• Anonym (Hjälp)

    Kan kronofogden utmäta hur som helst? Nån som kan hjälpa? Inte bara klaga?

    Det känns så extremt att kronofogden ska utmäta 20.000kr varje månad. När månadslönen innan skatt är 28.000kr? Hur går det ens ihop?

    Ska dra historian snabbt och kort.

    Min vän har dragit på sig skulder för 1 miljon och nu har det kraschat och fogden har tagit över. Hon har man och två barn. De har skickat in papper om skilsmässa, och snart har 6 månader gått, och hennes man vill inte betala på hennes skulder så han vill skiljas så snabbt som möjligt. Kan det vara så att KFM räknat med hans lön i utmätningen? Vad händer om de skiljer sig? Görs en ny utmätning? Hon kan ju orimliges betala så mycket månadsvis. 2000kr hade varit mer humant.

    Jag vet inte hur det funkar och tänkte höra om någon på familjeliv kan något om det? Det är inte lönt att hacka på henne, gjort är gjort och nu får hon bita i sura äpplet.

    Hon är djupt deprimerad, ler inte ens längre, vill ta livet av sig. Har varit in och ut på psykakuten men jag vet inte varför inget händer. Eller om hon kör ett skådespel för att verka bättre, men som vårdpersonal på psyket borde de väl genomskåda sådant.

    Jag är så bekymrad för min vän. Jag vill hjälpa henne. Tyvärr bor vi 2,5 timme enkel väg ifrån varandra. Och hon kan inte bo hos mig för jag har bara en liten lägenhet med min sambo. Hur ska hon hitta bostad ens?

    Kan man strunta i att betala? Om hon skiljer sig och lever på gatan, så kan de bara ta det de utmäter på lönen?

  • Svar på tråden Kan kronofogden utmäta hur som helst? Nån som kan hjälpa? Inte bara klaga?
  • Fjäril kär

    Hon ska prata med kronofogden om att de skiljt sig så ska dom räkna om utmätningen. Ja de har räknat utmätningen på att de har två löner så 20.000 är baserat på att det finns en lön till att leva på då han är försörjningsskyldig som gift.

  • Anonym (Gilbert)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-07-16 09:59:39 följande:

    Det känns så extremt att kronofogden ska utmäta 20.000kr varje månad. När månadslönen innan skatt är 28.000kr? Hur går det ens ihop?

    Ska dra historian snabbt och kort.

    Min vän har dragit på sig skulder för 1 miljon och nu har det kraschat och fogden har tagit över. Hon har man och två barn. De har skickat in papper om skilsmässa, och snart har 6 månader gått, och hennes man vill inte betala på hennes skulder så han vill skiljas så snabbt som möjligt. Kan det vara så att KFM räknat med hans lön i utmätningen? Vad händer om de skiljer sig? Görs en ny utmätning? Hon kan ju orimliges betala så mycket månadsvis. 2000kr hade varit mer humant.

    Jag vet inte hur det funkar och tänkte höra om någon på familjeliv kan något om det? Det är inte lönt att hacka på henne, gjort är gjort och nu får hon bita i sura äpplet.

    Hon är djupt deprimerad, ler inte ens längre, vill ta livet av sig. Har varit in och ut på psykakuten men jag vet inte varför inget händer. Eller om hon kör ett skådespel för att verka bättre, men som vårdpersonal på psyket borde de väl genomskåda sådant.

    Jag är så bekymrad för min vän. Jag vill hjälpa henne. Tyvärr bor vi 2,5 timme enkel väg ifrån varandra. Och hon kan inte bo hos mig för jag har bara en liten lägenhet med min sambo. Hur ska hon hitta bostad ens?

    Kan man strunta i att betala? Om hon skiljer sig och lever på gatan, så kan de bara ta det de utmäter på lönen?


    Angående boende så ska den som har bäst behov få stanna kvar i den gemensamma bostaden (förutsatt att denna kan betala hyran). Bor de i bostadsrätt/villa borde en försäljning eller ett övertagande från fd. makens sida ge ett välkommet tillskott till att amortera skulderna. Enklaste sättet att hitta en bostad är nog att vara ärlig. Min syster hade också fogden efter sig men en privat värd godkände henne förutsatt att vi lade in 3 månadshyror i deposition och jag ställde upp som borgenär (idag går jag och min syster genom ekonomin månadsvis och vi betalar räkningar ihop och lägger upp budget så att jag snabbt kan se om det lutar åt trubbel, hon är spärrad från att handla på kredit).

    Beroende på vad en eventuell försäljning ger in så kan det vara läge att ansöka om skuldsanering, en miljon i skulder på en inkomst under 30 000 netto ger dåliga förutsättningar för att kunna betala tillbaka.
  • Anonym (Betty)
    Fjäril kär skrev 2021-07-16 10:03:31 följande:

    Hon ska prata med kronofogden om att de skiljt sig så ska dom räkna om utmätningen. Ja de har räknat utmätningen på att de har två löner så 20.000 är baserat på att det finns en lön till att leva på då han är försörjningsskyldig som gift.


    De räknar in partnerns lön när man bara är sambo också.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Gilbert) skrev 2021-07-16 10:14:01 följande:

    Angående boende så ska den som har bäst behov få stanna kvar i den gemensamma bostaden (förutsatt att denna kan betala hyran). Bor de i bostadsrätt/villa borde en försäljning eller ett övertagande från fd. makens sida ge ett välkommet tillskott till att amortera skulderna. Enklaste sättet att hitta en bostad är nog att vara ärlig. Min syster hade också fogden efter sig men en privat värd godkände henne förutsatt att vi lade in 3 månadshyror i deposition och jag ställde upp som borgenär (idag går jag och min syster genom ekonomin månadsvis och vi betalar räkningar ihop och lägger upp budget så att jag snabbt kan se om det lutar åt trubbel, hon är spärrad från att handla på kredit).

    Beroende på vad en eventuell försäljning ger in så kan det vara läge att ansöka om skuldsanering, en miljon i skulder på en inkomst under 30 000 netto ger dåliga förutsättningar för att kunna betala tillbaka.


    Där har vi nästa bekymmer...

    Hon är nämligen så naiv och dum rent ut sagt. Hon har överlåtit huset till hennes man, utan att få något betalt. Istället har hon gett honom huset som gåva samt 11.000kr emellan som hon fick låna privat av en bekant till dom (hur jäkla dum är mannen som tvingar henne att ta fler lån. De 11k spelar väl fan mindre roll i sammanhanget. Ska barnen bli utan mor?)

    Hon säger att hon har hittat en andrahandsbostad privat som vill ha 3 hyror. Jag var snäll/dum (vet inte ännu) som gav henne pengar till depositionen. Men nu fick jag veta att hon inte för flytta dit förrens i december... hoppas att depositionen är lämnad.

    Annars är ditt förslag den allra bästa lösningen tycker jag med. De har ändå ett stort hus. Kanske inte värt mer än Max 1.7 mil men det är ändå en stor hjälp. Tyvärr är den chansen också sumpad nu. Att ens banken gör med på att skriva över huset. Innebär inte det att hon måste skatta?
  • Anonym (Hjälp)
    Fjäril kär skrev 2021-07-16 10:03:31 följande:

    Hon ska prata med kronofogden om att de skiljt sig så ska dom räkna om utmätningen. Ja de har räknat utmätningen på att de har två löner så 20.000 är baserat på att det finns en lön till att leva på då han är försörjningsskyldig som gift.


    MammaKajsa skrev 2021-07-16 10:12:00 följande:

    Be din vän kontakta Kronofogden så räknar de om hennes löneutmätning på en gång. Sedan kan det också vara en mycket bra idé för henne att ansöka om skuldsanering.

    www.kronofogden.se/saharansokerdu.html


    Räknar de om redan nu även om de inte skilt sig ännu?

    Vet ni om jag kan få fullmakt och ringa åt henne?
  • Fjäril kär
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-07-16 10:30:10 följande:

    Räknar de om redan nu även om de inte skilt sig ännu?

    Vet ni om jag kan få fullmakt och ringa åt henne?


    Så länge de bor ihop så räknas dom som ett hushåll och han ska försörja henne och barnen. De räknar inte om utmätningen förrän hon flyttat ut
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-07-16 10:30:10 följande:
    MammaKajsa skrev 2021-07-16 10:12:00 följande:

    Be din vän kontakta Kronofogden så räknar de om hennes löneutmätning på en gång. Sedan kan det också vara en mycket bra idé för henne att ansöka om skuldsanering.

    www.kronofogden.se/saharansokerdu.html


    Räknar de om redan nu även om de inte skilt sig ännu?

    Vet ni om jag kan få fullmakt och ringa åt henne?
    Det låter som om hon behöver advokat som hjälper till så att detta med huset och all ekonomi vid skilsmässan blir rätt. 

    Fullmakt vet jag inget om men läsa på deras hemsida, det borde stå där om man kan göra så. 
  • Anonym (H)

    Pappan kanske är den vettigaste att han hand om barnen till mamman ordnar upp sitt liv.

  • Anonym (Sara)

    Om hon givit huset i gåva till maken och det fanns övervärde (värt mer än vad det fanns i lån på huset) kan Kronofogden klandra överlåtelsen. Man får inte skriva över tillgångar för att undvika utmätning eller sälja till underpris (under marknadsmässig värdering).

    Framförallt tittar de på om det skett i nutid eller för längesedan. Gränsen är 3 år när det gäller gåvor mellan närstående.

    Gåva av fastighet under äktenskap ska även vara registrerad hos Skattemyndigheten för att gälla.

Svar på tråden Kan kronofogden utmäta hur som helst? Nån som kan hjälpa? Inte bara klaga?