• sten15

    Hur mycket ska en 18 månader förstå?

    Hej!

    Enligt bvc ska en 18 månader förstå 8-10 ord. Räcker verkligen det i den åldern?

    Känner inte att min son förstår så mycket, vilket gör mig lite oroligt.

    Han förstår (detta är inte vad han säger utan förstår).

    Hej.

    Maten är klar (springer till köket då).

    Hämta skorna (hämtar skorna då).

    Vatten.

    Snigel.

    Titta.

    Fågel.

    Ge mig en kram.

    Hoppa (hoppar då).

    Spring (springer då).

    Snurra (snurrar då).

    Klappa händerna.

    Dansa.

    Akta.

    Bebis.

    Sitt.

    Det är typ det han förstår, tycker inte han förstår så mycket mer..... Räcker det verkligen för denna åldern? Känns som att det är så mycket han inte förstår...

    Han nickar inte för ja eller nej. Och pekar inte heller när han vill ha något (därför jag är osäker på språkfärdigheten). Kan sträcka ut hela handen om han vill åt något.. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Hur mycket ska en 18 månader förstå?
  • syntharen

    Ja det räcker, det är ju mer än 8-10 ord Han förstår säkert mer men kanske inte kan visa det. Kanske fokuserar han på andra saker än språket? Fokusera mer på vad ditt barn KAN göra än vad han inte kan göra

  • sten15
    syntharen skrev 2021-07-17 19:09:38 följande:

    Ja det räcker, det är ju mer än 8-10 ord Han förstår säkert mer men kanske inte kan visa det. Kanske fokuserar han på andra saker än språket? Fokusera mer på vad ditt barn KAN göra än vad han inte kan göra


    Ja det är ju mer än 10 ord... Men känns ändå lite för hans ålder? Plus att han inte kan säga ja eller nej, alltså nicka och skaka på huvudet, eller peka fram det han vill ha...
  • Gasellen87

    Jag tänker att barn fokuserar på olika saker och alla är inte lika. Jag har tre barn varav yngsta snart är 17 månader snart. Han är så olik sina äldre syskon i allt. De två stora kunde prata 2-3 ords meningar vi den åldern och var väldigt språkligt medvetna. Dock hade de precis lärt sig gå och var inte speciellt motoriska.

    Yngste han är väldigt duktig motoriskt, gick vid 11 månader, springer, hoppar, klättrar gör till och med kullerbyttor. Han förstår typ allt man säger men pratar inte mycket själv. Säger mamma, kacka (macka), åka, äta, brum brum ( motordrivna fordon) ä dä ( vad är det), inte, a (ja) och nä. sen pratar han sitt egna språk med ljud och ?sjunger? osv. Han kan nicka och skaka på huvudet men de är inte säkert han gör det i samband med att han vill något.

    Tkr inte du ska vara orolig. Han kanske är som min mer motorisk än verbal än så länge. Och han verkar ju ändå förstå en hel del.

  • Elin P

    Man tycker väl att barnet ska kunna säga 8-10 ord men förstå mer vid 18 månader? Kan han inte säga någonting alls alltså som jag förstår det på dig? Isåfall tycker jag definitivt man ska kolla upp det mer och inte släppa det. Är han intresserad av att titta i enkla pekböcker och t.ex. härmar djur?

  • sten15
    Elin P skrev 2021-07-20 16:53:16 följande:

    Man tycker väl att barnet ska kunna säga 8-10 ord men förstå mer vid 18 månader? Kan han inte säga någonting alls alltså som jag förstår det på dig? Isåfall tycker jag definitivt man ska kolla upp det mer och inte släppa det. Är han intresserad av att titta i enkla pekböcker och t.ex. härmar djur?


    Jo, han säger mamma och pappa. Hoppa, akta, nej, hej, godnatt osv.

    Pekar endast ut snigel, katt och kanin i pekboken.

    Räcker det?
Svar på tråden Hur mycket ska en 18 månader förstå?