• sushi nin nin

    Namn

    Jag o min kille väntar en bäbis me dbf 31 oktober. Vi vill att barnet ska ha ett unikt namn och inte något tråkigt vanligt som typ adam eller ebba.
    vilket namn tycker ni är finast på vår lista :) <3 

    kerwin
    winston
    kenzo
    xander
    topher
    theofil
    bobo
    cordelia
    zeline
    oxana
    serena
    ambra
    sora
    zmilla

  • Svar på tråden Namn
  • Orangebeans

    Cordelia & Otis är mina favoriter från listan som den ser ut med stavningar och allt. Celine och Smilla tycker jag också är fint men i så fall stavat så, med era stavningar gillar jag dem inte alls. Serena gillar jag på engelska men tycker inte om på svenska så det funkar inte i Sverige för mig.

  • Embla twopointoh
    sushi nin nin skrev 2021-07-16 16:21:34 följande:

    Jag o min kille väntar en bäbis me dbf 31 oktober. Vi vill att barnet ska ha ett unikt namn och inte något tråkigt vanligt som typ adam eller ebba.
    vilket namn tycker ni är finast på vår lista :) <3 

    kerwin
    winston
    kenzo
    xander
    topher
    theofil
    bobo
    cordelia
    zeline
    oxana
    serena
    ambra
    sora
    zmilla


    Jag har svårt för påhittade namn och namn med alltför konstiga stavningar. Vill ni ha något unikt så titta istället på namn från "fel" generation, det vill säga namn som var populära när era föräldrar (och kanske även ni) var små, eller på namn från långt tillbaka i tiden. Jag kan nästan garantera er att ert barn kommer att vara den enda Evalena, Ingolf eller Rutger på sin skola.

    Därför tycker jag att av de namnen du radar upp här, så är Winston, Xander, Cordelia, Celine och Smilla de jag tycker bäst om (som du ser ändrade jag stavningen på vissa). En unik (konstig) stavning ger inte ett unikt namn, eftersom den allra mesta användningen av namnet kommer att vara när man säger det, inte när man skriver det.
  • Maymom

    Ambra var fint. Topher känns väl ok men svårt att uttala för många skulle jag tro, även om många känner väl till Topher Grace.

    Winston är ok.

    Kenzo låter som en hund.

    Bobo- i babblarna...

    Smilla är fint, med z känns dock konstlat.

    Cornelia är fint Cordelia ok.

    Oxana/oksana och Serena känns inte så ovanliga internationellt sett.

    Otis känns ju som det fått ett uppsving senaste åren så är väl inte jätteunikt. (Kul dock för barnet att kunna läsa sitt namn i de flesta hissar och rulltrappor när det lär sig läsa)

    Ett unikt namn jag hörde idag som jag kan tipsa om är Fridtjuv. Tror inte många heter det.

  • trollhona
    sushi nin nin skrev 2021-07-16 16:21:34 följande:

    Jag o min kille väntar en bäbis me dbf 31 oktober. Vi vill att barnet ska ha ett unikt namn och inte något tråkigt vanligt som typ adam eller ebba.
    vilket namn tycker ni är finast på vår lista :) <3 

    kerwin
    winston
    kenzo
    xander
    topher
    theofil
    bobo
    cordelia
    zeline
    oxana
    serena
    ambra
    sora
    zmilla


    kerwin - Nej, tänker på Kermit. För mycket sydstat för mig.
    winston -  Fint, helt ok med rådande namntrend upplever jag-
    kenzo -  Nej. Lite wt varning på folk som döper sina barn efter märken.
    xander - Gillar. Förutsätter då att det uttalas som "sander" i Alexander.
    topher - För mycket smeknamnsfaktor för mig. Föredrar Christoffer i så fall.
    theofil - Ok, ovanligt. Har bara träffat en äldre person med det namnet men blir nog gulligt på en liten pojke. Passar väl in i rådande namntrend.
    bobo - Nej. Inte ett namn. Knappt ett smeknamn.
    cordelia - Älskar. Har alltid föredragit Cordelia framför Cornelia som är så populärt.
    zeline - Älskar namnet Celine, har inte sett den stavningen förut. 
    oxana - Nej. Roxana har jag hört men Oxana...Ox-Anna.. blir nog risk för mobbing.
    serena - Ok. Fungerar internationellt.
    ambra - Fint. 
    sora - Nja. Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar eller ej. 
    zmilla - Nej. Gillar inte namn som har förmycket smeknamnsfaktor.. Milla, Nellie etc. och Smilla med Z ser inte särskillt snyggt ut. Ta ett av de andra namnen istället.

    Föredrar Theofil och Cordelia på er lista. Ev Zeline.
  • fluu

    Teofil och Cordelia är båda gamla vackra klassiker!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Namn