• Anonym (Lisa)

Hjälp! Barn och semester

Behöver lite input från er

Snabb lfo

Jag och pappan skildes för två år sen

Har haft barnen vv fram tills 2 mån sen då der var mycket bra så blev ena barnet utslängd från han och barnet bor hos mig och träffar pappan varannan helg.

Andra barnet valde att bo hos pappan

Vi har inte kunnat sammarbeta alls så vi har

Varit hos familjerätten 2 gånger hittills.

Nu har han gått och gift sig med en människa han kännde i 3 veckor och ska åka på semester med henne, hennes 3 barn och barnet som bor hos honom.

Andra barnet vägrar han ta med då han säger att han inte vill ha bråk(tonåring) och han är mitt ansvar.

Barnet är jätte ledsen och besviken varför dom andra barnen får åka med men inte hans eget.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det för från barnet ville inte först och när pappan ville pch sa till barnet ändrar du dig så får du följa med.

Barnet mår jätte dåligt pga av det

• Svar på tråden Hjälp! Barn och semester
  • Anonym (D)

Det är väl självklart hur du ska ställa dig till det? Barnet får inte följa med och är utkastad av sin pappa? Som jag förstår det är barnet inte totalt odrägligt?

Pappan beter sig idiotiskt. Du behöver stötta ditt barn i att detta är orättvist men ändå försöka få barnet att förstå att pappan älskar honom

• Anonym (smidig)

Livet är inte rättvist och vuxna ör ofta idioter, det är något som ditt äldre barn har lärt sig nu.
    Det kan mycket väl vara så att erat barn betett sig illa och att pappan ställt krav och liknande som inte passat tonåringen det kan ju inte vi veta.
    Att du tycker Xet är en idiot som går och gifter sig har ingenting med detta att göra
    Det jag skulle gjort nu är att ta en semesterresa bara ni 2, vad har ni för gemensamma intressen, cykla, upptäcka en storstad mm.

• Anonym (Mamma)

Jag kommer ihåg den tråden. Det du får göra är så klart att trösta din son, jag vet inte hur du menar med hur du ska ställa dig till det...? Så klart helt svinigt gjort av pappan. Frågan är mest nu, vill barnet verkligen åka med dem, med tanke på hur pappan betett sig? Stötta hens beslut oavsett. Försök framhålla det positiva med beslutet. Och trots att pappan är en ärkeidiot så prata inte illa om honom, visa förståelse för dina barn däremot. Och du kan hålla med om att pappans agerande så klart inte är ok, du har rätt att ta ställning inför era barn.

• Anonym (Lisa)

Barnet är lite bråkigt som alla andra tonåringar

Men varför ta med ena barnet och inte det andra?

Tänker man inte hur mycket man ställer det, barnet mår ju dåligt av att pappan stöter bort han.

Han tycker att kan dom andra barnen följa med så vill han också för

Det finns ingen annan anledning

• Citronsaft
    Anonym (smidig) skrev 2021-07-16 09:53:58 följande:

Livet är inte rättvist och vuxna ör ofta idioter, det är något som ditt äldre barn har lärt sig nu.

Det kan mycket väl vara så att erat barn betett sig illa och att pappan ställt krav och liknande som inte passat tonåringen det kan ju inte vi veta.

Att du tycker Xet är en idiot som går och gifter sig har ingenting med detta att göra

Det jag skulle gjort nu är att ta en semesterresa bara ni 2, vad har ni för gemensamma intressen, cykla, upptäcka en storstad mm.

Vilket skämtsvar.

Man är INTE förälder när det passar en själv. Utan föräldrer är man alltid - oavsett om ens barn beter sig illa eller inte. Man har ingen rätt att kasta ut sitt barn för att dom inte följer ens krav. Och det är absolut inget TS ska kompensera för genom att ta barnet på semester.

Och jo, att gå och gifta sig efter 3 veckor har betydelse eftersom barnen påverkas av det.
  • Anonym (Lisa)

Hade jag åkt iväg på semester hade jag gjort allt för att mina barn ska följa med och inte valt den ena

• Anonym (Lisa)

Och jag tycker att det är elakt att först säga att man kan följa med sen vägra

• Anonym (oooo)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-16 09:31:24 följande:

Behöver lite input från er

Snabb lfo

Jag och pappan skildes för två år sen

Har haft barnen vv fram tills 2 mån sen då der var mycket bra så blev ena barnet utslängd från han och barnet bor hos mig och träffar pappan varannan helg.

Andra barnet valde att bo hos pappan

Vi har inte kunnat sammarbeta alls så vi har

Varit hos familjerätten 2 gånger hittills.

Nu har han gått och gift sig med en människa han kännde i 3 veckor och ska åka på semester med henne, hennes 3 barn och barnet som bor hos honom.

Andra barnet vägrar han ta med då han säger att han inte vill ha bråk(tonåring) och han är mitt ansvar.

Barnet är jätte ledsen och besviken varför dom andra barnen får åka med men inte hans eget.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det för från barnet ville inte först och när pappan ville pch sa till barnet ändrar du dig så får du följa med.

Barnet mår jätte dåligt pga av det

Du har sedan tidigaret tråd om detta. Varför fortsätter du inte i den? Det blir så rörigt för oss som läser med olika trådar om exakt samma händelse/familj. 
    Jag har svarar i den andra råttan om jag minns rätt. 

Du ska stötta ditt barn, visa att du älskar det och pappa är tyvärr dum just nu. Han är kär (eller kåt?) och är uppe i nån slags drömbubbla med sin nya. Tydligen har han inte ork med sina egna barn på rätt sätt nu (men frågan är hur han var innan?).
    Tyvärr är ju relationen mellan pappa och barn skadat av detta och det får pappan bara inse, men tyvärr fattar han det väl inte förrän det är för sent. 

Hur känner det barn som bor hos pappa och ska med på resan? 
  • Tow2Mater

Tror det är tredje tråden.... Vad vill du ha från FL? Borde du inte nu kunna basera ett slags ståndpunkt på vad som sagts och agera därefter? Du kan inte tvinga pappan till något, utgå från det. Sen gor det bästa DU kan for era barn. T ex ta dem på en semester med dig, och sluta tjafsa om vad pappan gor, som du ändå inte kan påverka.

Svar på tråden Hjälp! Barn och semester