• RenLuft

    Helt okej att knacka på någons dörr och säga ''välkommen tillbaka!''?

    Hej, jag är en väldigt optimistisk person + extrovert. Så om jag hade kommit hem ifrån en resa och varit borta allt från några dagar till veckor, så blir jag väldigt glad om någon hälsar mig: ''Välkommen tillbaka''. Det blir dels en social kontakt (Typiskt mig som älskar att vara social) och dels så känner jag mig uppskattad och blir medveten över att vännen har saknat/tänkt på mig.

    Men hur blir det för majroteten egentligen och vad anses mer moraliskt och respektfullt? Man bör kanske vänta några dagar, så personen hinner vila upp sig och så tänker jag att man hör av sig till personen först kanske innan man knackar på människans dörr. Men hur blir det om man har vägarna förbi och bara säger ett ''hej''.

    Man behöver ju inte be om att få kaffe, direkt, hehe. Utan bara en hälsning och sedan hej då.

    Hur känner ni er andra? Glad

  • Svar på tråden Helt okej att knacka på någons dörr och säga ''välkommen tillbaka!''?
  • Tuppjuck44

    Jag känner: nej tack. Men gärna ett sms med ett välkommen tillbaka, hur var resan tex

  • flygrl
    RenLuft skrev 2021-07-17 20:09:21 följande:

    Hej, jag är en väldigt optimistisk person + extrovert. Så om jag hade kommit hem ifrån en resa och varit borta allt från några dagar till veckor, så blir jag väldigt glad om någon hälsar mig: ''Välkommen tillbaka''. Det blir dels en social kontakt (Typiskt mig som älskar att vara social) och dels så känner jag mig uppskattad och blir medveten över att vännen har saknat/tänkt på mig.

    Men hur blir det för majroteten egentligen och vad anses mer moraliskt och respektfullt? Man bör kanske vänta några dagar, så personen hinner vila upp sig och så tänker jag att man hör av sig till personen först kanske innan man knackar på människans dörr. Men hur blir det om man har vägarna förbi och bara säger ett ''hej''.

    Man behöver ju inte be om att få kaffe, direkt, hehe. Utan bara en hälsning och sedan hej då.

    Hur känner ni er andra?

    //


    Jag fattar deffo grejen för jag är en person som tänker på vänner när dom är ute och reser, var dom är, va dom gör och så och jag brukar absolut hälsa familj och vänner välkommen tillbaka när dom är på väg hem alt. är tillbaka. Men jag brukar däremot inte åka och spontanringa på deras dörr utan typ skicka sms. Hälsar gärna på en vän men stämmer alltid av det innan över telefon eller sms.

    Blir också själv glad om nån hälsar mig välkommen hem/tillbaka men föredrar då att dom inte bara spontant ringer på min dörr. Finns förresten speciella skäl till att jag inte vill att man bara ringer på min dörr (security reasons tyvärr).

    Men som sagt jag fattar och uppskattar grejen med hälsa välkommen tillbaka. Absolut. Jag brukar ju f.ö. ibland hälsa FL-användare jag inte sett på länge välkommen tillbaka.
Svar på tråden Helt okej att knacka på någons dörr och säga ''välkommen tillbaka!''?