• Mamma9­5
    Thu 15 Jul 2021 08:50
    2468 visningar
    7 svar
    7
    2468

    Min chef tänker ev. Säga upp mig pga vabb!

    Hej! Är mer eller mindre ensamstående förälder till ett barn på snart 2år. Hen går på fsk. Hens pappa har hen varannan helg samt tisdagar och torsdagar umgänge efter arbetstid. Vi har dock delad vårdnad men hens pappa vägrar ställa upp och hjälpa mig om det behövs så som vabb m.m. pga att han inte vill för att han betalar underhåll och då inte vill ta ansvar. Ringde imorse om vabb pga barnet har feber,och skulle då även ringa chefen. Men så fort jag ringde chefen och när jag kom i kontakt med denne tyckte den att jag vabbat "för mycket" dvs 4-6 dagar som högst per månad och att jag inte varit och arbetat mycket fastän jag varit på vartenda arbetspass jag haft förutom det jag vabbat. Min chef beklagade sig över att situationen blir ansträngd och att det gör så att verksamheten blir sårbar. Då frågade min chef om jag och mitt ex har delad vårdnad och jag sa ja,men att mitt ex vägrar samarbeta och vabba, jag har gång på gång sagt till att han nu får vabba för jag kommer bli av med mitt jobb annars. Chefen sa då att denne skulle kontakta de jag är anställd av från början för att samtala med dom om min anställning. Misstänker nu att min chef tänker säga upp mig och inte låta mig vara kvar pga vabb. Är medlem i det kommunala facket. Jag undrar därmed vad er åsikt är och vad jag ska göra? Jag är införstådd att läget för chefen blir problematiskt,men vad kan jag göra när jag inte har någon som kan hjälpa mig?! Mina föräldrar bor ca 3-4 timmar bort och har därmed ingen möjlighet att hjälpa till och mitt ex vägrar hjälpa mig.

  • Svar på tråden Min chef tänker ev. Säga upp mig pga vabb!
  • sextio­talist
    Thu 15 Jul 2021 09:09
    #1

    Nu går du med i facket, om du inte redan är det.

    För det att du tar VAB är ingen laglig orsak.

    Om din chef skulle driva detta så ser du till att du har en förtroendeman med dig, i slutändan kan han säga upp dig. Men det kan bli väldigt, väldigt dyrt för företaget

  • Anonym (F)
    Thu 15 Jul 2021 09:41
    #2

    Spela in alla samtal och möten med chefen.

    Att säga upp dig pga vab är olagligt.

    Och 4 dagar vab per månad har nog även de som är två föräldrar kunnat ha under detta år med Corona

  • Thu 15 Jul 2021 09:44
    #3

    Kontakta facket omedelbart. Och spela in dina samtal med chefen. Och spara allt du får skriftligt.

    Du får givetvis vabba när barnet är sjukt.

    Att pappan ör en skitstövel är en annan historia.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Heter det)
    Thu 15 Jul 2021 09:46
    #4

    Som tidigare sagt, gå med i facket. Vet inte vilket du tillhör men borde gå att ta reda på lätt. Om man sjukskriver sig ofta och systematiskt kan arbetsgivare kräva intyg men inte vid vab, om det nu inte finns synnerliga skäl att misstänka att

  • Anonym (Beep)
    Thu 15 Jul 2021 09:59
    #5

    Det låter som om du är anställd hos ett bemanningsföretag och att det är uppdragsgivaren du jobbar för som tänker kontakta bemanningsföretaget? De vill alltså avsluta ditt uppdrag? Det kan de göra men bemanningsföretaget kan inte sparka dig pga vab. Kontakta facket omgående!

  • Thu 15 Jul 2021 10:11
    #6

    Vad har du för anställningsform? Det påverkar mycket vad du har för rättigheter och vad din chef har för möjligheter.

  • Anonym (R)
    Thu 15 Jul 2021 10:11
    #7

    TS skriver i trådstarten att hon är medlem i det kommunala facket.

Svar på tråden Min chef tänker ev. Säga upp mig pga vabb!