• Anonym (adoption)

    Vill adoptera

    Hej!

    Jag vill adoptera ett barn i framtiden.

    Jag vill att barnet ska vara 2 år eller yngre när jag adopterar hen.

    Jag undrar kan man adoptera ett barn från typ Sverige eller andra nordiska länder?

    Kan man adoptera från Mellanöstern jag tänker att det finns väl många barn där som är föräldralösa pga krig. 

    Jag kommer inte att ta bort barnets familjenamn. Jag kommer att lägga till mitt efternamn till barnets och inte bort hens. 

  • Svar på tråden Vill adoptera
  • Anonym (.)

    Adoption är mycket komplext och speciellt internationell adoption är problematiskt och ibland oetiskt då det snarare är en människohandel där barn har kidnappas från sina föräldrar. Fattiga personer blir ofta utnyttjade i samband med dessa adoptioner. Du kan exempelvis läsa om de stulna barnen från Chile. Det finns också stora problem hos adopterade barn gällande psykisk ohälsa, identitet osv. när det gäller internationella adoptioner så innan du bestämmer dig för det borde du läsa på lite grann. Jag gillar dock din tanke om att adoptera nationellt eftersom att det finns många barn även i Sverige som behöver föräldrar Glad Att vara familjehem är också ett alternativ. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2021-07-17 15:39:40 följande:

    Adoption är mycket komplext och speciellt internationell adoption är problematiskt och ibland oetiskt då det snarare är en människohandel där barn har kidnappas från sina föräldrar. Fattiga personer blir ofta utnyttjade i samband med dessa adoptioner. Du kan exempelvis läsa om de stulna barnen från Chile. Det finns också stora problem hos adopterade barn gällande psykisk ohälsa, identitet osv. när det gäller internationella adoptioner så innan du bestämmer dig för det borde du läsa på lite grann. Jag gillar dock din tanke om att adoptera nationellt eftersom att det finns många barn även i Sverige som behöver föräldrar  Att vara familjehem är också ett alternativ. 


    Hur tänker du nu? Barn i familjehem ska i första hand jobbas hemåt (även om de blir misshandlade eller våldtagna så räknas det tyvärr som det bästa) Det finns också extremt få barn i Sverige som adopteras bort, det mesta är närstående adoptioner.
  • Anonym (.)

    Man är ändå en föräldrafigur för barnet och kan ha ett fint band trots att de främst ska vara med sin biologiska familj, så tänker jag. Om man är okej med den dynamiken förstås. Det stämmer det du säger om nationell adoption men det är ändå ett alternativ att föredra framför internationell adoption. 

  • Anonym (adoption)
    Anonym (.) skrev 2021-07-17 15:39:40 följande:

    Adoption är mycket komplext och speciellt internationell adoption är problematiskt och ibland oetiskt då det snarare är en människohandel där barn har kidnappas från sina föräldrar. Fattiga personer blir ofta utnyttjade i samband med dessa adoptioner. Du kan exempelvis läsa om de stulna barnen från Chile. Det finns också stora problem hos adopterade barn gällande psykisk ohälsa, identitet osv. när det gäller internationella adoptioner så innan du bestämmer dig för det borde du läsa på lite grann. Jag gillar dock din tanke om att adoptera nationellt eftersom att det finns många barn även i Sverige som behöver föräldrar Glad Att vara familjehem är också ett alternativ. 


    Tack!

    Ja det är främst varför jag inte ville adoptera internationellt utan nationellt eller möjligtvis andra länder i norden. 

    Men det känns lättare för mig om barnet är två år eller yngre eftersom annars kan ett barn som anpassats till andra miljöer inte må bra av att byta. Jag tänker att ju äldre man är desto mer förstår man och bildar band/ relationer. Det är därför som det är enklare för mig med ett barn som är 2 år eller yngre. 

    Sedan tänkte jag just på Mellanöstern då jag tänkte att dessa krigsdrabbade länder förmodligen har barnhem som inte får så mycket hjälp från staten och säkert en del föräldralösa barn pga krig. 

    Jag tror att det finns mycket barnhandel i Sydamerika men mindre i länder i Mellanöstern och sedan väldigt ovanligt nationellt och i Norden. 
Svar på tråden Vill adoptera