• Belzinas

    EXTREMT påträngande svärmor

    Här kommer ytterligare ett inlägg i svärförälderdebatten!

    Igår skulle jag, sambon och vår fyra månader gamla dotter ta en fika med dotterns farmor, alltså sambons mamma. När sambon pratar med henne i telefon under förmiddagen säger han tydligt: ?jag säger till när du kan åka hemifrån, vi är inte klara!?. 30 minuter senare ringer hon och är redan på plats vid tunnelbanestationen där vi bor. Sambon säger att hon tyvärr får vänta eftersom vi är LÅNGT ifrån färdiga. Efter 45 minuter ringer hon och gnäller och säger att vi kan strunta i det för att det tar sån tid, vi upprepar då att vi sa klart och tydligt vad som gällde. Det slutar med en fika med extremt dålig stämning. Detta är ett beteende som har upprepats ungefär VARJE GÅNG vi ska träffa henne. Alltså att hon åker hemifrån när hon känner för det och förväntar sig i princip att vi ska stå i givakt och vänta på henne. Och blir sedan upprörd när hon får vänta. Hon har liksom NOLL förståelse och respekt för vår tid. Hon kan inte heller ?läsa av rummet? om hon är hemma hos oss och förstå när det är läge att gå hem. Vad hade ni gjort? Orkar inte mer.

  • Svar på tråden EXTREMT påträngande svärmor
  • FamiljeLisa
    Belzinas skrev 2021-07-18 10:02:30 följande:

    Här kommer ytterligare ett inlägg i svärförälderdebatten!

    Igår skulle jag, sambon och vår fyra månader gamla dotter ta en fika med dotterns farmor, alltså sambons mamma. När sambon pratar med henne i telefon under förmiddagen säger han tydligt: ?jag säger till när du kan åka hemifrån, vi är inte klara!?. 30 minuter senare ringer hon och är redan på plats vid tunnelbanestationen där vi bor. Sambon säger att hon tyvärr får vänta eftersom vi är LÅNGT ifrån färdiga. Efter 45 minuter ringer hon och gnäller och säger att vi kan strunta i det för att det tar sån tid, vi upprepar då att vi sa klart och tydligt vad som gällde. Det slutar med en fika med extremt dålig stämning. Detta är ett beteende som har upprepats ungefär VARJE GÅNG vi ska träffa henne. Alltså att hon åker hemifrån när hon känner för det och förväntar sig i princip att vi ska stå i givakt och vänta på henne. Och blir sedan upprörd när hon får vänta. Hon har liksom NOLL förståelse och respekt för vår tid. Hon kan inte heller ?läsa av rummet? om hon är hemma hos oss och förstå när det är läge att gå hem. Vad hade ni gjort? Orkar inte mer.


    Varför kommer ni inte överens om en tid istället?
  • Carolaline

    Fruktansvärt irriterande m! Bra att ni står på er med era tider! Det är inte hon som bestämmer, det gör ni tillsammans. Sätter ni markeringen att ni inte är klara så är hon rent av en idiot som bestämmer annat på eget bevåg. Ta fikan hos henne nästa gång och kom och gå som ni vill. Förstår att du stör ihjäl dig!

  • Mortiscia80

    När hon ringde och gnällde som en bebis om att ställa in så borde ni ha gjort det! Sagt att det är tråkigt att hon känner så men att ni får ta det en annan gång istället. Och om hon inte fattar att hon ska hem så får ni se till att skapa er ett ärende, att ni tyvärr måste avrunda nu för ni ska.... kanske iväg och handla eller nåt annat. Och som föreslagits, se till att ge henne en exakt tid i fortsättningen så kan det också underlätta. Tydligen har ni olika syn på hur lång tid det tar att bli redo för besök.

  • Kusinen

    I framtiden tycker jag att ni bestämmer en tid - och denna bestämmer ni direkt när ni bestämmer att ni ska träffas. För er bådas skull, kan inte vara så roligt för svärmor att inte veta när hon är upptagen och behöva vänta in ert samtal. Har hon en tendens att komma för tidigt säger ni en halvtimme senare än ni tönkt.

    Har hon svårt att läsa av när det ärdags att gå, låter ni henne slippa läsa av och berättar istället det för henne. Gärna redan vid i bjudan om hon har väldigt svprt för detta och sedan igen på plats förstås. Man kan vara tydlig utan att vara otrevlig, så kör på det tycker jag.

  • Belzinas
    Carolaline skrev 2021-07-18 10:20:04 följande:

    Fruktansvärt irriterande m! Bra att ni står på er med era tider! Det är inte hon som bestämmer, det gör ni tillsammans. Sätter ni markeringen att ni inte är klara så är hon rent av en idiot som bestämmer annat på eget bevåg. Ta fikan hos henne nästa gång och kom och gå som ni vill. Förstår att du stör ihjäl dig!


    Tack snälla!
  • syntharen

    Personligen tycker jag det är sjukt irriterande att inte veta NÄR man ska träffas om man bestämt något. Så störande att bara gå och vänta. Nästa gång bestämmer ni en tid och plats direkt, så blir nog din svärmor på bättre humör

  • MsFry
    syntharen skrev 2021-07-19 07:09:03 följande:

    Personligen tycker jag det är sjukt irriterande att inte veta NÄR man ska träffas om man bestämt något. Så störande att bara gå och vänta. Nästa gång bestämmer ni en tid och plats direkt, så blir nog din svärmor på bättre humör


    Håller helt med här. Det mest rimliga är ju att bestämma en tid och sen hålla sig till den. Nu låter det ju mest som om att ni förväntar er att hon ska stå i givakt redo att på er signal ge sig iväg, helt på era villkor? Jag hade inte ställt upp på det.
  • quetzalcoatlus

    TS, jag tycker absolut att din svärmor beter sig illa, MEN jag håller också med övriga om att det vore bättre att bestämma en tid i förväg. Då får ni allihop planera efter den tiden och se till att vara färdiga då. Ni kan ju bestämma tiden flera dagar i förväg, om du känner att du behöver lång tid på dig att planera. Skulle det funka, tror du? Vissa människor har jättesvårt att planera och bestämma saker i förväg och vill alltid vara spontana. Jag har lite svårt att förstå det. Är du och din man sådana?

  • Magical

    I min familj bestämmer man alltid ett klockslag. Om det händer nåt kan det så klart justeras men jag personligen hade tyckt det var konstigt om jag ska sitta och vänta på att folk ska ringa mig för att tala om när det passar att jag kommer. Bättre att man vet, för båda parters skull.
    TS, du skriver att ni inte var klara - vad betyder det? Vad var det som inte var klart och som gjorde att en nära släkting inte kunde komma än? 

    Ska ni i fortsättningen ha hem folk så är det väl bra att ni vänjer er vid att bestämma klockslag, vilket då också betyder att ni själva är klara så att gästen kan dyka upp. 

     

  • Kusinen
    syntharen skrev 2021-07-19 07:09:03 följande:

    Personligen tycker jag det är sjukt irriterande att inte veta NÄR man ska träffas om man bestämt något. Så störande att bara gå och vänta. Nästa gång bestämmer ni en tid och plats direkt, så blir nog din svärmor på bättre humör


    Håller med om detta. Tror det underlättar väldigt om man bestämmer en fast tid redan nör man bokar träffen. Jag avskyr också upplägg som innebär att man ska finnas tillgänglig och bara vänta in andra.
  • Arbetssmyran

    Ts det låter jättejobbigt. Ni var redan tydliga tycker jag. Det är så konstigt med föräldrar som beter sig så. Förstår att du onte orkar. Jag hade pratat med din sambo och berättat hur du känner. Att hans mamma tar för mycket energi.. kanske läge att begränsa umgännget med henne tom. Sådana människor brukar inte kunna ändra sig, men din sambo kan ju försöka prata med henne . Vi vuxna måste nog markera mot våra föräldrar vad vi accepterar eller ej i li et. Livet är för kort för sådant där trams.

  • nernu

    Håller med om att det är ett dåligt upplägg att hon ska gå och vänta på att ni ringer. Säg klockan tre istället så att alla vet vad som gäller.

Svar på tråden EXTREMT påträngande svärmor