mig psykiskt och jag känner mig väldigt ensam. Jag har även en son som är under två år, som jag misstänker ha mask. Jag vill bara höra att jag inte är ensam, att det finns någon där ute som är i samma situation som mig. Någon som har eller har haft ett barn under två år som har mask?

  • Svar på tråden Gravid och springmask.
  • Wed 14 Jul 2021 21:19
    #1

    Ursäkta min okunnighet, men kan man alltså ha kronisk springmask?? Handlar det om att man inte får död på det i kroppen eller om att man smittar om sig själv genom att inte ha blivit av med parasiten i hemmet ordentligt?

  • Anonym (Maske­n)
    Wed 14 Jul 2021 21:25
    #2

    Lite övriga tips:

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/andtarmsoppning/springmask/

    Du kan kolla medicinen på janusinfo så du säkert vet att du inte får ta den.

  • Anonym (F)
    Wed 14 Jul 2021 21:52
    #3

    Det finns läkemedel du kan ta

  • Anonym (F)
    Wed 14 Jul 2021 21:54
    #4

    halsoinspo.se/2018/12/26/sa-blir-du-av-med-springmask/

    Och här finns knep du kan testa.

    Måste säga att jag lider med dig. Kan inte vara kul att behöva gå med detta

  • Anonym (T)
    Wed 14 Jul 2021 22:10
    #5
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 21:19:00 följande:

    Ursäkta min okunnighet, men kan man alltså ha kronisk springmask?? Handlar det om att man inte får död på det i kroppen eller om att man smittar om sig själv genom att inte ha blivit av med parasiten i hemmet ordentligt?


    Man får läsa amerikanska artiklar om detta men det verkar som att man inte riktigt blir av med masken. Alternativt man har en högre känslighet att dra på sig den om och om igen. Enligt de artiklarna iaf.

    Till ts: Kolla på kvällen när ditt barn har somnat och plocka maskarna om du hittar några. Det är inte så lätt med små barn men det går. Sen som gravid så stoppa i dig massvis med rödbetor (helst rårivna eller ungsbakade) och försök plocka maskarna varenda gång du känner kli. Dra ner på socker och kolhydrater i kosten så mycket som möjligt, de jävlarna gillar sockerrik kost.

    Jag har haft det som gravid med 2 blöjbarn. Blev knäpp men fick bort det tillslut och käkar rödbetor i perioder för att förebygga (är nog mina hjärnspöken).
  • Wed 14 Jul 2021 22:24
    #6

    Så du har haft mask under dina graviditeter utan att ha ätit medicin ?

    Jag är små orolig över hur länge man kan ha mask, utan att de gör någon skada på kroppen, fast det sägs vara ofarligt så är det skönt att höra att någon har haft det under en längre tid utan någon påverkan på kroppen.

  • Anonym (T)
    Wed 14 Jul 2021 22:48
    #7
    Maaliinfamiljeliv skrev 2021-07-14 22:24:37 följande:

    Så du har haft mask under dina graviditeter utan att ha ätit medicin ?

    Jag är små orolig över hur länge man kan ha mask, utan att de gör någon skada på kroppen, fast det sägs vara ofarligt så är det skönt att höra att någon har haft det under en längre tid utan någon påverkan på kroppen.


    Jag har haft det under 1 graviditet vad jag vet och sen lite återkommande under åren sen jag var liten. Att plocka dem, städa och käka rödbetor hjälper rätt bra när man inte får ta medicinen eller den finns att få tag på.

    De är ofarliga men äckliga, och tack vare dem så undviker jag socker och kolhydrater i kosten och det verkar hjälpa rätt bra så nu har jag inte haft det på 3 år vad jag vet.
  • Wed 14 Jul 2021 23:22
    #8
    Anonym (T) skrev 2021-07-14 22:48:53 följande:

    Jag har haft det under 1 graviditet vad jag vet och sen lite återkommande under åren sen jag var liten. Att plocka dem, städa och käka rödbetor hjälper rätt bra när man inte får ta medicinen eller den finns att få tag på.

    De är ofarliga men äckliga, och tack vare dem så undviker jag socker och kolhydrater i kosten och det verkar hjälpa rätt bra så nu har jag inte haft det på 3 år vad jag vet.


    Jättesnällt att du skrev, tack.
  • velig1­3
    Wed 14 Jul 2021 23:36
    #9

    Har haft det under min graviditet förra året.

    De är ju känsliga mot mycket.

    Åt mycket röd mat som rödbetor, hallon, granatäppel och chili och vitlök. Har för mig att det var någon krydda de hade svårt för oxå (du får googla det)

    Samt noggrann hygien morgon och kväll. Hade även tejp för ändtarmen så äggspridningen minskade.

    Det gick över snabbt

  • Thu 15 Jul 2021 07:28
    #10
    Anonym (T) skrev 2021-07-14 22:48:53 följande:

    Jag har haft det under 1 graviditet vad jag vet och sen lite återkommande under åren sen jag var liten. Att plocka dem, städa och käka rödbetor hjälper rätt bra när man inte får ta medicinen eller den finns att få tag på.

    De är ofarliga men äckliga, och tack vare dem så undviker jag socker och kolhydrater i kosten och det verkar hjälpa rätt bra så nu har jag inte haft det på 3 år vad jag vet.


    Jättesnällt att du skrev, tack.
    velig13 skrev 2021-07-14 23:36:45 följande:

    Har haft det under min graviditet förra året.

    De är ju känsliga mot mycket.

    Åt mycket röd mat som rödbetor, hallon, granatäppel och chili och vitlök. Har för mig att det var någon krydda de hade svårt för oxå (du får googla det)

    Samt noggrann hygien morgon och kväll. Hade även tejp för ändtarmen så äggspridningen minskade.

    Det gick över snabbt


    Skönt att höra att man inte är ensam iaf :)

    Använde du någon specifik tejp eller det funkar med vilken som helst?
  • velig1­3
    Thu 15 Jul 2021 11:19
    #11

    Vanlig tejp funkar

Svar på tråden Gravid och springmask.