• Anonym (84%)

Finns nån som förstår resultat av spirometri?

Hej!

Som rubriken ovan. Jag blåste 84% i FEV av förväntat värde i spirometrin. För fyra år sedan blåste jag 100,8%. Jag fick ingen reviersibilitet. Astma är uteslutet. Någon kunnig som förstår sig på det här?

• Svar på tråden Finns nån som förstår resultat av spirometri?
  • Anonym (84%)

Jag glömde! Jag tar Giona easyhaler under tre månader så är under utredning men jag undrar ju vad som händer.

Har långvarig hosta som kommit och gått under flera år, andfåddhet utöver det vanliga, även i vila om jag pratar mycket. Då kan jag få hämta andan. Detta plus extrem trötthet har jag alltså haft till och från länge.

Allt detta blev betydligt värre efter Coviden jag hade förra våren. Är nu onormalt trött. Fick gå ifrån på midsommar och vila och även på en 50 års fest. Sov tre timmar på den festen. Är strax över 50 år.

• Anonym (SSK)

Hej!
    Jobbar med bla sirometrier. Ingen kan säga här vadsom är fel. Du behöver vidare uppföljning. Kanske sviter efter Covid? Gjort efterföljande RTG?
    Kan även bero på anat, förkylning, allergi, annan sjukdom etc. 
    Be om uppföljning om du inte har det och ev remiss till lungmott. 

• Anonym (SSK)

Tycker framförallt du sa be om en lungRTG om du inte gjort det.
    Ser man inget på slätrtg så kanske man borde göra en DT thorax. 
    Tror på sviter efter Covid,kan bli inflammation efter.
    RTG även bra för att utesluta allvarligare saker som lungcancer som äkar även hos icke rökare.

• Anonym (84%)

Tack för svar anonym SSK! Jag har gjort flera CTmen förra sommaren och hösten efter coviden men hoppas få göra en ny. Ingen förkylning öht och allergi har jag inte.

Svar på tråden Finns nån som förstår resultat av spirometri?