• Fri 16 Jul 2021 16:29
    1490 visningar
    13 svar
    13
    1490

    Fixar jag juriststudier med spädbarn hemma?

    Idag kom antagningsbeskedet jag väntat på - antagen till juristprogrammet! Jag är överlycklig. Har väntat länge på detta.

    Jag är gravid och barnet är beräknat i slutet av augusti. Första tanken var att ansöka om anstånd och alltså börja utbildning ett år senare, vilket jag nog har rätt till.

    Men så lockar det något förfärligt att börja redan nu. Slippa plocka föräldradagar (och istället plocka dem under sommarlov framöver), komma igång med studierna redan nu och därmed bli klar ett år tidigare, ha något att spendera dagarna på när barnet ändå är litet och mest ammar/sover. Att studera direkt skulle dessutom öppna en möjlighet för min man att plocka ett helt års föräldraledighet nästa läsår då det finns många dagar kvar till det. Annars behöver barnet börja förskola vid 1,5 års ålder istället för 2.

    Men då är frågan, går det? Jag bor 1,5 timme från universitetet. Jag har fått schemat och alla föreläsningar är på distans. Totalt är det 15 moment (övningar, seminarium) på plats under första terminen, varav 4 av dessa är obligatorisk närvaro. De dagarna kan min man ta ledigt och följa med med barnet/stanna hemma.

    Termin två verkar vara liknande.

    Så egentligen är ju frågan om man kan fokusera så mycket som det krävs för att lyckas med studierna med en liten i famnen som också kräver uppmärksamhet och fokus. Tycker ni det låter rimligt? Något jag inte tänkt på? Är det en naiv tanke att man ska kunna göra delar av läsandet på kvällstid när maken är hemma? Är lite rädd att det är en sån där tanke som låter bra men som sällan blir av.

    Tänker ju mig att barnet sover i sjal på mig medan jag ser på föreläsningen och skriver anteckningar. Men är det en rimlig förväntan?

    Jag har en två-åring hemma också men hon kan ju gå på förskola de timmar jag har föreläsning eller behöver läsa (ca 6 timmar per dag enligt min bedömning.)

  • Svar på tråden Fixar jag juriststudier med spädbarn hemma?
  • Fri 16 Jul 2021 16:58
    #1
    Selmans skrev 2021-07-16 16:29:37 följande:

    Idag kom antagningsbeskedet jag väntat på - antagen till juristprogrammet! Jag är överlycklig. Har väntat länge på detta.

    Jag är gravid och barnet är beräknat i slutet av augusti. Första tanken var att ansöka om anstånd och alltså börja utbildning ett år senare, vilket jag nog har rätt till.

    Men så lockar det något förfärligt att börja redan nu. Slippa plocka föräldradagar (och istället plocka dem under sommarlov framöver), komma igång med studierna redan nu och därmed bli klar ett år tidigare, ha något att spendera dagarna på när barnet ändå är litet och mest ammar/sover. Att studera direkt skulle dessutom öppna en möjlighet för min man att plocka ett helt års föräldraledighet nästa läsår då det finns många dagar kvar till det. Annars behöver barnet börja förskola vid 1,5 års ålder istället för 2.

    Men då är frågan, går det? Jag bor 1,5 timme från universitetet. Jag har fått schemat och alla föreläsningar är på distans. Totalt är det 15 moment (övningar, seminarium) på plats under första terminen, varav 4 av dessa är obligatorisk närvaro. De dagarna kan min man ta ledigt och följa med med barnet/stanna hemma.

    Termin två verkar vara liknande.

    Så egentligen är ju frågan om man kan fokusera så mycket som det krävs för att lyckas med studierna med en liten i famnen som också kräver uppmärksamhet och fokus. Tycker ni det låter rimligt? Något jag inte tänkt på? Är det en naiv tanke att man ska kunna göra delar av läsandet på kvällstid när maken är hemma? Är lite rädd att det är en sån där tanke som låter bra men som sällan blir av.

    Tänker ju mig att barnet sover i sjal på mig medan jag ser på föreläsningen och skriver anteckningar. Men är det en rimlig förväntan?

    Jag har en två-åring hemma också men hon kan ju gå på förskola de timmar jag har föreläsning eller behöver läsa (ca 6 timmar per dag enligt min bedömning.)


    Det beror väldigt mycket på vilken personlighet ditt barn har. Är det en "lätt" bebis, som är ganska nöjd av sig och sover bra, kan det nog gå utmärkt att plugga om din man är beredd att dra det tyngsta lasset med bebis och äldre syskon på kvällar och under de mest intensiva perioderna (det vill säga veckorna innan tenta).

    Det är inte alls ovanligt att folk studerar heltid på universitetet samtidigt som de har småbarn (jag var själv en av dem), eller jobbar heltid samtidigt. Det går, men det kräver naturligtvis mycket självdisciplin och ett visst mått av begåvning för att klara det. Dessutom kanske man måste lära sig att nöja sig med ett något lägre betyg, eftersom man helt enkelt inte har lika många timmar till plugg som ens barnlösa, icke-jobbande kursare.

    Enligt min egen erfarenhet är sex timmar per dag lite i underkant för att klara en heltidsutbildning. Sitter på på kvällar och helgerna kanske det räcker, men det är inte säkert. Nu är jag naturvetare och har ingen erfarenhet av jurist, med bägge två anses som relativt krävande utbildningar. Dessutom kommer du inte att ha sex timmar av oavbruten, egen pluggtid, din bebis kommer att minska denna tid även om han/hon är "lätthanterlig".

    Men, du kan ju alltid försöka. Var beredd på att det blir tufft, och att du kommer att behöva prioritera bort nästan allt annat i ditt liv än studierna och familjen. Det är inte omöjligt att du klarar det. Dessutom, om jag förstår dig rätt, så är det bara två terminer det handlar om, din man ska vara föräldraledig om ett år? Att ha en tidsgräns hjälper en att orka mentalt, tycker jag.

    Om du märker efter ett tag att det inte går, så ta kontakt med din programledare och diskutera möjliga strategier. Du är som sagt inte den första småbarnsföräldern som pluggar på universitetet, så din programledare har troligen erfarenhet av detta och kan hjälpa dig.
  • Fri 16 Jul 2021 18:50
    #2

    Har du planer på att sitta Ting måste du satsa på toppbetyg. Spelar betygen ingen roll, utan du bara vill klara godkänt är det väl inga storre problem.

  • Anonym (M)
    Sat 17 Jul 2021 13:34
    #3

    Jag skulle spontant säga nej, det gör du inte. Om du inte är väldigt skärpt är 6 timmar alldeles för lite att plugga varje dag. Framförallt i tentatider och om man satsar på höga betyg. Som någon ovan skrev, nöjer du dig med godkänt så funkar det kanske men annars nej. Även om man har en väldigt ?snäll? bebis. Har man en bebis med kolik tex så är svaret tvärnej. (Har själv pluggar juridik i Lund).

    Du kan säkert be om uppskov med att börja. Eller läsa första terminen och se hur det går och ta en paus efter det om det inte funkar. Då har du ju i alla fall kommit igång och fått känna om juridik är din grej :)

  • Sat 17 Jul 2021 13:39
    #4

    Jag har pluggat komvux (vilket ju säkert är oerhört mycket lättare än juristprogrammet) med småbarn och en partner som jobbade heltid och det gick men var fruktansvärt tufft stundtals. Min son var runt året när jag började och gick inte på förskola, jag var även gravid i sjätte månaden med barn nummer två.

    Förstår att du är ivrig att komma igång (kom själv in på min drömutbildning till hösten!) men jag skulle rekommendera dig att njuta av ditt barns första år, lär känna bebisen och börja nästa höst istället!

  • Anonym (Em)
    Sat 17 Jul 2021 14:28
    #5

    Jag pluggade komvux på distans med bebis hemma, det var inga problem. Senare läste jag juristprogrammet och jag hade inte velat att läsa det med bebis hemma. Det är mycket plugg, även om man har lätt för sig. T1 är kanske inte så komplicerad juridik som det man läser senare, men det är ju inte bara att läsa och ta in, det krävs mer än så.

    Inte värt att kombinera föräldraledighet med studier på juristprogrammet enligt min mening. Det blir inte roligt.

  • Sat 17 Jul 2021 14:48
    #6
    +1

    Korkat tänkt av dig om jag får vara uppriktig. Det är inte latmaskstudier att ge sig på juristprogrammet.Du har en tvååring som behöver dig, ny bebis kommer - det kan bli kolikbarn, en som bara sover 15 min i taget, skriker hela natten, bara vill bli buren. En "snäll" bebis är tidskrävande den också. Har du ambitionen att snabbt gå in i väggen har du tänkt helt rätt förstås.  Begär uppskov och läs under tiden  in så mycket du kan av första årets studium så att du kommer väl förberedd om ett år.

  • Sat 17 Jul 2021 14:56
    #7
    +1

    Glömde kommentera din tanke om att ha barnet med dig i sjal- sovande - till föreläsningar. Jag har aldrig lyckats få mina bebisar att sova på befallning och jag kan tänka mig hur populär du blir om den sovande bebisen börjar skrika. Glöm det! Jag har bett mammor med skrikande avkomma att lämna föreläsningssal eller seminarium, vilket de sällan gjort av egen kraft. utan måste pushas dithän. Lättnaden i auditoriet går att ta på! Det går inte att tänka, att få något vettigt gjort under skrikkaskader.

  • Sat 17 Jul 2021 17:07
    #8

    Tack till er som svarat! Låter som flera är negativa till denna idé. Jag är själv tveksam, men endast till detta första år. När bebisen sedan är 1 år tar pappan vid med 1 års föräldraledighet och därefter förskola. Så det är detta första läsår.

    Som jag skrev är i princip allt digitalt under hösten. Det är alltså inte fråga om att ta med barnet in i föreläsningssal utan jag kan sitta med barnet i soffan och ha på föreläsningen i soffan, alternativt spela in och se senare.

    Båda tentorna sker hemifrån på lördagar. De enda momenten jag behöver vara på plats för är 3 stycken och då kan min man följa med.

    Frågan gäller alltså studierna hemma. Alla böcker som ska läsas, alla timmar föreläsning som ska ses.

    Minns hur det var med första barnet. Hon var ledsen om hon inte fick vara ?på? mig hela tiden, men fick hon vara det så hade jag utan större problem kunnat lägga flera timmar om dagen på studier istället för de 6 säsonger downton abbey och de 7 säsonger game of thrones jag plöjde första halvåret hemma.

    Ni skriver att det är svårt om man vill ha höga betyg. Min tanke är att jag så småningom vill jobba med arbetsrätt på fackförbund eller ex soc. Kommer inte satsa för steber-karriär direkt. Så högsta betyg är inte nödvändigt, men klart jag vill ju göra bra ifrån mig.

    Kanske att jag testar ett halvår och sen utvärderar. Vore ju så himla bra om det här funkar!

  • Sat 17 Jul 2021 20:33
    #9

    Jag tycker du ska pröva!

    Jag är själv jurist, hade inte toppen betyg men en svår arbetsmarknad när jag var klar 1998, men det löste sig för jag älskade det jag gjorde och gör (att arbeta inom finansbranchen).

  • Anonym (D)
    Sun 18 Jul 2021 12:15
    #10

    Introduktionskursen borde du kunna fixa om du har en någorlunda lugn bebis. Skulle det bli för mycket kan du säkert ta uppehåll termin två och i praktiken läsa på halvtid.

    Behöver du inkomst från studiemedel eller FP? Annars kan ni ju välja att inte ta ut föräldradagar första året och din sgi är ändå skyddad.Du kan ju också bara ta ut en del dagar.

  • Elin P
    Tue 20 Jul 2021 16:43
    #11

    Jag tänker absolut nej det låter för jobbigt. Speciellt som du har ett barn till också. Kvällstid behöver ni kanske ta hand om ett barn var med nattning osv och att då tänka att du måste plugga också låter ju jättesvårt. Om båda dina barn är extremt lugna och sover extremt bra kanske det skulle kunna fungera. Men det har man ju ingen garanti för.

    Möjligen kanske din man kan vara föräldraledig på heltid från början istället och du pluggar? Det tror jag däremot på. Då tar han allt med barnen förutom amningen och du kan fokusera på dina studier. Alla vill/kan ju inte amma heller.

  • Tue 20 Jul 2021 16:57
    #12

    Såklart det kan gå, det är bara att prova en termin! Men det jag tänker som kan bli lidande är din relation till bebisen? Att den kommer kännas som ett störningsmoment om den vaknar, skriker och vill ha uppmärksamhet - när du egentligen vill sitta med näsan över böckerna. Att det kanske inte är den relationen man vill känna till sin nyfödda.

    Du jämför med att sträckolla serier, men det är såklart inte samma sak. Det gör ingenting att missa en stund av Downtown Abbey, men din uppmärksamhet och inlärning kommer påverkas av att avbrytas. Men kanske har du ett mycket större tålamod än jag i din tolerans för att bli avbruten i viktiga saker

  • Tue 20 Jul 2021 17:35
    #13
    Elin P skrev 2021-07-20 16:43:31 följande:

    Jag tänker absolut nej det låter för jobbigt. Speciellt som du har ett barn till också. Kvällstid behöver ni kanske ta hand om ett barn var med nattning osv och att då tänka att du måste plugga också låter ju jättesvårt. Om båda dina barn är extremt lugna och sover extremt bra kanske det skulle kunna fungera. Men det har man ju ingen garanti för.

    Möjligen kanske din man kan vara föräldraledig på heltid från början istället och du pluggar? Det tror jag däremot på. Då tar han allt med barnen förutom amningen och du kan fokusera på dina studier. Alla vill/kan ju inte amma heller.


    Ja, dagtid iallafall under 8 timmar, resten av tiden ska de ju fortfarande dela på om de inte kommer overens om annat. Att man är fl-ledig betyder ju inte att man ska ha ansvar for barnen typ dygnet runt.
Svar på tråden Fixar jag juriststudier med spädbarn hemma?