• Wave Mother

    Behandling vid MA

    Jag har precis fått konstaterat MA i vecka 10 (avstannade i vecka 8)). Jag vet att jag på inget vis är ensam om den här situationen, men söker erfarenheter om vad som händer nu. 


     


    Är det enda som gäller utdrivning på egen hand hemma med Cytotec? BM som jag pratade med lät så, men jag är väldigt rädd för det och skulle gärna höra om hur detta kan te sig, och om någon har fått göra på ett annat sätt? Eller är Cytotec det bästa alternativet?


     


    Är det ett rimligt alternativ att bara vänta ut missfallet om det inte finns alternativa behandlingar, eller kan det pågå hur länge som helst?

  • Svar på tråden Behandling vid MA
  • Anonym (4)

    Det finns tre alternativ:

    Vänta ut det hemma. Det kan tyvärr dröja många veckor och tom månader om man har otur och de flesta tycker den väntan är för påfrestande. Att gå med ett dött foster som inte kommer ut. Det är dock för det mesta inte farligt för ut kommer det alltid.

    Cytotec. Tog jag med mitt första MA. Låg på både bb och förlossning vilket i sig var tortyr. Det funkar bara för ca 60% på ett försök så 40% får göra om det. 

    Skrapning. Jag avråddes eftersom jag hade svårt att bli gravid, men många väljer det.

    Hur man än gör är det jobbigt och påfrestande. Du får fundera och prata med din b.m. eller gynläkare.

  • Anonym (Två)

    Såklart är det en jobbig process med cytotec, men jag vill gärna berätta om min upplevelse som var väldigt skonsam eller vad man kan säga? Jag har haft två MA tätt inpå varandra. Jag var nervös inför första gången men det gick otroligt bra. Kände mig lättad att få avsluta ordentligt. Jag gjorde det hemma och det var som en kraftig mens i intervaller. Tog tabletterna jag fick med mig men behövde inte dom starkare. Det fysiskt jobbigaste var att jag fick frossa och lite feber men det satt bara i nån timme.

    Allt kom ut också och ägglossning och mens kom tillbaka som vanligt.

    Man får göra det på sjukhuset men för mig kändes det bäst att vara hemma med min sambo. Jag beklagar att det hänt dig! Och hoppas du kan få en lika lättsam upplevelse som jag hade. Kram.

  • Wave Mother

    Tack så jättemycket för era svar båda två! Det är skönt att få initierad information. Det var inget direkt fel på informationen från BM som jag fick, men jag var rätt så omtumlad och hann inte riktigt fråga det som jag undrar. Kämpade med gråten just då. 


    Anonym (4) skrev 2021-07-16 16:43:14 följande:

    Det finns tre alternativ:

    Vänta ut det hemma. Det kan tyvärr dröja många veckor och tom månader om man har otur och de flesta tycker den väntan är för påfrestande. Att gå med ett dött foster som inte kommer ut. Det är dock för det mesta inte farligt för ut kommer det alltid.

    Cytotec. Tog jag med mitt första MA. Låg på både bb och förlossning vilket i sig var tortyr. Det funkar bara för ca 60% på ett försök så 40% får göra om det. 

    Skrapning. Jag avråddes eftersom jag hade svårt att bli gravid, men många väljer det.

    Hur man än gör är det jobbigt och påfrestande. Du får fundera och prata med din b.m. eller gynläkare.


    Ja, ju längre tid det gått sedan beskedet, desto svårare känns det att vänta faktiskt. Min partner och jag har också pratat om att försöka igen, vilket gjorde att mycket känns bättre, men då vill man förstås kanske inte dra ut på detta ännu mer.

    Tror att det skulle vara okej för mig på förlossning/BB jämfört med alternativet, är väldigt väldigt rädd för att vara hemma nämligen. Men kan verkligen förstå att det inte är en rolig situation heller.
    Anonym (Två) skrev 2021-07-16 17:16:33 följande:

    Såklart är det en jobbig process med cytotec, men jag vill gärna berätta om min upplevelse som var väldigt skonsam eller vad man kan säga? Jag har haft två MA tätt inpå varandra. Jag var nervös inför första gången men det gick otroligt bra. Kände mig lättad att få avsluta ordentligt. Jag gjorde det hemma och det var som en kraftig mens i intervaller. Tog tabletterna jag fick med mig men behövde inte dom starkare. Det fysiskt jobbigaste var att jag fick frossa och lite feber men det satt bara i nån timme.

    Allt kom ut också och ägglossning och mens kom tillbaka som vanligt.

    Man får göra det på sjukhuset men för mig kändes det bäst att vara hemma med min sambo. Jag beklagar att det hänt dig! Och hoppas du kan få en lika lättsam upplevelse som jag hade. Kram.


    Skönt att höra att det kan gå till så också. Har gjort misstaget att läsa om behandlingen på nätet, och det kommer upp en del hemska historier. Saken är att jag är väldigt rädd för att blöda mycket, och min partner är inte hemma just nu på grund av en resa, så det känns rätt så otryggt att göra det här :(
  • Anonym (4)

    Stora sjukhus har gynavdelning där man får ligga när man får Cytotec. Det finns inte här så det var därför jag hamnade både på bb och förlossning och det var bland det värsta jag varit med om. Det kom ändå inte ut där utan hemma. med störtblödning och värkar en hel natt. Du får själv känna efter vad som känns bäst. Skrapning går fort och man blöder mindre länge efteråt, men det är ett större ingrepp. Prata med varann och med b.m och bestäm sen.

  • Wave Mother
    Anonym (4) skrev 2021-07-16 19:30:49 följande:

    Stora sjukhus har gynavdelning där man får ligga när man får Cytotec. Det finns inte här så det var därför jag hamnade både på bb och förlossning och det var bland det värsta jag varit med om. Det kom ändå inte ut där utan hemma. med störtblödning och värkar en hel natt. Du får själv känna efter vad som känns bäst. Skrapning går fort och man blöder mindre länge efteråt, men det är ett större ingrepp. Prata med varann och med b.m och bestäm sen.


    Tack igen!

    Jag hoppas att jag får vara med och påverka behandlingen. När jag pratade med BM strax efter ultraljudet sa hon att jag ska komma in på måndag för att en läkare ska bekräfta missfallet, och att jag kommer att få tabletter då som jag kan ta hemma. Det lät inte som att det var några andra möjliga alternativ. Men jag var som sagt inte i så bra skick just då så jag frågade inte om det heller.

    Min partner är väldigt orolig för mig och skulle nog också föredra sjukhuset, om det finns som alternativ.
  • Anonym (Två)
    Wave Mother skrev 2021-07-16 19:06:54 följande:

    Tror att det skulle vara okej för mig på förlossning/BB jämfört med alternativet, är väldigt väldigt rädd för att vara hemma nämligen. Men kan verkligen förstå att det inte är en rolig situation heller.Skönt att höra att det kan gå till så också. Har gjort misstaget att läsa om behandlingen på nätet, och det kommer upp en del hemska historier. Saken är att jag är väldigt rädd för att blöda mycket, och min partner är inte hemma just nu på grund av en resa, så det känns rätt så otryggt att göra det här :(


    Jag förstår, kravet för att göra det hemma är dessutom att man har en annan vuxen med sig, just ifall man skulle blöda mycket och behöva hjälp. Åh, lider så med dig, men kom ihåg att du inte är ensam. Och det finns stöd att få, jag ångrar det lite, att jag inte pratade med nån. Men jag hämtade mig bra ändå. Som sagt så var det en lättnad att ta tabletterna och känna att jag fick tillbaka kontrollen över min kropp igen. Du behöver inte heller ta beslutet nu direkt! Det är helt okej att vänta lite och känna efter. <3
  • Wave Mother
    Anonym (Två) skrev 2021-07-16 20:11:41 följande:
    Jag förstår, kravet för att göra det hemma är dessutom att man har en annan vuxen med sig, just ifall man skulle blöda mycket och behöva hjälp. Åh, lider så med dig, men kom ihåg att du inte är ensam. Och det finns stöd att få, jag ångrar det lite, att jag inte pratade med nån. Men jag hämtade mig bra ändå. Som sagt så var det en lättnad att ta tabletterna och känna att jag fick tillbaka kontrollen över min kropp igen. Du behöver inte heller ta beslutet nu direkt! Det är helt okej att vänta lite och känna efter. <3
    Tack, hoppas detta gäller i min region också! Jag skulle bli så otroligt lättad om jag visste att jag kunde göra detta under övervakning. Det är egentligen det största orosmomentet för mig, sedan min partner och jag pratade igenom allt och vi båda är på det klara med att vi vill göra ett nytt försök efteråt.

    Är så klart fortfarande i chock, så kanske kommer det ändra sig hur jag känner senare, men eftersom det ändå var rätt så tidigt är jag inte såå förkrossad över just den här graviditeten, om det går att förstå? Är som sagt mest rädd att något ska gå fel vid utdrivandet, och innan då också för att min partner inte skulle vilja försöka igen.

    Jag hoppas att det går lite bättre att prata med doktorn på måndag än med den BM som jag träffade idag. Och ska kolla upp om det finns möjligheter till samtalskontakter.
  • Anonym (4)

    Du behöver ingenting göra på måndag ens förutom VUL och prat med läkaren.

  • Wave Mother
    Anonym (4) skrev 2021-07-16 21:14:51 följande:

    Du behöver ingenting göra på måndag ens förutom VUL och prat med läkaren.


    Mm, försöker minnas det och tänker att jag nog kommer att ha hjärnverksamheten i lite bättre form då, förhoppningsvis. Tack för fint stöd idag <3 Och detsamma til Anonym (Två), så klart!
Svar på tråden Behandling vid MA