• Sat 17 Jul 2021 12:07
    1676 visningar
    8 svar
    8
    1676

    Socionomprogrammet på distans

    Hej! Jag kom in på socionomprogrammet på högskolan i Gävle med studieort Hudiksvall igår, distansprogrammet. Men efter att ha läst introduktionsbrev till programmet så verkar det vara mycket närträffar, 1-2 ggr i veckan. Jag bor väldigt långt bort från Hudiksvall.

    Jag undrar om någon här har läst programmet med lång distans till studieort och hur man fått ihop det? Går det att pendla så mycket? Och hur mycket är obligatoriskt egentligen? När jag sökte trodde jag det var några träffar per termin. Men nu ska man vara på plats flera ggr i veckan? någon som vet hur det verkligen ser ut och fungerar?

  • Svar på tråden Socionomprogrammet på distans
  • Sat 17 Jul 2021 13:14
    #1

    Låter mycket. Jag gick på Stockholms universitet och då var vi inne ungefär 3 ggr i veckan när det INTE var distansutbildning.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 17 Jul 2021 13:26
    #2

    Tanken med just den är väl att du har en studieort som ligger närmre för att vara på plats där 1-2 gånger i veckan. Sen åka till Gävle ca en gång i veckan. Tycker personligen att det låter mycket, har själv går på distans och haft ett par fysiska träffar på termin, men just det som du skriver stod även på HIG?s hemsida redan i våras men synd att det missuppfattades såklart. Tycker just distansupplägget där känns lite missvisande då det är rätt många träffar.

    ?Utbildningen bedrivs på heltid och du ingår i en fast studiegrupp på den ort där du antas. Från och med höstterminen 2018 gäller följande studieorter: Gävle, Bollnäs, Hudiksvall, Söderhamn och Norrtälje. Du förväntas närvara på din studieort 1-2 gånger i veckan samt i genomsnitt 1 gång i veckan närvara vid examinationer på Högskolan i Gävle.?

  • Att träffas i Hudiksvall gäller studiegruppen. Då gör man givetvis upp med sin grupp hur och var man vill ses. Kan man inte komma dit så ses man väl via teams eller zoom. Det är ju utan lärare, och finns så att man ska ha förutsättning att faktiskt klara programmet.

    När det är träffar i Gävle vet jag inte hur det är planerat, men 1 gång i veckan låter mycket och antagligen är det inte så, utan skiftar beroende på kursens examinationer. Jag tänker att du får räkna med skriftlig tenta och muntliga examination till varje kurs, men inte till varje vecka.

  • Sat 17 Jul 2021 18:25
    #4
    Drottningen1970 skrev 2021-07-17 13:14:04 följande:

    Låter mycket. Jag gick på Stockholms universitet och då var vi inne ungefär 3 ggr i veckan när det INTE var distansutbildning.


    Ja jag tycker också det låter mycket? men har ingen aning hur det funkar. Tycker det är konstigt att den ligger som distansutbildning.
  • Sat 17 Jul 2021 18:36
    #5
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-07-17 13:26:37 följande:

    Tanken med just den är väl att du har en studieort som ligger närmre för att vara på plats där 1-2 gånger i veckan. Sen åka till Gävle ca en gång i veckan. Tycker personligen att det låter mycket, har själv går på distans och haft ett par fysiska träffar på termin, men just det som du skriver stod även på HIG?s hemsida redan i våras men synd att det missuppfattades såklart. Tycker just distansupplägget där känns lite missvisande då det är rätt många träffar.

    ?Utbildningen bedrivs på heltid och du ingår i en fast studiegrupp på den ort där du antas. Från och med höstterminen 2018 gäller följande studieorter: Gävle, Bollnäs, Hudiksvall, Söderhamn och Norrtälje. Du förväntas närvara på din studieort 1-2 gånger i veckan samt i genomsnitt 1 gång i veckan närvara vid examinationer på Högskolan i Gävle.?


    Ja jag förstår tanken med det, mitt fel att inte läsa ordentligt innan kanske. Men som du säger, lite missvisande att ha den som distans ändå. Det blir ju distans från själva högskolan men inte distans som i att man kan vara vart som helst när man pluggar :(
  • Sat 17 Jul 2021 18:53
    #6
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2021-07-17 13:40:25 följande:

    Att träffas i Hudiksvall gäller studiegruppen. Då gör man givetvis upp med sin grupp hur och var man vill ses. Kan man inte komma dit så ses man väl via teams eller zoom. Det är ju utan lärare, och finns så att man ska ha förutsättning att faktiskt klara programmet.

    När det är träffar i Gävle vet jag inte hur det är planerat, men 1 gång i veckan låter mycket och antagligen är det inte så, utan skiftar beroende på kursens examinationer. Jag tänker att du får räkna med skriftlig tenta och muntliga examination till varje kurs, men inte till varje vecka.


    Ja, jag har läst lite från folk som själva gått programmet. Men det är så olika beskrivningar. Som du säger är det nog bara för studiegruppen som studieorten finns, men läste nånstans att man skulle se vissa föreläsningar på studieorten också, som var inspelade men man skulle sitta i ett klassrum för att se dem? känns så konstigt. Om studieorten finns till för gruppen man hamnar i och inget annat så kan jag inte förstå varför det inte går att utföra online. Mailade även ledaren för programmet i Gävle och hon sa att det absolut inte går att utföra på distans, men ändå ligger den ute som en distansutbildning. Fick inget svar på varför man förväntas närvara så mycket, utan bara att det inte går att studera på distans. Men läste från nån annan som hade skippat en del föreläsningar och skött plugget hemifrån och att det gick bra. Examinationer på själva skolan hade jag förväntat mig, många distansutbildningar har ju några träffar per termin men att ses flera ggr i veckan?
  • Sat 17 Jul 2021 22:03
    #7

    Det stämmer att man ska va på orten 1-2 gånger i veckan. Det stod i beskrivningen innan. Kom du in på betyg, kompletterade betyg eller Hp? :)

  • Sun 18 Jul 2021 08:57
    #8
    +1
    Jappelido skrev 2021-07-17 22:03:12 följande:

    Det stämmer att man ska va på orten 1-2 gånger i veckan. Det stod i beskrivningen innan. Kom du in på betyg, kompletterade betyg eller Hp? :)


    Kom in på betyg.
Svar på tråden Socionomprogrammet på distans