• Anonym (?)

Varför skriker barn hela tiden?

Varför skriker barn hela tiden? De skriker när de är glada, sura, arga...ja mest hela tiden verkar det som. Jag tål inte ljudet av skrikande barn och fattar inte att föräldrarna står ut heller. Varför säger inte föräldrarna åt barnen att sluta skrika? Har de blivit helt avtrubbade eller finns det föräldrar som gillar oljudet?

• Svar på tråden Varför skriker barn hela tiden?
  • caveat emptor

Menar du spädbarn eller äldre barn? Oavsett, mina barn skriker sällan. Klart min sjumånaders kan skrika/gråta emellanåt men inte ofta och inte långvarigt. Min sexåring skriker nästan aldrig. Det har förmodligen med personlighet och uppfostran att göra. Jag och min man föredrar normalt tonläge och har uppmuntrat/påmint om att tala i samtalston. Men han är inte direkt härjig av sig heller. Förhoppningsvis växer den andra upp till något liknande. Jag gillar inte när någon skriker, barn eller vuxen. Men många gör det ju så jag antar att de flesta har större tolerans för det än vad jag har.

• Alessia

Oj oj , man får ju i vårt land absolut inte säga åt barn att sluta med något. det ska vara lågaffektivt bemötande för hela slanten, vilket de flesta normalbegåvade barn komplett struntar i och fortsätter som förut...

Det går annars utmärkt bra att lära barn att inte utöva detta ordlösa gapande, vrålande och gastande. Säg med ord - annars får du vara tyst!! Så i stället för ett exalterat ordlöst skriande ska barnet uttrycka " det här är jättekul, eller spännande eller ruskigt"  eller vad barnet nu vill säga. Det fungerar från tidig ålder. Jag och många andra föräldrar med mig är evigt tacksam mot det dagis mina barn gick på där denna antivrålstrategi tillämpades.

• Anonym (?)
    caveat emptor skrev 2021-07-17 16:43:24 följande:

Menar du spädbarn eller äldre barn? Oavsett, mina barn skriker sällan. Klart min sjumånaders kan skrika/gråta emellanåt men inte ofta och inte långvarigt. Min sexåring skriker nästan aldrig. Det har förmodligen med personlighet och uppfostran att göra. Jag och min man föredrar normalt tonläge och har uppmuntrat/påmint om att tala i samtalston. Men han är inte direkt härjig av sig heller. Förhoppningsvis växer den andra upp till något liknande. Jag gillar inte när någon skriker, barn eller vuxen. Men många gör det ju så jag antar att de flesta har större tolerans för det än vad jag har.

Spädbarn fattar jag ju inte kan kommunicera på något annat vis än att skrika. Helt horribelt att lyssna på men vad gör man. Jag tänker mer på äldre barn som föräldrarna kan säga åt men inte gör det.

Varken jag eller något av mina syskon gapade och skrek heller men väldigt många barn gör det. Det var en av anledningarna till att jag hatade dagis och undvek andra barn när jag var liten.
  • Anonym (?)
    Alessia skrev 2021-07-17 16:46:19 följande:

Oj oj , man får ju i vårt land absolut inte säga åt barn att sluta med något. det ska vara lågaffektivt bemötande för hela slanten, vilket de flesta normalbegåvade barn komplett struntar i och fortsätter som förut...

Det går annars utmärkt bra att lära barn att inte utöva detta ordlösa gapande, vrålande och gastande. Säg med ord - annars får du vara tyst!! Så i stället för ett exalterat ordlöst skriande ska barnet uttrycka " det här är jättekul, eller spännande eller ruskigt"  eller vad barnet nu vill säga. Det fungerar från tidig ålder. Jag och många andra föräldrar med mig är evigt tacksam mot det dagis mina barn gick på där denna antivrålstrategi tillämpades.

Nä det verkar inte vara populärt att ha några som helst åsikter om hur barn beter sig enligt många föräldrar.
  • Anonym (curling)

Antagligen för dom är söndercuralde och inte fått en fostran 

Vi har en hel arme med dom små odjuren som springer runt och vrålar från morgon till kväll.Längtar efter vintern tyst och ungarna håller sig innomhus  

• Anonym (M)

Våra skriker när de är ledsna, trötta, hungriga och arga. De är båda under 4 år och jag kan säga att jag vill slita av mig skallen när de gör det. MEN det går inte att säga till så små barn att de ska sluta skrika för de bryr sig inte ett jävla piss om vuxnas åsikter eller någon annan heller. Och säga åt dem att vara tysta/höja rösten åt dem ökar bara decibelen på skriken. De har ingen impulskontroll och det lättaste är att distrahera eller ligga steget före och stoppa eventuella anfall innan de händer. Och ibland misslyckas man där som förälder och barnen börjar skrika.

• fjanten

Ålder? Bebisar kommunicerar med gråt/skrik. Småbarn som ännu inte kan prata kommunicerar med en större del gråt/skrik än barn i samma ålder som har ett talat språk. Vissa föräldrar har inte lärt sina barn att man inte får skrika hur som helst - vissa föräldrar kämpar på med att lära sina barn att inte skrika hur som helst.

Jag har en av varje En 6-månaders som kommunicerar som spädbarn gör... En 1,5-åring som inte kan säga ett enda ord än, och därför skriker mer än vad genomsnitts-1,5-åringen gör. En 4,5-åring som lärt sig att man inte får skrika hur som helst, och en 5,5-åring som vi kämpar på med att få in att man inte får skrika hur som helst.

Skillnaden är väl att jag går hem med barnen om de börjar gråta och vråla bland folk, om det inte läggs ner hyfsat snabbt. Hur man orkar? Ja, vad är alternativet?

Så tyckte jag det var totalt DRÄNERANDE att umgås med barn, innan barnen. Var helt slut efter att ha hälsat på hos barnfamiljer. Är annat när man själv är inne i det.

• Anonym (Hm)

Nej du ? Fråga? Kanske får du tyst på

Dem då

• Anonym (Göran)

Jag har noterat det också. Jag tål heller inte dessa vrål och skrik. Har en lekplats utanför min lägenhet. Barnen vrålar och skriker så fruktansvärt. Föräldrarna säger inte till dem.

Så som dessa barn skriker skrek inte barn förr. Mina barn skrek inte så jag skrek inte så. Jag vet inte varför de skriker så som de gör. Kanske olika kulturer vet inte. Barnen jag syftar på har invandrarbakgrund och är ca 3 år upp till 11-12 år. Dessutom skriker de upp till lägenheterna på sina föräldrar. Föräldrarna bryr sig inte att svara dem ibland då skriker barnen ännu mer.

Ibland skriker föräldrarna tillbaka. Vet inte vad de säger.

• Anonym (...)

Undrar oxå. Har utvecklat svår allergi mot barnskrik.

Bott bredvid ett dagis i flera år.. Vaknar till deras skriktävlingar varje morgon.. Undrar om fröknarna som inte gör ett skit har öronproppar..

Grannarna brevid fick en kolikbebis som skrek dag och natt. Till min stora glädje flyttade de. Och in flyttar ett par med en.. kolikbebis. Grannarna ovanför hade en tvååring som gråtskriker var tionde minut. De flyttade oxå och in flyttar en skrikgråtande tvååring.. Varför flyttar man med småbarn till små lägenheter?

Jag flyttar om några veckor. Ska bli så sjukt skööönt!!! Aldrig mer!

Svar på tråden Varför skriker barn hela tiden?